Pages

Thursday 5 October 2017

PAKAIAN TAQWA SEBAIK-BAIK PAKAIAN

Allah سبحانه  وتعالى menyatakan kepada orang-orang beriman "Bertaqwalah kamu kepada Allah." Walaupun ianya nampak khusus akan tetapi ia merupakan suatu seruan yang penting baik ianya itu adalah perintah kepada suatu perintah yang besar ataupun larangan-larangan yang besar.

Yang ianya hanya disanggupi untuk dilaksanakan oleh orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah سبحانه  وتعالى. Oleh yang demikian, setiap daripada perintah yang didahulukan dengan perintah taqwa kepada Allah itu juga adalah merupakan daripada perintah yang ianya adalah perintah yang sentiasa diserukan oleh Allah untuk bertaqwa.

Sebab taqwa itu adalah asas. Mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangan Allah سبحانه  وتعالى dan ianya adalah merupakan bekal dan pakaian. Pakaian taqwa itu adalah sebaik-baik pakaian dan sebaik-baik bekal kamu adalah taqwa.

Nanti nak balik bertemu dengan Allah bekal apa yang kita nak bawa? Yang kita nak bawa itu adalah taqwa. Pertama perintah untuk bertaqwa kepada Allah adalah untuk supaya orang yang bertaqwa ini mendapatkan perintah yang jelas. Apa dia? Berimanlah kamu dengan Rasul-Nya yakni Baginda Rasulullah ﷺ.

Kalau kamu beriman kepada Nabi ﷺ apa yang akan kamu dapat? Kamu akan diberikan oleh Allah سبحانه  وتعالى dua bahagian daripada rahmat-Nya. Disebutkan ini adalah pergandaan diberikan gandaan daripada rahmat Allah سبحانه  وتعالى.

Orang-orang yang bertaqwa kepada Allah dan beriman kepada Baginda Rasulullah ianya akan mendapatkan dua daripada kurniaan atau bahagian daripada rahmat-Nya dan menjadikan kepada kamu cahaya. Untuk apa? Untuk kamu berjalan dengannya. Walaupun dalam tafsir mengatakan ianya adalah menunjukkan cahaya utama.

Bila? Di Yaumul Qiyamah sebab nanti di Yaumul Qiyamah ketika mana setiap daripada orang beriman itu diberikan cahaya untuk menyuluh jalan mereka terutama ketika nak melintasi sirat yang begitu gelap.

Disebutkan di antara mereka cahayanya ada sebesar Gunung Uhud. Di antara mereka cahayanya ada yang sebesar diri mereka atau sebesar pokok kurma dan ada di antara mereka yang ianya ada cahaya dihujung jari mereka menyuluh dan ada di antara mereka (orang munafik) yang ketika di pertengahan terpadam cahaya itu dan akhirnya mereka jatuh ke dalam api neraka.

Sedang orang-orang munafik pada dasarnya seolah-olah mereka beriman dan mereka diberikan cahaya juga tapi mereka itu menipu kepada Allah ketika di dunia ini konon-kononnya beriman zahirnya tapi mereka itu kafir di dalam diri mereka. Yang sebenarnya mereka menipu itu adalah kepada diri mereka sendiri maka pada Yaumul Qiyamah ketika mereka nak mengambil cahaya ini.

Tiba-tiba sampai dekat dengan sirat mati cahaya mereka terpadam. Mereka mengatakan "Gelap macam mana ini?" Maka Malaikat mengatakan "Balik kembali ke tempat kamu yakni tempat untuk mendapatkan cahaya." Mereka pun patah balik ramai-ramai maka setelah itu dibina di antara mereka dengan orang-orang yang beriman dinding yang mana mereka berada di sebelah azab ataupun di neraka.

Orang-orang beriman pada ketika itu berasa bimbang dan mereka berdoa kepada Allah "Ya Allah sempurnakan cahaya kami" takut-takut cahaya mereka juga terpadam. Walaupun yang dimaksudkan cahaya ini nanti di Yaumul Qiyamah kelak tetapi sebenarnya ianya juga termasuk bagi mereka orang-orang beriman kepada Nabi ﷺ diberikan cahaya di dunia.

Yang dimaksudkan cahaya itu adalah penyuluh kepada jalan kehidupan mereka supaya mereka dapat mengetahui yang mana itu haq yang benar dan yang mana itu yang batil yang tidak benar.Itu adalah melalui cahaya ilmu dan juga cahaya panduan yang telah diajarkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ.

Dan keduanya mendapatkan maghfirah, pengampunan. Kamu mendapatkan keampunan. Ini merupakan suatu kurniaan yang besar daripada Allah سبحانه  وتعالى. Setiap daripada amal kebaikan yang dilakukan itu sentiasa Allah menjanjikan bukan hanya ganjaran bahkan Allah menjanjikan pengampunan.

Contohnya, berjalannya kamu daripada rumah ke masjid. Setiap langkah kamu Nabi ﷺ mengatakan "Satu ganjaran dan digugurkan satu dosa."

Setiap amal kebaikan itu akan diiringi dengan maghfirah. Sebab apa? Sebab pengampunan itu adalah tanda kasih sayang dan kurniaan Allah nak berikan kebaikan-kebaikan dengan diampunkan dosa supaya kamu tak ada sebab nak diazab dan tak ada sebab kamu nak dimurkai oleh Allah.

Itu merupakan suatu kurniaan yang besar.Sebab itu Baginda Nabi ﷺ yang telah pun diberikan keampunan oleh Allah pun sentiasa istighfar kerana yang namanya maghfirah pengampunan itu merupakan kurniaan yang besar daripada Allah سبحانه  وتعالى dan Allah سبحانه  وتعالى itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Betapa Allah سبحانه  وتعالى memberikan kurnia-Nya dengan kasih sayang dan Allah سبحانه  وتعالى dahulukan daripada kasih sayang-Nya dengan pengampunan.

HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED

No comments:

Post a Comment