Pages

Thursday 5 October 2017

HAKIKAT HIJRAH YANG SEBENAR

Rasulullah ﷺ memberitahu kepada kita definisi hijrah itu adalah orang Islam adalah orang Islam lain selamat daripada mulut dan juga tangannya. Dan orang yang berhijrah itu adalah orang yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى.

Hakikat hijrah yang sebenar adalah meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى. Sudah seseorang itu sudah dianggap membuat taat dengan meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى. Apatah lagi kalau dia menghiasi umurnya yang merupakan modal utama yang diberikan oleh Allah yang dia dan setiap orang pun akan dipersoalkan umur itu dimakmurkan dengan ibadah kepada Allah سبحانه وتعالى.

Rasulullah ﷺ memberitahu "Barangsiapa orang yang menjadikan hari ini sama dengan semalam, dia merupakan orang yang rugi. Dan barangsiapa orang menjadikan hari ini lebih teruk daripada semalam, dia adalah orang yang jauh daripada rahmat Allah. Dan barangsiapa yang menjadikan hari ini lebih baik daripada semalam maka dia adalah orang yang beruntung."

Diceritakan oleh Allah سبحانه وتعالى di dalam Al-Quran. Yang mana perkara itu akan terjadi nanti di hari Akhirat. Kata Allah ketika ditanya oleh beberapa orang yang menyesal kerana hidup di dunia tidak memanfaatkan umurnya. Mereka meminta kepada Allah untuk dikembalikan ke muka bumi ini untuk beramal dengan amal yang soleh.

Allah سبحانه وتعالى menjawab "Bukankah Kami Allah sudah beri kepada kamu umur yang sepatutnya kamu sedar dengan umur itu dan datang kepada kamu peringatan daripada Kami(Allah)." Diberikan dua perkara oleh Allah supaya manusia sedar akan umur yang diberikan oleh Allah سبحانه وتعالى iaitu pemberian umur dan peringatan yang dimaksudkan adalah Nabi Muhammad ﷺ.

Dan juga ditafsirkan peringatan itu adalah rambut putih yang bilamana sudah muncul di kepala kita merupakan petanda umur kita terhakis sedikit demi sedikit dan kita menghampiri satu rumah yang setiap orang yang pasti akan berada di rumah itu.

Saiznya 3x6 kaki sahaja dan itu adalah rumah kita semua di alam barzakh. Apakah yang menyebabkan rumah itu yang 3x6 boleh menjadi luas? Ianya adalah amal taat kita di dunia. Meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah akan menyebabkan kubur yang hanya 3x6 nampaknya kecil dan gelap kalau tertutup akan diterangi dengan cahaya amal taat ketika berada di dunia.

Akan tersinari dengan perbuatan meninggalkan perbuatan yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى
ketika berada di dunia. Itu sahaja yang akan menemani dan mengiringi kita di dalam kubur nanti.

Kata Nabi Muhammad ﷺ "Hanya tiga perkara yang akan ikut kepada jenazah ketika mana dibawa ke kubur iaitu harta, keluarga dan amal. Akan kembali dua perkara iaitu hartanya dan keluarganya dan hanya amal sahaja yang akan kekal menemani jenazah(si mati) di dalam kubur."

Daripada mana kita dapat mencari bekalan amal itu kalau bukan daripada umur yang diberikan kepada Allah سبحانه وتعالى kepada kita ketika berada di dunia ini.

[HABIB ALI ZAENAL ABIDIN BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment