Pages

Thursday 5 October 2017

SEBAIK-BAIK BEKAL ADALAH TAQWA

Saidina Ali Bin Abi Thalib Radhiyallahu'Anhu  ketika melintasi kepada suatu perkuburan dengan Para Sahabat, teman-teman beliau.

Beliau mengatakan kepada mereka "Wahai ahli kubur. Harta-harta kamu sudah dibahagi-bahagikan kepada ahli warisnya. Isteri, anak-anak, keluarga kamu sudah berpasangan dengan orang lain. Rumah kamu sudah orang lain yang duduk. Ini berita kami di dunia. Apa berita kamu di alam barzakh sana?"

Saidina Ali Radhiyallahu'Anhu bukan ingin menyampaikan mesej itu kepada mereka yang berada di alam barzakh. Akan tetapi, kepada yang hidup supaya berfikir dengan umur yang diberikan oleh Allah سبحانه وتعال. Yang mana tak lama lagi yang ada di muka bumi ini akan masuk juga ke dalam perut bumi yakni alam barzakh.

Beliau mengatakan "Demi Allah. Kalau diizinkan Allah mereka menjawab soalan aku maka mereka akan menjawab sebaik-baik bekal itu adalah taqwa kepada Allah."

Apakah itu taqwa? Kalau bukan melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى.

[HABIB ALI ZAENAL ABIDIN BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment