Pages

Thursday 7 September 2017

JOM KITA BERSUNGGUH-SUNGGUH DI DALAM BERAMAL MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH TA'ALA

Wahai saudara-saudaraku hendaklah kita bersungguh-sungguh di dalam melakukan amal ibadah, ketaatan kepada Allah سبحانه  وتعالى. Ketahuilah sesungguhnya Syurga itu mahal harganya dan ianya memerlukan kesungguhan untuk mendapatkannya.

Nabi ﷺ menyebutkan "Sesungguhnya jual beli dengan Allah itu adalah suatu jual beli yang mahal harganya dan ganjaran jual beli bersama Allah itu adalah Syurga."

Kalau kita inginkan Syurga maka pisahkan hati kita daripada dunia. Allah dengan dunia dalam hati tak boleh duduk sekali. Sama ada Allah dalam hati kita ataupun dunia dalam hati kita.

Maksud pisahkan hati kita daripada dunia bukannya maknanya kita tinggalkan dunia tetapi kita tidak jadikan dunia itu segala-galanya lebih penting daripada Allah سبحانه  وتعالى yang mana kita mengutamakan urusan dunia berbanding kita mengutamakan kewajiban kita kepada Allah سبحانه  وتعالى.

Contoh yang paling mudah adalah bila tiba waktu solat adakah kita lebih mengutamakan solat ataupun kita utamakan urusan dunia sehingga kita tidak menyahut panggilan seruan azan untuk berjemaah ataupun solat di awal waktu bukannya kita melengah-lengahkan solat meletakkan solat perkara no.2 tetapi lebih mengutamakan urusan dunia.

Jadilah sepertimana Para Sahabat Radhiyallahu' Anhumma Ajmain yang mana mereka meletakkan dunia di tangan mereka bukannya terletak di dalam hati mereka tetapi yang ada di dalam hati mereka itu hanyalah semata-mata Allah سبحانه وتعالى.

[SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment