Pages

Thursday 5 October 2017

DUA CARA NAK TIMBULKAN HENDAK KEPADA AKHIRAT

Macam mana kita hendak akhirat? Sebelum kita bilang "Aku nak sembahyang". Sebelum kita bilang "Aku nak puasa, aku nak haji." Engkau punya hendak itu sahaja merupakan hidayat daripada Allah سبحانه  وتعالى. Engkau punya hendak itu sahaja itu merupakan anugerah dari Allah سبحانه  وتعالى sebesar-besar anugerah.

Tanpa Allah سبحانه  وتعالى berikan engkau hendak itu sahaja. Engkau tak boleh mari ke akhirat. Engkau seperti orang lain yang nakkan dunia, nakkan harta, nakkan kemewahan, nakkan seronok dan nakkan segala perkara yang melalaikan. Engkau punya hendakkan akhirat itu. Itu sendiri merupakan anugerah dan kurniaan dari Allah سبحانه  وتعالى yang sangat besar.

Macam mana aku nak timbulkan hendak ini? Nak timbulkan hendak ini ada beberapa cara. Sepertimana yang disebutkan oleh Al-Imam Habib Abdullah Al-Haddad Rahimahullah di dalam kitab adab sulukil murid iaitu:

1)Tak boleh kita nak ingat akhirat, nak ingat Allah سبحانه  وتعالى kecuali selama ada majlis-majlis seperti ini (majlis ilmu). Di mana kita mengenang akan keagungan Allah سبحانه  وتعالى, kebesaran Allah سبحانه  وتعالى, janji-janji anugerah Allah سبحانه  وتعالى, ancaman-ancaman Allah سبحانه  وتعالى. Itu semua cerita apa itu?
Cerita akhirat. Jadi apabila kita sentiasa terdedah dengan cerita-cerita akhirat maka hati kita akan mula terbuka dan ingat akhirat.

Itu antara salah satu caranya. Salah satu cara lagi yang kita rasa aneh sedikit untuk menimbulkan hendak ini. Disebutkan oleh Al-Imam Habib Abdullah Al-Haddad Rahimahullah di dalam kitab adab sulukil murid itu adalah:

2)Hendaklah engkau selalu duduk dengan Para Auliya dan Para Solihin. Duduk bersama Para Wali Allah, duduk bersama orang-orang soleh. Nanti suatu hari engkau punya hendak pun akan diberikan hendak ketika itu juga. Tatap wajah orang-orang soleh, tatap wajah Wali Allah akan mengubahkan hati kita kepada hendak dunia kepada hendak akhirat.

Kenapa? Sebab memang Wali-Wali Allah ini, Allah سبحانه  وتعالى pasangkan pada diri mereka. Kita pandang mereka sahaja maka kita akan ingat Allah سبحانه  وتعالى. Di antara tanda-tanda seorang Wali Allah, engkau  tengok dia sahaja engkau akan ingat Allah سبحانه  وتعالى. Walaupun kita jarang nampak dia sekalipun. Bila kita teringat pada dia sahaja. Alamak!! Kita yang nak pergi tempat yang tak baik pun tak jadi. Malu rasanya.

Itu Wali Allah. Wali Allah ini engkau pandang dia sahaja maka Allah سبحانه  وتعالى titipkan ke dalam hati engkau ingat kepada Allah  سبحانه  وتعالى. Kerana apa? Kerana bila kita mengadap dengan Seorang Wali Allah itu bukan wajah kita yang mengadap kepada tubuh badan dia tapi hati kita mengadap kepada hati dia.

Apa yang ada pada hati dia akan terpancar kepada hati kita. Itulah yang terjadi kalau kita tatap wajah Para Wali Allah. Dan lebih efektif, berkesan lagi kalau engkau dipandang oleh Wali Allah. Kalau kita dipandang oleh Wali Allah terus imej kita ini dihantar kepada Allah سبحانه  وتعالى. Di masukkan dalam rayunya kepada Allah. Di masukkan di dalam hatinya kepada Allah سبحانه  وتعالى.  

Dan segala bicaranya kepada Allah سبحانه  وتعالى sangat-sangat disukai oleh Allah سبحانه  وتعالى. Oleh kerana itu, kalau engkau dipandang oleh Wali Allah maka engkau akan mendapatkan nazrah (penglihatan) daripada mereka sangat-sangat mengubahkan. Begitu Allah سبحانه  وتعالى tumpahkan ke dalam hatinya.

Kita ini bila kita jumpa Wali Allah, kita pandang Wali Allah ini timbul rasa gusar, timbul rasa nak ingat kepada Allah سبحانه  وتعالى di dalam hati kita.

Jadi dua perkara ini adalah anugerah dari Allah  سبحانه  وتعالى yang mesti kita selalu rebut dan dapatkan supaya kita ini hendak kepada akhirat, ingat kepada Allah سبحانه  وتعالى.

[SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment