Pages

Wednesday 28 October 2015

Kemulian Sebenar.

"Orang-orang yang bertaqwa, adalah mereka yang dijanjikan kemuliaan di sisi Allah سبحانه و تعالى. Berapa ramai orang mencari kemuliaan di sisi manusia, dan kalau mendapatkannnya pun, selama mana ianya mampu bertahan?." Didalam Al-Quran, Allah سبحانه و تعالى merekodkan apa yang dikatakan oleh kaum munafiqin kepada Rasulullah ﷺ dan kaum muslimin."

“Kalau kami nanti balik ke Madinah, yang mulia, tinggi, agung akan mengeluarkan yang hina.” Pada pandangan mereka, mereka merasa mulia dengan kekufuran mereka dan melihat orang yang dalam kebenaran sebagai orang yang hina."

"Ini adalah penilaian yang terbalik, dan pada akhirnya Rasulullah ﷺ kekal di Madinah, Islam semakin tersebar, semakin kuat dan terserlah keindahan Islam sementara kaum munafiqin semakin hari semakin terhakis. Demikian janji Allah سبحانه و تعالى - Kemuliaan mesti dicari di sisi Allah سبحانه و تعالى dan bukannya di sisi makhluk."

"Contoh kedua adalah Allah سبحانه و تعالى memberi contoh orang yang mencari kemuliaan sehinggakan mengaku dirinya Tuhan seperti Firaun. Katanya, “Saya Tuhan-Mu Yang Paling Tinggi”.
Dia ditenggelamkan oleh Allah dengan kaumnya, dengan kemuliannya dan hartanya semua. Berapa banyak yang ditinggalkan daripada kebun-kebun, air-air, hartanya, kemuliannya itu?"

"Sesiapa saja yang mencari kemuliaan selain dari sisi Allah, maka kemuliaan itu akan menjadi sia-sia. Kemuliaan di sisi Allah سبحانه و تعالى yang kekal di dunia, barzakh dan juga akhirat. Sebab kedua kemuliaan juga bukanlah kerana keturunan."

"Kata Imam Al-Haddad, orang yang kurang beramal, nasabnya tidak bantu dia, yakni mesti beramal untuk dapat kemuliaan di sisi Allah سبحانه و تعالى. Kemudian, harta dan kekayaan juga bukan sebab untuk mendapat kemuliaan."

"Firman Allah سبحانه و تعالى yang bermaksud; “Bukanlah harta kamu, bukan anak-anak kamu yang dapat mengangkat darjat kamu untuk dekat di sisi Kami yakni Allah, kecuali orang-orang yang beriman." Beriman pada hartanya dengan menggunakannya pada jalan Allah, beriman pada anak-anaknya dengan mendidik mereka."

"Dan ini yang akan menaikkan darjat seseorang di sisi Allah سبحانه و تعالى, dan bukan zat harta dan anak-anak itu sendiri. Ini menunjukkan apa saja yang Allah berikan kepada kita boleh dipergunakan untuk Allah سبحانه و تعالى."

"Begitulah penerangan Imam Al-Haddad tentang hakikat kebenaran orang yang bertawqa kepada Allah سبحانه و تعالى. Allah berfiman; “Orang yang beriman berada dalam syurga-syurga, sungai-sungai yang mengalir, di tempat yang benar, di sisi Yang Maha Berkuasa."

"Siapa yang dapat semua itu? Syurga yang banyak, sungai yang mengalir, dan lebih daripada itu mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah سبحانه و تعالى. Semoga Allah menjadikan kita orang yang bertaqwa dan mendapatkan anugerah tersebut, InshaAllah."

"Dan Apakah ciri-ciri hamba Allah yang bertaqwa? Jawapannya ada didalam Al-Quran. Allah سبحانه و تعالى menceritakan ciri-ciri orang yang bertaqwa dalam Al-Quran; "Dan di antaranya ialah yang pertama dia bersegera untuk meraih keampunan daripada Allah سبحانه و تعالى. Selain itu, dia berinfak dalam keadaan senang dan susah."

"Ciri-ciri orang yang bertaqwa juga dia menahan marah. Dia juga memaafkan kepada orang lain
berbuat ehsan kepada orang lain, yakni memberi lebih daripada hak orang, dan tidak menuntut apa yang menjadi hak dirinya.
orang yang menzalimi diri sendiri, tetapi bertaubat kepada Allah سبحانه و تعالى dan dia tidak merendahkan orang lain."

"Rasulullah ﷺ bersabda; “Taqwa itu di sini yakni hati.” “Cukup seseorang Muslim itu melakukan kesalahan dengan merendahkan Muslim yang lain.” Walaupun Muslim itu berbuat tidak baik. Dia tiada hak untuk merendahkan orang lain. Orang yang bertaqwa itu dia tidak boleh menganggap dirinya lebih mulia daripada orang lain."

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

No comments:

Post a Comment