Pages

Wednesday 20 September 2017

BANYAK MENDENGAR, BANYAKLAH MANFAAT DAPAT

Ahli hikmah mengatakan "Kenapa Allah jadikan lidah satu, telinga dua? Bukan lidah satu, telinga pun satu? Ataupun lidah satu dan telinga pun satu? Lidah ini digunakan untuk bercakap menyampaikan sesuatu. Manakala telinga pula digunakan untuk menangkap pendengaran apa yang dikatakan.

Jadi kenapa Allah ciptakan lidah kita satu dan telinga kita dua? Kerana supaya kamu mendengar lebih banyak daripada kamu bercakap." Ini ada orang asyik cakap je. Bilamana ada orang memberikan nasihat, menegur maka asyik cakap je, tak nak dengar, pandai melawan, cakap tak apa lain kalilah tegur dan sebagainya. Ini yang menjadi masalah besar.

Dikisahkan datang seorang menuju bertanya meminta nasihat daripada seorang Ulama. Maka Ulama itu mengatakan "Kalau kamu bercakap kepada aku satu kalimah sahaja maka aku akan beri kamu sepuluh nasihat.
Tapi kalau kamu bercakap sepuluh perkara maka satu pun aku tak akan kasi kepada kamu."

Itu menunjukkan apa? Kalau kita kurang bercakap automatik kita banyak mendengar. Bila kita banyak bercakap automatik kita kurang mendengar. Bila dah sikit mendengar maka kuranglah nasihat yang kita dapat, manfaat yang kita dapat.  Maka nak dengar banyak nasihat, nak dengar banyak manfaat, nak dengar banyak kebaikan kurangkan bercakap.

Perasan tak sebab itu bila kita tengah dengar kuliah maka janganlah banyak bercakap dengan kawan sebelah ataupun sibuk pandang kiri, kanan dan main handphone mesej sini, mesej sana.

Dan bila kita duduk bersama orang yang berilmu maka kita dengarkan betul-betul apa yang mereka katakan InshaAllah kita akan mendapat banyak manfaat.

[USTAZ ASHRAF BIN MOHAMED OSMAN HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment