Pages

Thursday 5 October 2017

TIGA PERKARA KALAU ALLAH MURKA PADA SESEORANG BERDASARKAN NIATNYA

Habib Ahmad Bin Hasan Al-Attas menyebutkan bahawa "Kalau Allah murka kepada seseorang maka Allah akan berikan kepadanya tiga perkara tapi dalam waktu yang sama Allah سبحانه  وتعالى akan menahan tiga perkara daripadanya berdasarkan niatnya"

Seram!! Jangan katakan nak bersama dengan sesuatu golongan itu ketika di dunia ini lagi. Apatah lagi nanti nak bersama dengan golongan yang diberikan nikmat oleh Allah سبحانه  وتعالى di Mahsyar nanti semuanya itu adalah bergantung kepada niat dan keikhlasan kita ini.

Kalau Allah سبحانه  وتعالى murka kepada seseorang itu maka:

1)Allah سبحانه  وتعالى akan benarkan dia, berikan dia, izinkan dia untuk bercampur-gaul dengan Alim Ulama tetapi Allah سبحانه  وتعالى  halang dia daripada dia menjadi salah seorang daripada Alim Ulama. Katakan dia seorang Ustaz lah. Katakan dia seorang Syeikh lah. Katakan dia seorang Guru lah. Ataupun dia selalu bersama dengan Alim Ulama. Dia mengatakan "Habib Fulan, Syeikh Fulan, Maulana Fulan itu sama-sama duduk dengan ana, sama-sama belajar dengan ana."

Macam sama kan? Sama satu majlis, sama dengan rupa, sama dengan pakaiannya, duduk satu majlis, duduk sama-sama satu sama lain tetapi Allah سبحانه  وتعالى halang engkau daripada jadi salah seorang daripada mereka. Kenapa? Kerana niat engkau tak macam niat mereka. Ikhlas engkau tak macam ikhlas mereka. Engkau sangka engkau dah macam mereka tapi sebenarnya Allah سبحانه  وتعالى halang engkau daripada jadi macam mereka. Nauzubillah min zalik!!!

2)Allah سبحانه  وتعالى berikan dia, izinkan dia untuk melakukan amal banyak. Kita ini kadang-kadang nak buat pun payah tapi dia Allah berikan kemudahan sembahyang rajin, qiamuallai rajin, baca Al-Quran rajin. MashaAllah tetapi Allah cabut ikhlas dari hatinya. Lepas dia buat saja dia ujub, lepas dia buat sesuatu amalan sahaja dia ujub. Allah!!Semua amalannya rosak.

Dia sangka "Aku dah witir tiap-tiap malam tak tinggal, aku dah sedekah hari-hari ini, aku dah banyak buat baik ini dan sebagainya." Sehingga akhirnya nanti dia akan hampar kosong semuanya berterbangan. Kenapa? Kerana niat engkau tak sama dengan niat mereka yang betul-betul niatnya kerana Allah dalam mengerjakan amal.

3)Allah!!! Yang ketiga ini kita takut. Allah سبحانه  وتعالى berikan dia hikmah. Hikmah itu apa? Hikmah itu bijak cakap. Kalau dia bercakap dengan orang punyalah halus, punyalah lembut, punyalah ada sirr yang dia cakap itu tetapi Allah سبحانه  وتعالى halang dia mendapatkan fadhilat daripada hikmah yang ada dalam diri dia itu.

Orang kalau dengar cakap dia boleh jadi baik tetapi dia tak boleh jadi baik. Orang dengar cakap dia boleh tersentuh hatinya, boleh sampai menitiskan airmatanya tetapi dia sendiri tak tersentuh hatinya, tak menitis pun airmatanya. Nauzubillah min zalik!!!

Ini kerana apa? Kerana niatnya tak bersih. Dia cuba nak tipu Allah maka Allah tipu dia. Ini sebabnya niat ini sangat-sangat penting.

SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI

No comments:

Post a Comment