Pages

Thursday 7 September 2017

JANGAN KAMU TINGGALKAN ZIKIR & DOA SETELAH SOLAT

Al-Imam Habib Abdullah Bin Alwi Al-Haddad Rahimahullah mengatakan "Wahai saudaraku!! Hendaklah anda memelihara zikir-zikir itu dan khususnya doa-doa yang warid pada waktu setelah habis solat."

Apakah yang dimaksudkan dengan warid? Iaitu yang warid yang dimaksudkan itu adalah yang adanya sumber baik itu daripada Al-Quran, baik itu daripada Hadis Nabi ﷺ bahkan termasuk juga daripada doanya Para Ulama dan Solihin sebab Para Ulama itu merupakan Pewaris Para Nabi.

Tidaklah mereka menerima wahyu akan tetapi mereka mendapat ilham. Dan mereka juga mempunyai nilai di sisi Allah سبحانه  وتعالى dikeranakan itu Nabi ﷺ mengatakan "Para Ulama itu adalah Pewaris Para Nabi."

Maka apabila mereka menyusun kepada doa. Bermakna mereka juga berdoa, memohon kepada Allah dan doa mereka juga luar biasa.

Maka jagalah doa-doa yang warid ini untuk kita amalkan sebagai suatu peringatan juga bahawa doa yang tidak akan ditolak oleh Allah adalah doa setelah solat.

Buktinya banyak di dalam hadis termasuk di dalam hadis yang disebutkan daripada Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu yang dihadiahkan oleh Nabi ﷺ doa khusus tanda cinta Nabi ﷺ kepada Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu.

"Allahumma a'innii ala dzikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik."

"Ya Allah. Tolonglah aku agar selalu berzikir, mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu dan memperbaguskan ibadah kepada-Mu."

Kenapa Nabi ﷺ pilih untuk Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu baca setelah solat? Boleh sahaja dia baca sebelum tidur. Bacalah kamu ketika bangun diwaktu pagi. Tak!!! Akan tetapi Nabi ﷺ kata "Bacalah kamu pada setiap selesai daripada solat."

Ini menunjukkan bahawa berdoa sesudah solat itu adalah qobul. Itulah maksudnya. Kalau ada orang yang mempertikaikan. Banyaknya dalil yang menyebutkan akan keutamaan berdoa setelah solat.

Maka Nabi ﷺ mengajarkan kepada kita zikir-zikir dan doa-doa yang menjaga kita. Yang melindungi akan ummat. Ketika nak tidur maka adanya amalan, doa yang diajarkan oleh Nabi ﷺ.

Ketika bangun tidur, ketika berpakaian, ketika masuk tandas, keluar tandas, ketika nak keluar rumah. Semuanya adanya doa-doa yang telah pun diajarkan oleh Nabi ﷺ kepada kita.

Subhanallah!! Detailnya yang diajarkan oleh Nabi ﷺ. Kenapa? Sebab kata Nabi ﷺ "Tiada satu apa pun kebaikan pun yang aku tahu kecuali aku akan ajarkan dan tiada satu keburukan pun yang aku tahu kecuali aku akan cegah dan aku akan larang."

Itulah tanda kasih sayang Nabi kita Muhammadt kita kipada kita. Selama 63 tahun kehidupan Nabi ﷺ. Diangkat menjadi Rasulnya 40 tahun. Setelah itu berdakwah dan mengajak 23 tahun daripada umur Nabi ﷺ.

Bayangkan semua perkara telah pun diajarkan oleh Nabi ﷺ. Baik daripada sebesar-besar perkara dari segi sudut kepimpinan, politiknya, pentadbiran, ekonomi hatta perubatan diajar oleh Nabi ﷺ. Amalan-amalan kehidupan makan, minumnya.

Begitu juga sampai kepada sekecil-kecil perkara masuk tandas, keluar tandas, tidur, bangun sebagainya. Semuanya telah pun diajarkan oleh Nabi kita Muhammad ﷺ selama 23 tahun. Bermakna bilakah masanya Nabi kita rehat?

Kita yang umur sekarang ini berapa banyak sangat yang kita ajar kepada orang? Tak sempat!!! Kita nak ajar diri kita pun tak sempat tapi 23 tahun Nabi ﷺ habiskan umurnya untuk ummat.

Itulah tanda kasih sayang Nabi kita Muhammad ﷺ kepada kita. Tinggal lagi sayang tak kita satu kepada Nabi Muhammad ﷺ. Yang kedua adalah sayang tak kita kepada diri kita sendiri.

Sebab yang nak dilindungi itu adalah diri kita. Yang kita nak dilindungi itu adalah keluarga kita, rumahtangga kita, masyarakat kita dengan doa yang kita baca itu. Jadi jangan dakwa "Saya sayang diri saya, saya sayang masyarakat, saya sayang jiran tapi amalannya tidak dibuat."

Bukan sayang itu bukan hanya dengan kamu berhias, mencantikkan fizikal. Tidak!!! Sayang itu adalah dengan kamu melaksanakan apa yang telah diajarkan oleh Nabi ﷺ sebagai sifat kamu menyayangi kepada roh dan juga jasadmu. Yang dengannya kamu akan amalkan dan dilindungi oleh Allah سبحانه  وتعالى.

Imam Al-Haddad Rahimahullah mengingatkan kepada kita supaya menjaga wirid-wirid dan doa-doa selepas setiap kali solat. Yang memang doa-doa itu banyak tetapi diringkaskan untuk kita menjaganya. Di antara yang sangat dituntut tentang wirid selepas setiap solat dan yang terutamanya adalah kita mengucapkan doa ini:

"Allahumma a'innii ala dzikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik."

"Ya Allah. Tolonglah aku agar selalu berzikir, mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu dan memperbaguskan ibadah kepada-Mu."

Doa ini adalah hadiah yang dihadiahkan oleh Nabi ﷺ kepada Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu. Yang mana Nabi ﷺ mengatakan "Wahai Mu'adz. Aku cinta kepada kamu maka jangan kamu lupa untuk membaca setiap selepas solat

"Allahumma a'innii ala dzikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik."

"Ya Allah. Tolonglah aku agar selalu berzikir, mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu dan memperbaguskan ibadah kepada-Mu."

Doa ini dijadikan satu hadis musalsal bil mahabbah dipanggil iaitu hadis yang juga Saidina Mua'dz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu bila jumpa dengan Para Sahabat yang lain ataupun Para Tabi'in. Saidina Mua'dz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu mengatakan "Ya Fulan. Aku cinta kepada kamu maka jangan kamu lupa untuk membaca setiap selepas solat

"Allahumma a'innii ala dzikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik."

Sehingga ianya disambung dan disambung dan kita hari ini juga pernah dapat mungkin daripada kalangan Para Ulama yang datang kepada kita yang mana mereka ini Para Ulama Besar-Besar cuma kita sahaja yang nampak kecil.

Kadang-kadang mereka bagi ijazah kepada kita, bagi musalsal kepada kita. Kita ambil remeh-temeh sahaja. Kadang-kadang kita ambil tapi kita tak amalkan. Jadi sama juga tidak memberikan manfaat kepada diri kita.
Diijazahkan untuk diamalkan. Kalau diamalkan ada kesinambungan, cinta sampai kepada Nabi ﷺ.

Kemudian, jangan kita lupa untuk bertasbih sebanyak 33 kali, bertahmid sebanyak 33 kali dan bertakbir sebanyak 33 kali dan untuk menutup zikir ini menjadi 100 ucapkanlah zikir ini:

"Laa ilaaha illallaahu wahdahuu laa syariikalah lahul mulku walahul hamdu yuhyii wa yumiitu wahuwa 'alaa kulli syai'in qadiir."

[HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment