Pages

Thursday 5 October 2017

ZIKIR FIDA' ( PEMBEBASAN API NERAKA )

Dalam kitab Kifayatul Muhtaj bagi Syeikh Daud al Fatoni Rodiyallahu Anhu disebut sebuah hadith yang berbunyi, ertinya "Barangsiapa mengucap Lailaha illallah 70,000 kali maka sesungguhnya dia telah menebuskan dirinya dari Allah Ta'ala (dijamin syurga).

Sayyid Abu Bakar bin Ahmad bin Abdillah yang hidup di permulaan abad ke 13 dari Tarim,Yaman yang terkenal sangat istiqamah dalam memegang Rasulullah Sollallahu Alaihi Wa Sallam dan para Salafussoleh, biasa mengamalkan bacaan Zikir Fida' (pembebas api neraka) dengan cara mengumpulkan orang untuk membaca tasbih 1000 kali dan Tahlil 70,000 kali yang dihadiahkan untuk orang yang telah meninggal dunia.

Rasulullah Sollallahu Alaihi Wa Sallam bersabda:Barangsiapa membaca Kalimah Lailaha illallah sebanyak 71,000 kali maka bererti dia telah bererti dia telah membeli dirinya sendiri dari Allah.

(Riwayat Abu Sa'id dan Aisyah Rodiyallahu Anhum, rujukan Khazinatul Asrar karya As Sayyid Muhammad Haqqi an Nazili)

Begitu juga kalau dia melakukan untuk orang lain. Hadith ini adalah sebagai sandaran dasar para Ulama' Sufi untuk menamakan zikir dengan kalimah Tauhid dengan jumlah hitungan tersebut (71,000 kali) dengan nama 'Ataqah Jalaliyyah'. Cerita tentang kebenaran zikir ini sudah sangat masyhur di antaranya dituturkan oleh asy Syeikh al Akbar dari Imam Abi Abbas al Quthbi al Qasthalani dari Syeikh Abi Rabi' al Maliki untuk menunjukkan kebenaran hadith ini dengan cara mukasyafah.

Irsyad al 'Ibad halaman 4, karya Syeikh Zainuddin Abdul Aziz al Malibari Rodiyallahu Anhu: Dikisahkan dari Syeikh Abi Yazid al Qurtubi: Saya mendengar dari sebahagian Athar(perkataan Sahabat Rasulullah Sollallahu Alaihi Wa Sallam): "Barangsiapa mengucapkan kalimah Lailaha illallah sebanyak 70,000 kali maka kalimah tersebut menjadi tebusan baginya dari api neraka."

Kisah Kasyfu Syubuhat karangan Ulama' Besar Al Azhar Asy Syarif, Mesir yang merupakan Pakar Hadith,Syeikh Mahmud Hasan Rabi'(wafat tahun 931 Hijrah) telah memetik kata-kata Al Najm Al Ghaiti (halaman 344 dan 345) bahawa; tetapi sayugia bagi seseorang beramal akan amalan tersebut (Tahlil 70,000 kali) kerana mencontohi dengan Tuan-Tuan Yang Mulia dan mengikuti perkataan mereka yang mewasiatkannya serta mengambil berkat dengan perkataan mereka. Berkata Ahmad Hasyad al Maliki; bermula Tahlil itu (70,000 kali) sayugia diamalkannya sebagaimana yang telah disebutkan oleh Syeikh Sanusi di akhir Syarah as Sughra.

Dan adalah Imam Yafi' dan Sayyidi Muhammad al Turjuman dan Para Wali mengamalkannya bagi mayat. Berkata Ibn al 'Arabi:Aku mewasiatkan bahawa engkau membeli diri engkau daripada Allah Ta'ala dengan memerdekakan diri engkau dari api neraka dan memerdekakan mereka yang engkau baca daripadanya (seperti ibu bapa kita) dengan cara engkau mengucap tahlil 70,000 kali.

KISAH ABU YAZID AL QURTUBI RODIYALLAHU ANHU DAN AMALAN ZIKIRNYA 70,000 KALI LAILAHA ILLALLAH

Ini adalah kisah pengalaman Abu Yazid Al-Qurtubi dalam buku untaian kisah para wali Allah. Ada hadis yang menerangkan bahawa barangsiapa yang menbaca La-ilaha illallah sebanyak 70,000 kali, akan menjadi tebusan baginya dari api neraka. Abu Yazid Al-Qurtubi telah mendengar akan hadis itu, maka beliaupun menyakini dan dan beramal dengannya. Beliau telah membaca La-ilaha illallah 70,000 kali untuk dirinya, 70,000 kali untuk ibunya, 70,000 kali untuk ayahnya dan lain-lain keluarganya juga dibacakannya masing-masing 70,000 kali. Disamping itu beliau juga telah mengerjakan amal-amal soleh yang lain sama ada yang sunat apalagi yang wajib sebagai pelaburan untuk akhirat.

Dikampung Abu Yazid ada seorang pemuda soleh yang kata orang dia ahli kasyaf dapat mengetahui perkara-perkara batin dalam waktu-waktu tertentu. Bahkan adakalanya dia menerangkan perkara-perkara batin dalam waktu-waktu tertentu. Bahkan adakalanya dia menerangkan perkara-perkara yang berkenaan dengan syurga dan neraka. Orang ramai mengakui kekeramatan dan kelebihan pemuda itu walaupun dia masih muda kerana sudah banyak terbukti kebenarannya. Abu Yazid juga mengakui akan keistemewaannya. Pada suatu hari dikampung itu ada seorang yang mempunyai hajat. Dia telah menjemput orang ramai agar datang kerumahnya untuk membaca doa selamat dan jamuan makan minum bersama. Maka ramailah yang datang termasuk Abu Yazid Al-Qurtubi dan pemuda kasy-syaf itu juga hadir sama. Apabila bacaan doa telah selesai, jemaah dijemput makan, maka mulailah mereka makan sambil berbual perkara-perkara agama. Tiba-tiba pemuda kasyaf itu berteriak kuat, sehingga menyebabkan semua orang yang hadir berhenti makan dan melihat kedanya. 'Wahai Pakcik! Wahai Pakcik......' kata pemuda itu. 'Ada apa, ada apa?' kata orang ramai. 'Ini dia ibuku.' katanya sambil menunjuk dengan tangannya dan menangis. 'Mana..mana?' 'Didalam neraka.' katanya lagi, lalu menangis kuat-kuat. Orang yang hadir kasihan mendengar tangisnya, namun mereka tidak boleh berbuat apa-apa kerana dia adalah perkara ghaib.

Abu Yazid Al-Qurtubi sangat kasihan melihat pemuda itu. Dia teringat akan bunyi hadis tentang la-ilaha ilallah 70,000 kali. Sekarang dia ingin membuktikan kebenaran hadis itu. Allah mengilhamkan kepadanya agar dia membaca kalimah Tauhid itu sebanyak 70,000 kali dan menghadiahkannya kepada si ibu pemuda yang katanya ada didalam neraka. Maka dengan senyap-senyap dia mengerakkan bibirnya membaca la-ilahaillallah sehinga tujuh puluh ribu kali. Tak ada seorang pun yang menyedari apa yang dilakukan oleh beliau, kecuali Allah saja yang tahu. Setelah selesai dia berkata dalam hatinya : 'Hadis adalah benar dan orang-orang yang meriwayatkannya adalah benar belaka' Kemudian dia berdoa :'Ya Allah sesungguhnya bacaanku tujuh puluh ribu la-ilaha illallah ini aku hadiahkan kepada ibu pemuda ini sebagai penebusnya dari neraka.' Belum habis dia membaca doa , tiba-tiba sipemuda telah tersenyum gembira sambil berkata : 'Wahai Pakcik, ibu ku telah keluar dari neraka. Alhamdulilahi rabbilalamin'.

Abu Yazid sangat kagum akan kemujaraban kalimah tauhid itu. Sekarang dia bertambah yakin akan kebenaran hadis yang diamalkannya, dan beliau tidak bosan-bosan membaca la-ilaha illallah sebanyak-banyaknya kerana telah menyaksikan sendiri akan hasilnya. Dia juga menyuruh orang lain agar mengamalkan apa yang beliau amalkan. Dia bersyukur kepada Allah kerana telah mengilhamkannya agar membaca la-ilaha illallah ketika si pemuda kasyaf menjerit itu. Radiallahuanhum.

No comments:

Post a Comment