Pages

Monday 9 October 2017

BERSYUKURLAH KAMU APABILA DIPILIH OLEH ALLAH

Di dalam hadis Rasulullah ﷺ dikatakan "Waktu yang paling baik, menghidupkan waktu yang paling bagus yang paling baik itu adalah antara maghrib dengan isyak." Oleh kerana itu, Auliya Allah dan Ulama mereka selalu berpesan dengan mengatakan "Waktu antara maghrib dan isyak itu merupakan harta terpendam, harta yang melimpah yang akan menjadi modal kita nanti di akhirat dan selama kita menunggu masuknya waktu solat kita dihitung daripada orang-orang yang mengerjakan solat."

Itu merupakan suatu keberuntungan yang besar. Jadi kalau ada orang di luar sana yang mengisi waktunya dengan kesibukkan duniawi dan mungkin juga nauzubillah daripada maksiat kepada Allah سبحانه  وتعالى membuat sesuatu perkara sesuatu amalan yang Allah tak redha.

Alhamdullilah bersyukurlah kita apabila Allah memilih diri kita untuk duduk di masjid-Nya Allah, taman syurga-Nya Allah, mengkaji ilmunya Rasulullah ﷺ , meraih daripada warisan Nabi Besar Muhammad ﷺ , duduk bersama Para Ulama dan Solihin.

Di dalam hadis Rasulullah ﷺ dikatakan "Kalau bukan kerana orang tua dan bukan kerana anak kecil dan juga kerana orang-orang miskin nescaya Allah akan timpakan bencana kepada kita." Kalau adanya orang tua sahaja jadi penolong untuk kita semua. Bagaimana seorang yang alim?

Oleh kerana itu, bersyukurlah kita kepada Allah apabila kita dapat hadir ke masjid, menghadiri majlis talim, berkumpul duduk bersama Auliya Allah, Ulama dan Solihin. Orang yang Allah nak berikan kebaikan kepada dirinya maka Allah akan selalu berikan kepadanya kefahaman di dalam agama. Faham macam mana? Kefahaman akan pengertian apa yang dia simpan di dalam akalnya ataupun kefahaman berupa amal.

Orang kalau faham pasti dia akan beramal. Kalau orang tahu bahayanya daripada neraka jahanam maka pasti dia akan menghindarinya dengan dia tak akan berani bermaksiat kepada Allah pasti dia akan terus meningkatkan amalan-amalan solehnya.

Sesuatu amalan yang kita lakukan pasti perlu didasari dengan ilmu. Ilmu yang kita pelajari tujuannya untuk apa? Untuk diamalkan bukan untuk berjidal bukan untuk berdebat bukan untuk mendapatkan kedudukan di antara manusia bukan tujuannya untuk mendapatkan dunia tetapi ilmu dipelajari untuk diamalkan.Diamalkan tujuannya untuk ikhlas kepada Allah سبحانه  وتعالى tujuannya untuk mendapatkan redha Allah سبحانه  وتعالى.

Oleh kerana itu, pentingnya untuk kita selalu menuntut ilmu untuk menambahkan kefahaman agama kita untuk kita memperbaiki dan meningkatkan amal kita, hubungan kita dengan Allah untuk kita mendekatkan diri kepada Allah untuk menjadi orang-orang yang bertaqwa kepada Allah سبحانه  وتعالى.

HABIB MUHAMMAD HAYKAL AL-KHANEMAN HAFIDZOHULLAH

No comments:

Post a Comment