Pages

Sunday 15 October 2017

MARI KITA BERHIJRAH MENINGGALKAN APA-APA YANG DILARANG OLEH ALLAH

Agama itu simple, mudah. Ulama mengatakan " agama itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu:

1)Meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى (Meninggalkan maksiat).

2)Mengerjakan apa-apa yang diperintahkan oleh Allah سبحانه  وتعالى (Melakukan ketaatan).

Akan tetapi, Ulama mengatakan "Bahagian yang pertama itu adalah lebih berat, lebih sulit, lebih susah daripada mengerjakan apa-apa yang diperintahkan oleh Allah سبحانه  وتعالى." Ada orang ibadah mungkin setiap tahun umrah, ada orang ibadah mungkin setiap hari dia bersedekah, ada orang mungkin setiap hari dia berpuasa tetapi belum tentu setiap orang dapat dan mampu menahan dirinya meninggalkan syahwat (maksiat) yang dilarang oleh Allah  سبحانه  وتعالى.

Oleh kerana itu, Al-Imam Al-Haddad Rahimahullah ketika ditanya oleh seseorang " Wahai Imam!! Orang mana daripada dua macam orang ini yang paling afdal? Satu orang yang banyak melakukan daripada amalan-amalan yang soleh tetapi juga dia melakukan apa-apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى? Satu lagi orang yang dia tak melakukan banyak amalan soleh tetapi dia tidak juga bermaksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى?"

Imam Al-Haddad mengatakan "Yang paling afdal itu adalah orang yang tidak banyak melakukan amal ketaatan dan amal soleh tetapi dalam masa yang sama dia tidak juga tidak banyak melakukan kemaksiatan bahkan tidak melakukan apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى."

Ulama mengatakan "Melarang diri kita, menahan diri kita daripada apa yang dilarang oleh agama, apa yang dilarang oleh Allah سبحانه  وتعالى tidak mampu dilakukan kecuali hanya sedikit sahaja iaitu orang-orang yang jujur terhadap dirinya, orang-orang yang betul-betul nakkan redha Allah سبحانه  وتعالى, nakkan redha Rasulullah ﷺ yakni golongan Para Siddiqin ( Orang-orang yang benar)."

Oleh kerana itu, orang yang mungkin banyak berpuasa belum tentu boleh dia menahan nafsunya daripada melakukan perkara-perkara yang bermaksiat, ada orang yang mungkin setiap tahun dia mengerjakan umrah tapi belum tentu dia bisa mengamankan, menjaga lidahnya daripada menyakiti hati saudara muslimnya yang lain. Begitu juga ibadah-ibadah yang lainnya.

Oleh kerana itu, Rasulullah ﷺ mengatakan " Orang yang berhijrah itu bukanlah hanya semata-mata orang yang berhijrah berpindah daripada satu tempat ke tempat yang lain tetapi orang yang berhijrah sebenarnya ialah orang yang berhijrah daripada kejahatan (meninggalkan kejahatan). Dan begitu juga mujahid itu bukanlah orang yang mengangkat senjata yang berjihad di medan perang tetapi mujahid yang sebenarnya ialah orang
yang memerangi hawa nafsunya."

HABIB MUHAMMAD HAYKAL

No comments:

Post a Comment