Pages

Monday 19 October 2015

Memikirkan Urusan Akhirat

"Kita ini, untuk urusannya agama Allah سبحانه وتعالى, kita hanya guna sisa-sia hujung waktu dan usia kita saja untuk beramal dan beribadat. Tak apalah dah tua nanti baru beramal. Nak ke surau, ke masjid tunggu pencen dulu. Tetapi untuk hal-hal yang bersifat keduniaan? Sibuk saja dengan urusannya."

"Isnin sampai Jumaat sibuk saja dengan kerja. Siap buat overtime pula. Sabtu dan Ahad sibuk pula dengan urusan keluarga. Ada saja alasannya. Tiada masa langsung untuk agama Allah سبحانه وتعالى. Adilkah kita dengan Allah سبحانه وتعالى. Kalau macam inilah, nanti di akhirat sana, Allah سبحانه وتعالى dan  Nabi kita pula tidak akan ada masa untuk kita."

"Dizaman kita ini, bagaimana dengan berlalunya kerja, ekonomi, politik, budaya kesibukan kita sehari-hari itu jangan sampai menganggu kita dengan kita menjadi kaku ketika kita mendengar lantunan takbir "Allahu Akbar!! Allahu Akbar!!" sampai dengan anggota tubuh kita tidak dapat kita gerakkan."

"Pergerakkannya pada waktu kita di kilang, kalau di waktu kita di office, kalau kita ditempat kerja masing-masing. Masya Allah Tabarallah, anggota tubuh kita begitu pesat pantas dengan pergerakkannya yang memang perlu kita ambil kita ambil yang perlu kita terima kita terima yang perlu kita tandatangangi kita tandatangangi yang perlu kita angkat kita angkat yang perlu kita turunkan kita turunkan .Memang hebat betul."

"Jadi dengan kombinasi bahagian-bahagian yang ada pada anggota tubuh kita maka mata untuk kita menatap, telinga untuk kita mendengar, tangan untuk kita mengambil untuk kita gerakkan untuk kita menaip, kaki dengan langkah-langkahnya, kepala fikirannya dengan rancangan-rancangannya, hati dengan perasaannya, fikirannya. Semuanya hebat sehingga lahirlah produk-produk canggih yang hebat, produk-produk berkualiti."

"Itu adalah hasil daripada bahagian-bahagian pada diri manusia yang mana memang luar biasa superb hebat ciptaan Allah سبحانه وتعالى. Maka dengan anggota tubuh yang bergerak tadi itu di bahagian masing-masing dengan urusannya dengan kesibukannya dengan bisnesnya dengan ekonominya dengan politiknya dengan apa sahaja melibatkan urusan sehari-hari kita."

"Makanya jangan sampai kita menjadi kaku saat Sang Pencipta menginginkan akan kita datang pada waktu-waktu tertentu.
Kita diinginkan hadir untuk berjemaah di masjid, kita diinginkan untuk datang ke majlis-majlis ilmu, kita diinginkan untuk berzikir, kita diinginkan untuk membaca Al-Quran, kita diinginkan untuk berubudiah kepada-Nya."

"Jadi sebagaimana kita patut secara automatik dengan pergerakannya untuk melakukan kesibukan-kesibukan kita sehari-hari maka kita juga sepatutnya bahkan sewajarnya, sewajibnya untuk kita patuh dan taat pada Sang Pencipta Allah سبحانه وتعالى yang memberikan segala-galanya kepada kita."

"Alhamdullilah, dengan mata kita dapat untuk melihat Alhamdullilah dengan telinga kita dapat mendengar. Begitu juga Alhamdullilah dengan nikmat-nikmat anggota tubuh kita yang lainnya kita dapat kita gunakan. Kalau seandainya harta dan kekayaannya, duit dan kedudukannya itu kita perolehi dengan kita menggunakan bahagian badan organ-organ yang ada di anggota tubuh kita masing-masing."

"Kiranya bila kita akan bergerak bila kita akan beraksi dan bila kita akan manfaatkan seluruh anggota badan kita ini untuk menunjukkan ketaatan dan kesetiaan kita kepada Sang Pencipta Allah سبحانه وتعالى. Kalau zaman-zaman dahulu ada yang kurang keyakinannya ada yang tidak mantap keimanannya ada yang tidak sempurna amal ubudiah dan kesibukannya."

"Itu mungkin barangkali wajar-wajar sahaja sebab kebanyakan daripada mereka itu termasuk dalam golongan kumpulan-kumpulan yang beriman dengan perkara ghaib. Jadi kalau seandainya di zaman dahulu itu kita boleh herhubung dari jarak jauh itu bererti karomah."

"Kalau dengan kita boleh menempuh dengan jarak yang jauh yang ribuan kilometer yang berjam-jam lamanya itu sekelip mata itu juga bererti karomah. Dan kalau kita memperbanyak yang sedikit ataupun juga yang panas itu menjadi sejuk itu adalah karomah."

"Akan tetapi kalau seperti di zaman kita sekarang ini yang serba canggih teknologinya yang bermacam-macam kemudahan yang sedia ada maka kita boleh berhubung dari jarak yang jauh. Kita hanya memerlukan wang ringgit sahaja. Kita beli handphone second hand yang murah-murah itu cukup untuk kita sudah boleh bersms kita sudah boleh berkomunikasi dengan dunia luar."

"Begitu juga kita boleh berada di sekian tempat sekian waktu dengan begitu cepat tanpa perlu kita mengambil masa berhari-hari lamanya dengan kemudahan pengangkutan yang kita miliki sekarang ini. Walaupun pada zaman dahulu itu kurang kemudahannya tidak canggih mana teknologinya akan tetapi itu tidak mengurangkan amal mereka."

"Tidak melemahkan ubudiah mereka, tidak melemahkan iman mereka untuk ke masjid di saat azan berkumandang. Tidak melemahkan mereka untuk sembahyang berjemaah di masjid untuk hadir mendengarkan pengajian ilmu untuk duduk berzikir, dan menangis memikirkan urusan akhirat diri peribadi masing-masing. Memikirkan nasib diri mereka disana nanti pada setiap harinya."

Daripada TG Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki.

No comments:

Post a Comment