Pages

Sunday, 15 October 2017

JADILAH ENGKAU ORANG YANG BIJAK

Ada orang yang sangat menginginkan dunia tapi akhirat dia tak nak. Ada orang pula yang sangat menginginkan dunia dan akhirat tapi panjang angan-angannya.

Maksudnya apa? Yang pertama, engkau sangat menghendaki dunia tapi akhirat engkau lupakan. Untuk dunia, Allah!!! Bertukus lumus sanggup engkau usahakan. Gigihnya usaha engkau buat. Nak itu, nak ini dan Alhamdullilah bila engkau dah berjaya dapatkan apa yang engkau nakkan sampai engkau lupa kepada akhirat engkau yang lebih utama.

Engkau abaikan seolah-olah engkau ini pasti akan hidup selama-lamanya di dunia ini. Engkau kejar dunia sampai akhirat engkau kehilangan. Engkau bekerja tapi dalam masa yang sama engkau suka tangguh-tangguhkan solat, tak nak solat. Engkau bekerja sampai engkau tak ada masa nak berzikir, tak ada masa nak datang masjid nak solat berjemaah, tak ada masa nak duduk dalam majlis ilmu.

Yang kedua, engkau nak dunia dan akhirat tapi panjangnya angan-angan engkau pasangkan. Kalau dunia itu tak apa, engkau tak dapat pun tak apa tapi kalau akhirat engkau tak dapat maka engkaulah orang yang serugi-ruginya yang akan menyesal nanti di akhirat. Bila kita cakap pasal akhirat maksudnya di sini adalah syurga.

Jadi dalam syurga tak cukup hanya engkau nak saja. Dunia kalau engkau nak saja, engkau ambillah dunia ini tapi itu pun engkau kena usaha juga tapi akhirat engkau nak maka engkau kena tempuh jalannya. Kena hadapi terik payahnya, kena sabar akan ujiannya. Nanti engkau dapat!!

Sebab hari ini ramainya orang yang cakap nakkan akhirat tapi dia tak nak usaha. Tak cukup dengan kemahuan yang membara sahaja namun perlulah disertai oleh keimanan dan amal soleh yang engkau lakukan.

Orang yang hendak akhirat mestilah dia hendak dan masuk jalannya. Tak cukup orang nak berpegang "Ohh!! Ana tahu di sana ada taman." Tak cukup hanya mengetahui di sana ada taman. "Ente nak masuk dalam taman tak?" Nak!!! Kalau engkau nak maka masuklah.

Masuklah nanti engkau sampai. Tak cukup hanya engkau nak, nak saja tapi engkau tak nak masuk, engkau tak nak tempuh jalannya. Orang cerita pasal taman. Orang cerita pasal keindahan taman tapi engkau tak nak masuk langsung nak menuju kepada taman. Engkau nak maka masuklah nanti engkau akan jumpa dan rasa keindahannya.

Tak cukup setakat engkau kata nak, nak, nak!!! tapi engkau tak nak masuk. Ada orang dia memang tak kisah langsung tapi ada orang dia kisah tapi dia hanya berangan-angan sahaja.

Sebut tentang wali, sebut tentang pahala, sebut tentang syurga tapi dia tak nak amal. Jangan!! Jangan!! Jangan!! Bermakna engkau tahu di sana ada taman tapi engkau masih lagi nak bersedap-sedap, nak bersenang-lenang tak nak beramal tapi panjang angan-angan nanti di sana akan merugikan engkau nanti.

Sebab itulah minta maaf (cakap) kalau engkau ambil akhirat pasti dunia engkau akan berkurangan. Pasti!! Pasti!!! Kalau engkau nakkan dunia, akhirat pasti akan terkorban. Mana yang lebih penting? Maka jadilah engkau orang yang bijak, orang yang bijak!!!!

SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH

PILIHLAH KAMU JALAN YANG BETUL

Allah سبحانه  وتعالى menciptakan neraka dan sudah menyediakan ahli-ahli untuknya dan Allah سبحانه  وتعالى menjadikan syurga dan menyediakan juga ahli-ahli untuknya. Bagi ahli-ahli neraka,  Allah سبحانه  وتعالى permudahkan mereka jalan untuk menuju neraka. Begitu juga ahli-ahli syurga.

Ada ahli-ahli neraka yang Allah سبحانه  وتعالى nak sampaikan destinasi mereka dengan pelbagai-bagai cara. Ada di antaranya mereka itu miskin di dunia. Dengan kemiskinan ini dia menjadi rakus. Dengan kemiskinan dia menipu. Dengan kemiskinan ini dia jadi tamak. Dengan kemiskinan ini dia jadi dengki. Dengan kemiskinan ini sudahlah dia rugi dunia dan akhirat juga.

Ada juga di antara mereka yang disampaikan ke destinasi yang tidak baik itu yakni neraka itu dengan kekayaan. Dengan kekayaan dia menghambakan wangnya. Dengan kekayaan dia membazir, dia berfoya-foya, dia bermaksiat yang tak dapat dilakukan oleh orang miskin. Dengan kekayaan yang seperti ini akan menyampaikan dia ke destinasinya yakni neraka.

Begitu juga ahli syurga. Ada di antara ahli-ahli syurga yang Allah سبحانه  وتعالى nak sampaikan dia ke syurga Allah dengan kemiskinan. Dia miskin tapi dia sabar. Dia miskin tapi dia redha. Dia miskin tapi dia tetap bersyukur. Dia miskin tapi dia tak rakus dengan harta dunia maka dia miskin di dunia tapi dia mendapatkan kemuliaan di sisi Allah سبحانه  وتعالى.

Dan ada pula orang yang nak disampaikan ke jannah dengan diberikan wang dan harta kekayaan yang banyak. Dengan wang yang banyak dengan harta yang melimpah dengan kemewahan yang diberikan oleh Allah سبحانه  وتعالى itu dia beli kunci-kunci ke jannah. Dia berikan derma, bersedekah. Dia bantu anak-anak yatim. Dengan hartanya itu akan menyampaikan dia ke jannah.

Apabila kita meninggal dunia nanti yang akan kita tinggalkan nanti ada tiga iaitu:

1)Harta benda kita.

2)Isteri dan anak-anak kita.

3)Amal soleh kita.

Harta benda, isteri dan anak-anak kita tak akan ikut kita masuk ke kubur tapi segala amalan kita yang akan ikut kita. Subhanallah!! Apabila terputus nyawa kita maka sudah terhenti segala amalan. Tak boleh nak baca maulid lagi, tak boleh nak baca Al-Quran lagi, tak boleh nak sembahyang lagi, tak boleh nak puasa lagi.

Mana yang kita nak dapatkan pahala? Bagaimana kita nak survive dalam keadaan yang kita tak boleh nak beramal lagi? Sebagai bekalan pencen kita yang akan terus dan terus sampai yang Nabi ﷺ sebutkan "Apabila meninggal anak Adam putus segala amalannya kecuali tiga perkara:

1)Sedekah jariah.

2)Ilmu yang bermanfaat.

3)Doa anak yang soleh yang mendoakan orang tuanya.

Kita lihat setiap orang berbeza-beza jalannya. Allah سبحانه  وتعالى bukakan kita jalan, Allah سبحانه  وتعالى tunjukkan kita jalan tapi jalan yang mana satukah yang kita nak pilih untuk sampaikan kita ke destinasi yang kita nak tuju. Adakah jalan yang kita pilih itu akan menyampaikan kita ke syurga ataupun sebaliknya semuanya bergantung kepada diri kita.

SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF  AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH

MARI KITA BERHIJRAH MENINGGALKAN APA-APA YANG DILARANG OLEH ALLAH

Agama itu simple, mudah. Ulama mengatakan " agama itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu:

1)Meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى (Meninggalkan maksiat).

2)Mengerjakan apa-apa yang diperintahkan oleh Allah سبحانه  وتعالى (Melakukan ketaatan).

Akan tetapi, Ulama mengatakan "Bahagian yang pertama itu adalah lebih berat, lebih sulit, lebih susah daripada mengerjakan apa-apa yang diperintahkan oleh Allah سبحانه  وتعالى." Ada orang ibadah mungkin setiap tahun umrah, ada orang ibadah mungkin setiap hari dia bersedekah, ada orang mungkin setiap hari dia berpuasa tetapi belum tentu setiap orang dapat dan mampu menahan dirinya meninggalkan syahwat (maksiat) yang dilarang oleh Allah  سبحانه  وتعالى.

Oleh kerana itu, Al-Imam Al-Haddad Rahimahullah ketika ditanya oleh seseorang " Wahai Imam!! Orang mana daripada dua macam orang ini yang paling afdal? Satu orang yang banyak melakukan daripada amalan-amalan yang soleh tetapi juga dia melakukan apa-apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى? Satu lagi orang yang dia tak melakukan banyak amalan soleh tetapi dia tidak juga bermaksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى?"

Imam Al-Haddad mengatakan "Yang paling afdal itu adalah orang yang tidak banyak melakukan amal ketaatan dan amal soleh tetapi dalam masa yang sama dia tidak juga tidak banyak melakukan kemaksiatan bahkan tidak melakukan apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى."

Ulama mengatakan "Melarang diri kita, menahan diri kita daripada apa yang dilarang oleh agama, apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى tidak mampu dilakukan kecuali hanya sedikit sahaja iaitu orang-orang yang jujur terhadap dirinya, orang-orang yang betul-betul nakkan redha Allah سبحانه  وتعالى, nakkan redha Rasulullah ﷺ yakni golongan Para Siddiqin ( Orang-orang yang benar)."

Oleh kerana itu, orang yang mungkin banyak berpuasa belum tentu boleh dia menahan nafsunya daripada melakukan perkara-perkara yang bermaksiat, ada orang yang mungkin setiap tahun dia mengerjakan umrah tapi belum tentu dia bisa mengamankan, menjaga lidahnya daripada menyakiti hati saudara muslimnya yang lain. Begitu juga ibadah-ibadah yang lainnya.

Oleh kerana itu, Rasulullah ﷺ mengatakan " Orang yang berhijrah itu bukanlah hanya semata-mata orang yang berhijrah berpindah daripada satu tempat ke tempat yang lain tetapi orang yang berhijrah sebenarnya ialah orang yang berhijrah daripada kejahatan (meninggalkan kejahatan). Dan begitu juga mujahid itu bukanlah orang yang mengangkat senjata yang berjihad di medan perang tetapi mujahid yang sebenarnya ialah orang
yang memerangi hawa nafsunya."

HABIB MUHAMMAD HAYKAL

PERLUNYA KITA BERTAUBAT SETIAP HARI

Kita diwajibkan untuk kita selalu bertaubat kepada Allah سبحانه  وتعالى. Kita sebagai seorang manusia sebagai ummat Rasulullah  ﷺ. Kenapa kita perlu bertaubat kepada Allah سبحانه  وتعالى? Kenapa kita perlu kembali kepada Allah سبحانه  وتعالى? Kenapa kita selalu dituntut untuk istighfar kepada Allah سبحانه  وتعالى? Ini merupakan adab seorang hamba kepada Tuhannya.

Dan tanda seorang itu betul-betul digolongkan dalam kalangan orang-orang yang tawadhu itu adalah dia selalu beristighfar kepada Allah  سبحانه  وتعالى, selalu kembali dijalannya Allah سبحانه  وتعالى dengan istighfar dan taubat kepada Allahسبحانه  وتعالى. Kenapa kita perlu bertaubat? Pertama, Ulama mengatakan "Manfaat daripada taubat adalah agar diterima amal ibadah kita dan kita mendapatkan taufik dari Allah سبحانه  وتعالى."

Perlunya kita taubat kepada Allah perlunya kita kembali kepada Allah  سبحانه  وتعالى kerana orang yang selalu melakukan maksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى tidak akan tenang hatinya tidak akan pernah merasakan kelazatan ibadah kepada Allah  سبحانه  وتعالى tidak akan pernah merasakan kelazatan munajat kepada Allah سبحانه  وتعالى. Oleh itu, kita sebagai seorang manusia seharusnya kembali kepada Allah  سبحانه  وتعالى.

Jadi kita tengok diri kita dalam seharian berapa kali kita taubat kepada Allah سبحانه  وتعالى, beristighfar kepada Allah سبحانه  وتعالى? Oleh kerana itu, kita disunnahkan setiap pagi sebelum kita memulakan aktiviti seharian kita maka kita solat istikarah dan solat taubat. Begitu juga di malam hari kita bertaubat kepada Allah kita solat sunat taubat minta pengampunan dari Allah سبحانه  وتعالى.
  
Yang kedua, kata Ulama kenapa kita perlu taubat? Kerana taubat itu di dalam semua ibadah kita adalah yang wajib sedangkan amal-amal yang lain daripada kewajiban, sunnah dan selainnya itu merupakan hal yang bukan dihitung dari asasnya. Di dalam kitab Minhajul Abidin, Al-Imam Al-Ghazali Rahimahullah mengatakan "Perumpamaan orang yang taubat kepada Allah سبحانه  وتعالى dan dia mengamalkan amalan-amalan soleh seperti seorang yang menghadiahkan kepada Raja hadiah berupa wanita yang cantik lagi hidup.

Manakala orang yang di dalam sehariannya tidak pernah taubat kepada Allah سبحانه  وتعالى ataupun juga dia beramal soleh tapi dia melakukan maksiat maka ini seperti orang yang menghadiahkan Raja hadiah berupa wanita yang cantik tapi wanitanya mati menjadi mayat."

Jadi taubat itu seperti asas. Bagaimana kita beribadah kepada Allah سبحانه  وتعالى tetapi setiap hari kita bermaksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى. Jadi tidak mungkin daripada adab  sebagai seorang yang menuntut ilmu yang mana dia ingin mendapatkan ilmu yang bermanfaat yang barokah yang diberkati yang akan menghasilkan rasa takut dia kepada Allah سبحانه  وتعالى yang akan mendekatkan dirinya kepada Allah سبحانه  وتعالى kalau dirinya tidak bertaubat kepada Allah سبحانه  وتعالى.

Keutamaan taubat adalah supaya amal kita diterima dan di dalam kita bertaubat kita mendapat taufik dari Allah سبحانه  وتعالى untuk kita melakukan amal kebaikan dan terus mendekatkan diri kepada-Nya dan kita tergolong dalam golongan orang-orang yang dicintai oleh Allah   سبحانه  وتعالى. Oleh kerana itu, kita setiap hari kena taubat kepada Allah.

Pagi kita solat sunat taubat, malam kita solat sunat taubat supaya kita selalu mendapatkan taufik dari Allah سبحانه  وتعالى .Orang yang sudah jarang taubat yang jarang istighfar itu biasanya orang yang sombong. Kenapa? Kerana jarang kembali kepada Allah سبحانه  وتعالى. Kata Rasulullah ﷺ "Menangislah kalian. Kalau kalian tidak mampu menangis itu kerana kerasnya hati maka berusahalah paksalah kalian untuk menangis."

Kalau kita tidak mampu menangis itu bermakna hati kita keras. Jadi di dalam taubat kepada Allah kita kena paksa diri kita buat diri kita untuk menangis dengan kita ingat dosa dan kesalahan yang kita dah lakukan, kita ingat kekurangan kita, kita ingat keburukan kita, kita ingat nanti di Yaumul Qiyamah kita berada di golongan yang mana? Adakah kita bersama orang-orang yang diberikan nikmat ataupun sebaliknya?

Itu semua mengingatkan akan lemahnya kita sebagai hamba dan InshaAllah dengan kita selalu muhasabah diri kita InshaAllah akan membuatkan hati kita lembut dan sering-sering membaca Al-Quran, sering-sering membaca selawat kepada Rasulullah ﷺ kerana orang yang sering membaca selawat kepada Baginda Nabi ﷺ akan mendapatkan rahmat daripada Allah hatinya akan lembut. Kalau hatinya lembut maka dia akan mudah untuk kembali kepada Allah سبحانه  وتعالى.

HABIB MUHAMMAD HAYKAL AL-KHANEMAN HAFIDZOHULLAH

TANDA KASIH SAYANG ALLAH

Bala dan ujian ini terkadang-kadang terjadi pada seseorang itu kerana untuk mengangkat darjat seseorang.  Di dalam hadis Nabi Muhammad‌ ﷺ "Bila Allah cintakan salah seorang hamba-Nya maka Allah akan menguji hamba-Nya."

Sehinggakan berkata sebahagian Para Solihin. Mereka sangat takut sekiranya mereka tidak sakit selama sebulan, dua (dalam 40 hari mesti kena sekali sakit, ujian, bala). Mereka risau mereka hidup, duduk dalam kehancuran sekiranya langsung tidak sakit sebab mereka merasakan itu satu istidraj daripada Allah ‌‌‌ سبحانه  وتعالى.

Di sana ada ujian untuk mengangkat darjat seseorang. Oleh kerana itu, orang mukmin, dia merasa perit apabila menghadapi sakaratul maut. Kerana apa? Disebutkan di dalam hadis Nabi ﷺ "Bila Allah sayangkan hamba-Nya maka Allah akan peritkan, berikan kesakitan ketika menghadapi sakaratul maut."

Apakah sebabnya? Kerana supaya apabila seseorang mukmin itu meninggal dunia maka dia akan mati dalam keadaan suci, bersih daripada dosa-dosanya sepertimana keadaan ketika dia dilahirkan. Tak ada dosa.

Sebahagian ujian, bala ataupun musibah diberikan oleh Allah‌ سبحانه  وتعالى untuk menguji keimanan hamba-Nya. Sepertimana yang sedang terjadi kepada saudara kita orang Islam ASWJ di pelbagai tempat baik itu di Syria, Palestin, Yemen, Burma dan sebagainya.

Allah ‌ سبحانه  وتعالى menguji untuk melihat adakah kita ini merupakan seorang yang bersyukur ataupun kufur. Ada manusia bilamana datang ujian menimpanya maka dia akan menjadi kufur. Jadi ujian, musibah ataupun bala yang menimpa itu adalah cara untuk Allah membezakan, mengasingkan hamba-Nya yang buruk dan baik.

Dan ada juga ujian, bala dan musibah yang diberikan oleh Allah untuk menghapuskan dosa seseorang supaya hamba-Nya sentiasa kembali kepada Allah. Apabila dia diberikan ujian maka dia terus kembali kepada Allah, dia terus bertaubat kepada Allah‌ سبحانه  وتعالى. Kerana ada sebahagian orang tidak faham kecuali apabila dah kena rotan. Apabila dah kena rotan, kena denda maka baru dia akan faham dan sedar diri.

Dan ada juga orang yang melakukan maksiat, dosa tetapi dia masih tidak mahu bertaubat maka Allah akan mengujinya, memberikan hadiah berupa musibah, ujian ataupun bala untuk menghapuskan dosa orang tersebut. Ini semua adalah tanda kasih sayang Allah‌ سبحانه  وتعالى kepada hamba-Nya.

SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH

RAHSIA BISMILLAH

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi  Maha Penyayang.

Di sini Allah sebut dengan nama Nya, yang mana Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 2 sifat ini adalah sifat Allah yang termasuk dalam Asmaul Husna, yang 99.

Ertinya sifat-sifat Allah yang disebut dalam Asmaul Husna, yang ada dalam Quran dan Hadis, itu semua merupakan 1 pakej yang memperlihatkan kebesaran, keagungan dan kehebatan Allah.

Daripada keseluruhan itu, yang merupakan 1 pakej, yang Allah tidak sebut sebenarnya lebih banyak tidak terhingga. Ertiya kebesaran dan keagungan Allah tidak ada kesudahan tetapi Allah hanya sebutkan 99.

Daripada 99 sifat Allah itu, Allah sangat menonjolkan sifat rahman dan rahim Nya. Sebab itu Hadis ada menyebut,

"Setiap perkara-perkara yang baik, kalau tidak dimulakan dengan Bismillah maka terputuslah berkatnya."

Mengapa Allah tonjolkan 2 sifat ini dan tidak yang lain?

Kalau kita kaji setidak-tidaknya ada beberapa maksud atau  faedahnya iaitu:

1) Kalau kita prihatin, memang 2 sifat inilah yang tertonjol.

Buktinya, ia berlaku dari kita bangun tidur sejak pagi. Sedar-sedar sahaja kita boleh bernafas. Hidup lagi aku. Sayangnya Allah dengan aku. Dengan nafas itulah aku boleh hidup. Hidup itu sendiri adalah rahman dan rahim Allah. Bila kita pergi bilik air, itu rahman dan rahim Allah.  Boleh melangkah lagi aku. Allah sayang lagi dengan aku. Masuk bilik air, ada air lagi untuk mandi. Kita rasa segar. Tenaga kita yang tidak aktif semalaman itu, bila dapat air, terasa segar. Itulah kasih sayang Allah. Baru sampai bilik air sahaja, berapa ribu rahman dan rahim Allah. Mandi, bernafas dalam bilik air.

Lepas itu kita boleh sembahyang dengan rahman dan rahim Allah juga. Seterusnya kita keluar pergi  kerja dengan nafas yang turun naik, itu juga rahman dan rahim Allah yang berlaku setiap detik.

Kita melangkah kaki, memijak di bumi Allah. Kalaulah Allah jerluskan, kan dahsyat. Boleh berpijak dengan baik di bumi Allah. Boleh pula melihat-lihat ciptaan Allah,  Rupaya mata aku tidak buta. Ini rahman dan rahim Allah. Dengan rahman dan rahim Allah itu, kita seperti di lambak-lambak dengan nikmat Allah.

Jadi itu hikmah yang pertama mengapa Allah menonjolkan diri Nya dengan  2 sifat ini. Kalau orang prihatin dalam kehidupannya, mata, akal dan rohnya prihatin, memang sifat rahman dan rahim Allah sangat menonjol. Sifat rahman dan rahim Allah yang mencurah-curah itu ibarat seorang di padang pasir, didatangkan salji yang tidak berhenti-henti.

Jadi  munasabahlah Allah suruh menyebut nama ini pada setiap perbuatan yang baik. Memang sifat inilah yang tertonjol.

2)  Supaya berkat setiap kebaikan yang kita buat samada yang bersifat maddi atau maknawi, rohaniah,  jangan lupa bacalah Bismillah

Supaya lahir cinta terhadap Allah. Apa rahsianya? Kita cinta atau tidak cnta Allah, itu tidak jadi masalah bagi Allah. Keagungan Allah tetap. Dia tidak berubah samada kita cinta atau bencikan Nya. Allah seolah-olah mengajar kita, apabila kita membaca Bismillah, kita tersedar atau tersentak yang mana waktu itu kita akan prihatin dengan banyaknya nikmat Allah.  Supaya kita cintakan  Allah. Agar kita jatuh hati dengan  Allah. Faedahnya bukan untuk Allah.

Kalau orang cintakan Allah, automatik dia akan cinta sesama manusia. Untungnya sesama manusia. Bila cinta sesama manusia, tiada pergaduhan, ada tolak ansur, berkerjasama, bermaaf-maafan, tiada hasad dengki, tidak ada peperangan. Keuntungan, faedah dan manfaatnya untuk manusia, bukan untuk  Allah.  Di sini ada rahsia dalam rahsia. Dalam rahman dan rahim Allah itu, bila kita kaji hikmahnya,  dalamnya itu ada rahman dan rahim. Hikmahnya itu juga adalah rahman dan rahim Allah. Dalam rahman ada rahman. Dalam rahim ada rahim. Dalam kasih ada kasih. Dalam cinta ada cinta. Dalam kebaikan ada kebaikan.

3) Allah suruh setiap kebajikan itu dimulakan dengan Bismillah

Ertiya dalam satu hari, berapa ratus kali kita baca Bismillah. Hendak makan, minum, pakai pakaian, hendak berjalan, kita baca Bismillah. Apa maksudnya yang lain?

Supaya kita ada rasa kehambaan. Rupanya kita tidak boleh hidup tanpa Allah. Rasa kehambaan itu sifat tawaduk yang wajib. Allah suka sangat hamba itu rasa hamba. Jadi bagi orang yang prihatin, dengan sendiri dia jadi tawaduk, rasa perlu dengan Allah, dia rasa kalau tidak kerana Allah, dia tidak boleh hidup. Lahir rasa bertuhan. Tidak besar ke? Akhirnya hati kita sentiasa berhubung dengan Allah.


4) Hikmah lain yang tersirat, kalau kita tidak baca Bismillah dalam berpakaian, makan minum ertinya apa yang kita buat tidak berkat

Kalau tidak berkat, Allah tidak bersama kita. Bila Allah tidak bersama, itu yang jadi masalah. Bila makan minum, penyakit pun banyak. Bila kita berpakaian, hati jadi lalai, rasa diri cantik dan hebat. Lalai itu adalah satu bala dari Allah. Buat apa pun kalau tidak baca Bismillah, walau pun berjaya Allah beri secara istidraj. Maju di satu  sudut tetapi negatif di sudut lain. Meniaga maju tetapi orang benci, anak isteri tidak harmoni. Oleh kerana Allah marah, diberi secara istidraj, untung di satu sudut, di lain sudut Allah tarik kasih sayang, makan banyak datang penyakit dan lain-lain lagi.

5) Kalau kita kaji lagi dalam Bismillahi rahmanir rahim, terutama bila baca surah al-Fatihah sampai habis, kemudian sebelum baca ayat lain, baca Bismillah, selain hendak pertahankan berkat, kedudukannya sunat sahaja

Tetapi bagi Al Fatehah diwajibkan kerana ia satu ayat daripada surah itu. Kalau  solat tidak baca Bismillah, batal Fatehah, batal solat. Apa maksudnya?

Sebenarnya kita baca Bismilah ini kasih sayang Allah. Bagi kita Al Quran yang isinya ada dalam Al Fatehah itu, kalau kita ada ilmunya, boleh fahami, hayati dan apply-kan nya dalam kehidupan kita,  itu rahmat dan nikmat Allah yang paling besar,  yang mana kita akan selamat di dunia dan Akhirat. Begitu kasih sayang Allah.

Patutlah Allah suruh baca Bismillah di awal Al Fatehah sebab Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Patutlah wajib baca Bismillah pada Al Fatehah, tidak seperti surah-surah lain.

Inilah yang sebenarnya kemuncak hikmah rahman dan rahim Allah. Apa yang dicerita tadi, termasuk dalam isi Fatehah. Didahulukan ia supaya kita nampak sebab nikmat yang lahir, mudah untuk kita faham dan cepat terasa.  Nikmat yang bersifat rohaniah perlu dikaji dan dibahaskan baru terasa. Begitu juga rahmat dan nikmat Allah yang bersifat akliah lebih mudah kita rasa daripada yang bersifat  ruhiyyah atau maknawiyah. Sebab nikmat Allah ada 3 iaitu yang bersifat mata, bersifat akal dan bersifat roh.  Mata cepat nampak nikmat  tetapi itu pun payah untuk terasa.  Yang bersifat akliah, mungkin lambat sedikit untuk terasa manakala yang bersifat ruhiyyah itu lagilah lambat. Perlu dikaji, dicungkil dan diulaskan baru terasa.

