Pages

Thursday 5 October 2017

MINYAK ZAITUN DAN SUNNAH RASULULLAH S.A.W

Nabi ﷺ sangat menjaga rambut. Jika anda rasa anda dah terlalu menjaga rambut, percayalah bahawa Rasullullah ﷺ melakukan lebih daripada anda.

Nabi ﷺ sentiasa membawa sikat bersama kemana-mana sahaja. Nabi ﷺ sering menyapu minyak di rambut.

Antara sunnah Nabi ﷺ ialah menyapu minyak di rambut. Hari ini terdapat ratusan jenis minyak rambut di pasaran. Kita menyapu minyak di rambut kerana ia tuntutan sunnah Nabi ﷺ.

Tetapi minyak zaitun mengandungi keberkatan selain ia minyak yang digunakan oleh Nabi ﷺ. Nabi ﷺ suka meminyakkan rambut dengan minyak zaitun.

Sabda baginda,"Makanlah zaitun dan sapulah minyak zaitun, Sesungguhnya ia daripada pohon yang diberkati." Allah ﷻ menyatakan bahawa terdapat keberkatan pada pokok zaitun.

Bagaimanakah cara Nabi ﷺ menyapu minyak zaitun?
Rasullullah ﷺ memiliki cara yang bagus ketika menyapu minyak zaitun. Semua pergerakan baginda ﷺ bertujuan untuk kecantikan. Pada setiap perbuatan tersirat hikmah tertentu.

Permulaan, baginda ﷺ meletakkan minyak zaitun di jari telunjuk kemudian menyapukannya di bulu kening kanan dan kiri. Kemudian baginda ﷺ menyapu di bahagian bawah bibir.

Seterusnya baginda ﷺ menyapu minyak zaitun di kedua kelopak mata dan janggut. Akhir sekali, baginda akan sapukan minyak di rambut dan di anggota badan yang lain.

Begitulah cara baginda ﷺ menyapu minyak zaitun. Jika kita ikuti cara baginda ﷺ menyapu minyak zaitun, percayalah bahawa kita akan merasa dekat dengan Nabi ﷺ .

Habib Muhammad AsSeggaf, Fattabiouni.

No comments:

Post a Comment