Pages

Sunday 30 July 2017

ORANG YANG SEMAKIN BERILMU AKAN SEMAKIN TUNDUK BUKANNYA MUDAH BERFATWA

Ilmu mengajarkan kita semakin berilmu semakin tunduk. Ilmu mengajarkan kepada kita untuk kita mengenal akan kerdilnya diri kita ini di sisi Allah سبحانه  وتعالى bukannya semakin bangga. Kita katakan "Saya lagi terer, saya lagi tahu."

Ini yang mesti kita kena jaga-jaga. Para Ulama dahulu kalau ada orang yang bertanya kepada seorang yang alim maka dia akan forwardkan soalan itu kepada Ulama yang lainnya walaupun sebenarnya dia tahu jawapannya.

Dia akan mengatakan "Saya ini tak layak untuk berfatwa. Cuba kamu pergi kepada kawan saya si fulan itu. Dia seorang yang Alim. Pergi kepada kawannya itu maka kawannya itu juga akan suruh orang yang nak menanyakan soalan itu untuk pergi kepada fulan kepada fulan sehingga orang Alim yang terakhir ditanya itu akan menyuruh orang itu untuk kembali menanyakan kepada orang Alim yang mula-mula sekali dia jumpa.

Lalu Syeikh itu akan mengatakan "Kenapa kamu memberi soalan itu kembali kepadaku?" Maka dijawab oleh orang yang bertanya itu "Aku telah pergi bertanya kepada semua Syeikh, semua orang yang Alim tapi akhirnya mereka menyuruh aku kembali menanyakan kepadamu kembali." Maka setelah itu barulah orang Alim Syeikh itu akan mengatakan "Kalau begitulah baiklah aku akan menjawab persoalan yang diberikan itu."

Inilah adab Para Ulama kita dahulu tidak mudah sewenang-wenangnya nak berfatwa. Berbeza di zaman kita sekarang ini. Subhanallah!! Mereka Para Ulama terdahulu tidak rasakan "Saya lebih tahu, Saya lebih berilmu." Tidak!!!! Inilah perkara yang perlu untuk kita selalu berhati-hati kena selalu kita memperbetulkan akan niat-niat kita menuntut ilmu agar ilmu yang kita pelajari itu membuatkan kita semakin tunduk, taat, patuh kepada Allah سبحانه  وتعالى dan akhirnya mendatangkan rasa takut kita kepada Allah سبحانه  وتعالى dan berharap kepada Allah سبحانه  وتعالى.

# [HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

FB: The Capal

No comments:

Post a Comment