Setakat itu pun kita sudah terasa hebatnya Bismillah itu. Terima kasih ya Allah....

Monday, 9 October 2017

BERSYUKURLAH KAMU APABILA DIPILIH OLEH ALLAH

Di dalam hadis Rasulullah ﷺ dikatakan "Waktu yang paling baik, menghidupkan waktu yang paling bagus yang paling baik itu adalah antara maghrib dengan isyak." Oleh kerana itu, Auliya Allah dan Ulama mereka selalu berpesan dengan mengatakan "Waktu antara maghrib dan isyak itu merupakan harta terpendam, harta yang melimpah yang akan menjadi modal kita nanti di akhirat dan selama kita menunggu masuknya waktu solat kita dihitung daripada orang-orang yang mengerjakan solat."

Itu merupakan suatu keberuntungan yang besar. Jadi kalau ada orang di luar sana yang mengisi waktunya dengan kesibukkan duniawi dan mungkin juga nauzubillah daripada maksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى membuat sesuatu perkara sesuatu amalan yang Allah tak redha.

Alhamdullilah bersyukurlah kita apabila Allah memilih diri kita untuk duduk di masjid-Nya Allah, taman syurga-Nya Allah, mengkaji ilmunya Rasulullah ﷺ , meraih daripada warisan Nabi Besar Muhammad ﷺ , duduk bersama Para Ulama dan Solihin.

Di dalam hadis Rasulullah ﷺ dikatakan "Kalau bukan kerana orang tua dan bukan kerana anak kecil dan juga kerana orang-orang miskin nescaya Allah akan timpakan bencana kepada kita." Kalau adanya orang tua sahaja jadi penolong untuk kita semua. Bagaimana seorang yang alim?

Oleh kerana itu, bersyukurlah kita kepada Allah apabila kita dapat hadir ke masjid, menghadiri majlis talim, berkumpul duduk bersama Auliya Allah, Ulama dan Solihin. Orang yang Allah nak berikan kebaikan kepada dirinya maka Allah akan selalu berikan kepadanya kefahaman di dalam agama. Faham macam mana? Kefahaman akan pengertian apa yang dia simpan di dalam akalnya ataupun kefahaman berupa amal.

Orang kalau faham pasti dia akan beramal. Kalau orang tahu bahayanya daripada neraka jahanam maka pasti dia akan menghindarinya dengan dia tak akan berani bermaksiat kepada Allah pasti dia akan terus meningkatkan amalan-amalan solehnya.

Sesuatu amalan yang kita lakukan pasti perlu didasari dengan ilmu. Ilmu yang kita pelajari tujuannya untuk apa? Untuk diamalkan bukan untuk berjidal bukan untuk berdebat bukan untuk mendapatkan kedudukan di antara manusia bukan tujuannya untuk mendapatkan dunia tetapi ilmu dipelajari untuk diamalkan.Diamalkan tujuannya untuk ikhlas kepada Allah سبحانه  وتعالى tujuannya untuk mendapatkan redha Allah سبحانه  وتعالى.

Oleh kerana itu, pentingnya untuk kita selalu menuntut ilmu untuk menambahkan kefahaman agama kita untuk kita memperbaiki dan meningkatkan amal kita, hubungan kita dengan Allah untuk kita mendekatkan diri kepada Allah untuk menjadi orang-orang yang bertaqwa kepada Allah سبحانه  وتعالى.

HABIB MUHAMMAD HAYKAL AL-KHANEMAN HAFIDZOHULLAH