Pages

Wednesday 18 October 2017

SEBENAR BENAR TAUBAT

"Selepas solat hendaklah kita berdoa. Amalkan doa. Ini lepas solat angkat kaki cabut. Selepas solat nabi biasa mengamalkan doa; "Allahumma ajni minan nar." Ya Allah lindungkan aku dan selamatkanlah aku dari api neraka. Nabi Muhammad ﷺ mengamalkan tujuh kali selepas solat. Nabi kita menyeru setiap orang mengungkapkan untuk berlindung dr api neraka. "Ajni" yakni selamatkan diri sendiri dulu."

"Allahuma solli ala saidina Muhammad. Dan sebab apa doa makan kita dianjurkan dengan berlindung dengan api neraka? Sebab makan ni paling dekat dengan api neraka. Apa yang masuk kot mulut ni. Makan yang haram akan menubuhkan unsur haram dalam darah daging kita. Dan golongan salaful soleh sangat mengambil berat bab mkn nih."

""Allahuma solli ala saidina Muhammad. Berhati-hati lah, dengan dosa-dosa, ketika masa muda. Kerana, Ianya akan mempengaruhi zuriatmu. Contoh isteri para salaful soleh selalu berpesan kepada suaminya, apabila nak keluar rumah pegi mencari rezeki. Contoh isteri solehah. "Tolonglah abang, carikan kami rezeki yang halal untuk isteri dan anak-anak abang ni. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Kalau Orang yang tak solat ni, atas dunia lagi orang dah tak suka. Bahkan dalam kubur pon, jiran tak nak berjiran dengan dia. Sebab solat adalah hal dengan Allah سبحانه وتعال yang wajib ditunaikan. Allah murka perkara pertama ialah perkara solat. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Para alim ulama dia sangat warak. Kenapa tok guru selalu datang awal kenduri kahwin? sebab takut termakan bekas orang yang tak solat. Sangatlah warak. Takut hilang keberkatan. Begitu juga bekas tangan orang yang tak solat. Yang buat kuih masak nasik. Sangat amik berat bab mkn ni. Sebab jadi darah daging. Kita tak ada semua masuk je, air tangan orang kafir masak pon kita apa pedulinya."

"Kelompok yang pertama masuk neraka antaranya, orang yang amalannya sudah habis sebab mengumpat, maki, cela org lain. Orang yang dimaki itu semua nak tuntut pahala balik kepada orang ni. Dia ni dikatakan orang yang muflis diakhirat. Tapi ada satu cara, satu pengecualian iaitu bagi orang-orang yang bertaubat."

"Kita selalu sebut. Taubat taubat. Apa makna taubat? Taubat ialah kita ingat dan berasa kesedihan diatas perbuatan dosa kita yang telah kita lakukan. Kesan dosa umpama baju akan mereput apabila kita pakai. Macam tu lah badan kita ni apabila berbuat dosa. Dan syarat taubat nasuha suci ni, berhenti daripada melakukan lagi, menyesal didlm hati, dan berazam tak nak buat dah. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Dan Orang yang bertaubat dari dosa adalah, seperti orang yang tak berdosa. Sekalipun dosa itu beribu-ribu kali dia telah buat. Tapi dengan tiga syarat taubat diatas. Kalau tak cukup syarat pon wajib jugak kita bertaubat. Contoh dh bertaubat tp buat lg. Maka kena taubat lagi. Kalau mati sbelum taubat maka panjang cerita sebab nanti kena bukak kes depan Allah سبحانه وتعالى."

""Allahuma solli ala saidina Muhammad. Dan Sebelum tidur wajib kita beristighfar, bagi setiap ape dosa kite buat dlm sehari tuh. Kita ingat satu dosa kite buat wajib taubat utk satu dosa itu. Kalau boleh apa yang kita ingat setiap dosa itu maka perlulah setiap itu istighfar dilafazkan."

"Allah ini Huwattawwabur rahim. Allah maha penerima taubat dan maha pengasih. Sebab Allah سبحانه وتعالى tak mahu kita ni masuk neraka. Bahkan Allah lagi suka sapa yang bertaubat dan suka pada orang yang suka menyucikan dirinya. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Antara dosa anggota. Dosa mata paling senang dilakukan. Sebab apa Allah uji mcm tu? Hikmahnya sebab kalau ada istighfar dan menyesal. Allah سبحانه وتعالى suka ungkapan itu. Ada prosedur dia untuk sebut istighfar ini iaitu kena menyesal dulu. Kalau tak menyesal bermakna kite bermain-main dengan Allah. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Orang yang berdosa dia orang kenal diri dia siapa. Dimana dia pergi dia rasa die tak elok, dia rasa tak baik smpai menjejakkan kaki ke syurga pon akan rasa. Ya Allah, aku dosa banyak. Tapi Allah bagi aku masuk syurga. Allah bagi hadir majlis ilmu. Rasa rendah hina diri. orang macam ni Allah سبحانه وتعالى. paling suka. Ada juga banyak dosa, tapi bangga diri jugak."

"Macam mana nak didik anak dizaman mencabar ni? Macam mana, kita nak didik anak kita seperti mak ayah kita dulu, didik kita. Kita mintak doalah. "Ya Allah, Ya tuhanku, engkau selamatkanlah anak-anak keturunan kami dizaman mereka. Ya Allah. Engkau kurniakan iman kepada anak-anak kami dizaman mereka. Ya Allah. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

"Jadi ibubapa doalah setiap masa kat anak-anak. Kalau anak degil jangan putus asa dengan anak kita. Jangan putus doa sebab hidayah berada digenggaman Allah سبحانه وتعالى. Paling dekat dengan Allah ialah doa ibubapa. Mustajab. Tanamkan dalam hati berkhidmat kepad ibubapa kita sampai akhir hayat mereka."

"Kita mintak doa, "Ya Allah, aku sebenarnya mmg nak berkhidmat kepada ibubapa aku tapi aku bekerja. Maka Allah, akan permudahkan satu per satu. Mintak doalah banyak-banyak utk ibubapa kita. Semoga Allah سبحانه وتعالى merahmati kedua ibu-bapa kita sama ada yang masih hidup, ataupon yang telah pergi meninggalkan kita. Allahuma solli ala saidina Muhammad."

Daripada TG Sheikh Zainul Asri Haji Romli.

No comments:

Post a Comment