Pages

Sunday 15 October 2017

JADILAH ENGKAU ORANG YANG BIJAK

Ada orang yang sangat menginginkan dunia tapi akhirat dia tak nak. Ada orang pula yang sangat menginginkan dunia dan akhirat tapi panjang angan-angannya.

Maksudnya apa? Yang pertama, engkau sangat menghendaki dunia tapi akhirat engkau lupakan. Untuk dunia, Allah!!! Bertukus lumus sanggup engkau usahakan. Gigihnya usaha engkau buat. Nak itu, nak ini dan Alhamdullilah bila engkau dah berjaya dapatkan apa yang engkau nakkan sampai engkau lupa kepada akhirat engkau yang lebih utama.

Engkau abaikan seolah-olah engkau ini pasti akan hidup selama-lamanya di dunia ini. Engkau kejar dunia sampai akhirat engkau kehilangan. Engkau bekerja tapi dalam masa yang sama engkau suka tangguh-tangguhkan solat, tak nak solat. Engkau bekerja sampai engkau tak ada masa nak berzikir, tak ada masa nak datang masjid nak solat berjemaah, tak ada masa nak duduk dalam majlis ilmu.

Yang kedua, engkau nak dunia dan akhirat tapi panjangnya angan-angan engkau pasangkan. Kalau dunia itu tak apa, engkau tak dapat pun tak apa tapi kalau akhirat engkau tak dapat maka engkaulah orang yang serugi-ruginya yang akan menyesal nanti di akhirat. Bila kita cakap pasal akhirat maksudnya di sini adalah syurga.

Jadi dalam syurga tak cukup hanya engkau nak saja. Dunia kalau engkau nak saja, engkau ambillah dunia ini tapi itu pun engkau kena usaha juga tapi akhirat engkau nak maka engkau kena tempuh jalannya. Kena hadapi terik payahnya, kena sabar akan ujiannya. Nanti engkau dapat!!

Sebab hari ini ramainya orang yang cakap nakkan akhirat tapi dia tak nak usaha. Tak cukup dengan kemahuan yang membara sahaja namun perlulah disertai oleh keimanan dan amal soleh yang engkau lakukan.

Orang yang hendak akhirat mestilah dia hendak dan masuk jalannya. Tak cukup orang nak berpegang "Ohh!! Ana tahu di sana ada taman." Tak cukup hanya mengetahui di sana ada taman. "Ente nak masuk dalam taman tak?" Nak!!! Kalau engkau nak maka masuklah.

Masuklah nanti engkau sampai. Tak cukup hanya engkau nak, nak saja tapi engkau tak nak masuk, engkau tak nak tempuh jalannya. Orang cerita pasal taman. Orang cerita pasal keindahan taman tapi engkau tak nak masuk langsung nak menuju kepada taman. Engkau nak maka masuklah nanti engkau akan jumpa dan rasa keindahannya.

Tak cukup setakat engkau kata nak, nak, nak!!! tapi engkau tak nak masuk. Ada orang dia memang tak kisah langsung tapi ada orang dia kisah tapi dia hanya berangan-angan sahaja.

Sebut tentang wali, sebut tentang pahala, sebut tentang syurga tapi dia tak nak amal. Jangan!! Jangan!! Jangan!! Bermakna engkau tahu di sana ada taman tapi engkau masih lagi nak bersedap-sedap, nak bersenang-lenang tak nak beramal tapi panjang angan-angan nanti di sana akan merugikan engkau nanti.

Sebab itulah minta maaf (cakap) kalau engkau ambil akhirat pasti dunia engkau akan berkurangan. Pasti!! Pasti!!! Kalau engkau nakkan dunia, akhirat pasti akan terkorban. Mana yang lebih penting? Maka jadilah engkau orang yang bijak, orang yang bijak!!!!

SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH

No comments:

Post a Comment