Pages

Thursday 5 October 2017

TANDA KESEMPURNAAN ISLAM SESEORANG

Di antara tanda-tanda kesempurnaan islam seseorang itu adalah meninggalkan perkara-perkara yang tidak ada kena mengena dengan dia. Jadi perkara yang tidak ada kena mengena ialah apabila bercakap orang itu tak dapat apa-apa manfaat, faedah langsung. Tak dapat faedah baik kepada yang bercakap dan yang mendengar. Itu perkara yang tak ada faedah, tak ada kena mengena.

Sebab itu Ulama bilang "Lebih baik engkau duduk bersendirian daripada engkau duduk, bercampur dan bergaul dengan ramai orang dikeranakan duduk bersendirian itu dapat menyelamatkan dirimu daripada bercakap sesuatu yang tidak berfaedah dan ianya juga tidak memberikan mudarat kepada orang lain berbanding sekiranya engkau duduk, bercampur dengan ramai orang tetapi apa yang engkau cakapkan itu semuanya tak mendatangkan faedah, pahala kepada diri engkau dan kepada orang lain bahkan banyak mendatangkan dosa."

Sebab itu kita lihat Para Auliya dan orang-orang soleh ini. Mereka ini lebih suka untuk bersendirian "berkhalwat" dengan Tuhannya berbanding nak habiskan masanya duduk borak-borak macam kita ini sebab setiap masa mereka itu akan dimanfaatkan sepenuhnya dipenuhi, diisi dengan ingatannya kepada Allah سبحانه  وتعالى berzikir kepada Allah, mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah سبحانه  وتعالى.

Sekiranya kita jumpa, tengok orang yang macam ini dalam majlis yang dia itu banyak diam, tak banyak cakap, tak tegur kita sangat. Jangan kita cakap dia sombong pula. Itu bukan sombong namanya kecuali sekiranya memang dia tengok kita dan dia tarik muka dengan kita, dia tak nak salam dengan kita. Itu barulah sombong tapi sekiranya dia senyum dekat kita cuma dia jarang nak cakap dengan kita itu bukan sombong namanya.

[SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment