Pages

Wednesday 18 October 2017

MENDIDIK ANAK - ANAK

"Ibu adalah madrasah pertama seorang anak. Pendidikan didalam islam itu bermula sebelum bayi itu lahir, yakni sejak belum berkahwin lagi. Kerana khawatir menanam benih yang tidak baik pada tanah yang tidak baik maka lahirlah generasi yang tidak baik. Kerana didalam Al-Quran ada menyebut
Lelaki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik. Lelaki yang baik untuk Wanita yang baik."

"Jadi jika kamu inginkan wanita yang solehah, sebelum itu kamu kena solehkan diri kamu dahulu. Insya Allah, Allah سبحانه وتعالى akan menghantarkan wanita yang solehah untuk kamu. Madrasah pertama bagi seorang anak adalah bermula sebelum ibu dan ayahnya berkahwin lagi, kerana ia dididik melalui apa yang dilakukan oleh bakal ibu dan ayahnya."

"Dan Wanita yang sarat mengandung cubalah untuk hadir ke majlis majlis ilmu, majlis majlis cinta rasul, majlis-majlis zikir ia memberi kesan kepada anak didalam rahim tersebut. Memberi cahaya kepada anak tersebut. Amalkan membaca Surah Maryam, Surah Yusuf dan Surah Lukman kepada anak didalam kandungan ibu."

"Perlu dididik diri sendiri supaya zuriat yang dilahirkan juga zuriat yang telah terdidik. Jika ibu dan ayahnya seorang yang baik maka insya Allah anaknya akan jadi seorang yang baik. Sifat ibu bapa akan diwarisi oleh anak anak samada perkara yang baik ataupun tidak baik ia akan diwarisi terus tanpa perlu diajar."

"Keruntuhan adab menjadi punca utama kerosakan pendidikan.
Kerana didalam Al-Quran ada menyebut. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik. Jika madrasah pertama sudah terdidik dengan baik maka generasi yang akan dilahirkan juga generasi yang terdidik."

"Apa itu adab? Adab adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Pendidikan paling asas ialah pendidikan dari rumah. Jika tiada individu, yang membentuk didalam pendidikan maka rosaklah masyarakat itu. Ibu bapa memainkan peranan yang penting kepada anak anak. Jangan mengharapkan para guru disekolah untuk membentuk anak-anak, kerana anak itu adalah anak kita, darah daging kita tanggungjawab kita."

"Dan setiap ibu bapa akan ditanya oleh Allah سبحانه وتعالى tentang pendidikan agama anak-nya. Maka Rasulullah ﷺ telah memberi formula mendidik anak kita. Rasulullah berpesan kepada kita tiga perkara. Tiga perkara yang Nabi Muhammad ﷺ katakan kepada kita iaitu; "Kamu ajarkan kepada anak anak kamu yang pertama sekali adalah cinta kepada Rasulullah ﷺ." Kerana seseorang yang cinta kepada Rasulullah ﷺ akan membawa kepada cinta kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Dan kamu gunakanlah apa sahaja medium, apa sahaja perantaraan yang boleh kita sampaikan kepada anak anak kita, anak anak muda kita, diri kita kepada cinta kepada Rasulullah ﷺ. Lakukan kerana itu adalah kunci kekuatan kita, cinta kepada Rasulullah ﷺ akan menumbuhkan diri manusia itu cinta kepada agama yang dibawa oleh Rasulullah, akidah yang dibawa oleh Rasulullah, syariat dibawa oleh Rasulullah, kitab yang dibawa oleh Nabi ajarkan kepada anak anak kita."

"Yang kedua adalah ajarkan kepada anak anak kamu cinta kepada ahlul baitku. Cinta kepada keluargaku. Keturunanku. Kerana ini kunci kekuatan bagi setiap umat bagi setiap zaman. Rasulullah ﷺ meninggalkan keturunannya yang ramai. Mereka membawa genetik Rasulullah ﷺ. Mereka meneruskan misi Rasulullah ﷺ. terutama kepada keturunan ulama ahlulbait dan keturunan Rasulllah."

"Mereka adalah pejuang sunnah disetiap zaman. Mereka akan wujud sehingga hari kiamat. Cinta kepada keturunan Rasulullah ﷺ. Ajarkan kepada anak-anak kita. Kemudian yang ketiga adalah cinta kepada Al-Quran. Ajarkan kepada anak-anak kamu cinta kepada Al-Quran. Pautkan mereka dengan Al-Quran."

"Ketiga-tiga formula ini diberikan oleh Rasulullah ﷺ kita lepaskan anak kita kemana sahaja diluar negara mereka belajar luar negara mereka akan pegang dengan agama Allah سبحانه وتعالى. Dan mencintai Nabi. Bilamana formula ini diterapkan sejak daripada kanak kanak lagi. Mereka akan mencintai Allah dan Rasul-Nya. Rasulullah ﷺ adalah superhero kita yang sebenar. Manusia yang luar biasa."

Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment