Pages

Wednesday 20 September 2017

BAGAIMANA NAK LAHIRKAN HIKMAH DALAM PERCAKAPAN

Berkata Amru Ibn Qais ketika menceritakan tentang Luqman Al-Hakim. Yang mana pada asalnya rupa paras Luqman Al-Hakim adalah seorang yang berkulit hitam dan juga berbibir tebal dan dahinya itu tidaklah seperti orang-orang yang cantik.

Suatu hari datang seorang lelaki di dalam majlisnya. Lalu berkata lelaki itu "Wahai Luqman. Bukankah engkau dulu seorang pengembala kambing bersama denganku?" Kata Luqman Al-Hakim "Ya."

Jadi lelaki itu mengatakan "Wahai Luqman. Bagaimana engkau boleh sampai seperti ini yang hebat yang boleh bercakap menyampaikan hikmah?"

Dia tak sangka yang dulunya Luqman Al-Hakim seorang pengembala kambing. Dia ingat Luqman Al-Hakim ini seperti dia juga cumanya yang bezanya Luqman ini banyak diam. Tiba-tiba dia tengok Luqman Al-Hakim ini duduk di satu tempat yang hebat, mengajar memberikan hikmah.

Maka Luqman Al-Hakim mengatakan "Aku sampai ke tahap ini kerana aku sentiasa bercakap benar dan aku sentiasa diam daripada perkara-perkara yang aku tak perlu bercakap maka dengan sebab itu lahirlah hikmah dari apa-apa yang aku cakap."

Itulah bezanya kita ini dengan orang-orang yang ahli hikmah ini. Mereka banyak diam dan berkata benar sehingga lahirlah hikmah. Kita ini tak diam-diam, bila nak hikmahnya? Kemudian, minta maaf cakap, kita ini kadang-kadang percakapan kita itu ada yang tak benar maka susah untuk nak mengeluarkan daripada yang berharga dari apa yang kita cakap.

[HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment