Pages

Thursday 5 October 2017

TANDA-TANDA ORANG MUNAFIK

Nabi ﷺ bersabda "Tanda-tanda munafik itu tiga:

1)Apabila bercerita ia nescaya ia berdusta.

2)Dan apabila menjanjikan ia akan kebaikan nescaya menyalahi ia akan janjinya.

3)Dan apabila dipercayai akan dia nescaya khianat ia. Ertinya tiada menunaikan ia akan barang yang dipercayai ia padanya itu.

Ini antara alamat-alamat (tanda-tanda) munafik. Sebenarnya banyak lagi alamat-alamat munafik. Tanda-tanda munafik :

1)Tanda munafik tak suka minum air zamzam. Orang munafik tak suka minum air zamzam.

2)Tanda munafik yang ini kalau kita ada kita kena jaga-jaga ia iaitu susah sembahyang isyak berjemaah dan sembahyang subuh berjemaah.

3)Tanda munafik lagi sembahyang asar lewat dah nak masuk maghrib baru dia sembahyang asar.

4)Tanda munafik orang yang laju sembahyangnya yang suka nak "shortcut-shortcut" kerana mencuri dalam sembahyang.

Ingat orang munafiq ini tempatnya di bawah kerak api neraka. Jadi begitu di antara tanda-tanda munafik. Itu tanda-tandanya sahaja dan kalau kesan sifat munafik ini akan menyebabkan macam-macam dosa yang besar-besar yang lain. Jadi sekarang kalau kita tak tahu kita ada munafiq ataupun tidak maka engkau boleh installkan, downloadkan anti-virus munafik punya program dalam diri engkau.

Iaitu apa? Engkau selawat setiap hari 100 kali. Siapa yang selawat 100 kali kepada Nabi Muhammad ﷺ setiap hari nescaya Allah سبحانه  وتعالى  peliharakannya daripada api neraka dan peliharakannya daripada sifat munafik. Jadi setiap hari engkau download. Jadi setiap hari engkau baca "Allahumma Solli Ala' Sayyidina Muhammad Wa'ala alihi Sayyidina Muhammad"

Ia jadi anti-virus dalam diri engkau. Kalau handphone, komputer engkau ada anti-virus maka ini engkau bacakan selawat 100 kali setiap hari jadi ia akan menjadi anti-virus munafik dalam diri engkau.

[SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment