Pages

Thursday 5 October 2017

RAHSIA BERKAT

" Saidina Imam Ahmad Bin Hanbal رضي اللَّه عنه وأرضاه berkata, Inilah kelebihan dan Kemuliaan Umat Nabi Muhammad صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم, dengan perkara yang biasa, dengan perbuatan yang kecil, mereka boleh mencapai Barakah Darjat yang tertinggi disisi Allah سبحانه وتعالى.  Berniatlah niat yang baik, walaupun  kamu berada di dalam Majlis, pejabat, sedang menjalankan kerja atau mencari nafakah duniawi dan sebagainya.

Sebab dengan niat ini kita boleh memelihara waktu waktu kita, dengan niat itu kita boleh memotong waktu kita (Berkat Masa), kita tidak akan biarkan waktu itu yang memotong kita (membuang masa), kerana sesungguhhya kamu tidak akan terlepas dari kebaikan selama niat kamu itu baik,yakni Sentiasa berada di dalam kebaikan dengan niat yang baik. Maknanya sentiasa berada di dalam Rahmat Allah سبحانه وتعالى dan sentiasa beribadah kepada Allah سبحانه وتعالى. Mudah mudahan InshaAllah kita mendapat Berkat waktu.

Inilah Rahsia Berkat. Perkara inilah yang susah untuk kita semua capai. Sebenarnya setiap sesuatu di dalamnya mempunyai rahsia. Apakah rahsia itu? Rahsia itu adalah Barakah. Jika ada berkat di dalamnya, maknanya ada rahsia. Rahsianya ialah Berkatnya. Contohnya di dalam majlis Ilmu, berkatnya majlis ilmu itu apabila kita beramal dengan apa yang kita dengar. Maknanya ada berkat. Macam mana nak tahu ada berkat ke tidak? apa yang kita rasa semasa kita berada di dalam majlis ilmu, apa yang kita nak buat setelah keluar daripada majlis ilmu.

Ada seorang bertanya kepada Saidina Ibrahim Bin Adham. Beliau salah seorang ahli sufi yang luar biasa hebatnya, seorang yang terkenal dengan penjagaan setiap saat waktu dan ibadahnya, bahkan kalau beliau dalam tempat kerja, beliau tidak akan buat satu sesuatu selain kerjanya. Beliau di tanya, Wahai Ibrahim aku yakin tidak ada satu istilah yang namanya Berkat, Apakah berkat itu? bukankah semua sama sahaja ,nampak biasa je?

Saidina Ibrahim jawap, Mana yang lagi banyak bilangannya di atas muka bumi dunia ini, bilangan kambing atau anjing? mengikut kajian pakar, seekor anjing boleh melahirkan sekurang kurangnya 7 ekor sekali gus, manakala kambing paling banyak 3 ekor sahaja. sudah tentu anjing yang banyak bilangannya.

Yang kedua, mana diantara dua ekor itu yang selalu kita makan? sudah tentu kita makan kambing. Maknanya hari hari kambing berkurangan. sebab hari hari kita makan kambing. Tapi kenapa kita lihat kambing tak pernah habis sedangkan kita hari hari makannya. Inilah Tandanya Berkat. Anjing tidak ada berkat dengannya. kenapa? apakah rahsia kambing? Kerana kambing ini pada waktu malam tidurnya awal dan bangkit sebelum subuh. Berkatnya. manakala anjing disebaliknya, tidur lambat bising bising,kemudian bangun lepas subuh. Sebab itu bilangan anjing lebih sedikit daripada kambing.

Saidina Imam Ash Sya'rawi رحمه اللَّه تعالى berkata, Barakah itu salah satu tentera daripada tentera tentera Allah سبحانه وتعالى. Ia tidak akan masuk ke dalam sesuatu yang sedikit melainkan ia menjadikannya banyak, dan yang kecil jadi besar. Sebab itu kita disarankan oleh Ulama, sentiasa memohon kepada Allah سبحانه وتعالى, Barakatul Umur, Barakatul Rizqi, Barakatul Sihat, Barakatul Afiah. Kita taknak sihat tanpa ada Barakah. Bila ada keberkatan di dalam kesihatan kita, maka kita boleh melakukan Ibadah dan Ketaatan kepada Allah سبحانه وتعالى. Rezeki yang berkat, apabila kita gunakan rezeki itu untuk Infaq, sedekah, tolong dakwah ulama dan perkara perkara lain yang dicintai dan diridhai oleh Allah سبحانه وتعالى. Inilah Rahsia Berkat.

Berkat itu menjaga dan mengawal seseorang daripada melakukan perkara yang haram. Sama juga jika kita ada kereta, rumah dan harta. Minta lah berkatnya.

Hadith daripada Saidina Muaz meriwayatkan bahawa Rasulullah صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم bersabda, Wahai Muaz aku mencintai kamu, aku mewasiatkan kepada kamu, setiap kali selepas selesai solat Fardhu, jangan sekali kali kamu terlepas ucap,

اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
( YaAllah bantulah aku untuk sentiasa berzikir kepada kamu, bersyukur kepada kamu, dan melakukan ibadah yang terbaik kepada kamu)

Kita tak mampu nak melakukan apa apa daripada perkara yang baik dan perkara yang dicintai Allah سبحانه وتعالى melainkan dengan bantuan daripada Allah سبحانه وتعالى. Solat sunat atau puasa sunat lebih berat daripada yang wajib. Takda sapa yang mampu mengerjakan Ibadah sunat itu melainkan orang yang dicintai Allah سبحانه وتعالى. Sebab itu, disunnahkan kita sentiasa berdoa dengan doa yang diajarkan kepada Saidina Muaz tadi.

Maka selalulah kita rujuk dan berharap kepada Allah. Mudah mudahan InshaAllah, semoga Allah سبحانه وتعالى memberikan kepada kita kekuatan zahir dan batin, Rohani dan jusmani ,dunia dan Akhirah. amiin"

Sheikh Abdullah Bin Muhammad Bin Salim Al Jahaf حفظه اللَّه تعالى

No comments:

Post a Comment