Pages

Thursday 7 September 2017

BERSEDEKAHLAH SETIAP HARI DENGAN KAMU BERZIKIR, MENGUCAPKAN 33 TASBIH, 33 TAHMID DAN 33 TAKBIR

Suatu hari datang Para Sahabat yang miskin yang datang kepada Rasulullah ﷺ mengatakan "Ya Rasulullah. Kami ketinggalan di dalam suatu amal dengan orang-orang yang mempunyai harta iaitu kami tidak dapat bersedekah, menginfakkan harta di jalan Allah. Jadi kami rugi yang itu. Yang lain kami boleh untuk saingi mereka tapi yang ini memang kami tak ada."

Inilah Para Sahabat yang disebutkan orang yang saling berlumba dalam kebaikan. Tak mahu ketinggalan walaupun sedikit pun. Ketika mereka mengadu kepada Nabi ﷺ sebab nak dapat juga kedudukan yang sama di sisi Allah di akhirat, di syurga. Itu maksudnya. Bukan di dunia ini. Itu kita!!!

Jadi Nabi ﷺ memberikan panduan kepada mereka "Bacalah selepas solat 33 kali Subhanallah, 33 kali   Alhamdullilah dan 33 kali Allahu akbar."

Maka Para Sahabat yang tidak berkemampuan, tidak mempunyai harta untuk bersedekah ini mengamalkan apa yang diajarkan oleh Nabi ﷺ selepas solat. Maka amalan ini dilihat oleh Para Sahabat, orang-orang yang mempunyai harta yang punyai duit ini. Mereka melihat apa yang dilakukan oleh orang-orang faqir ini sebab belum pernah lagi sebelum ini mereka buat.

Jadi ditanya kepada mereka "Apa yang kamu buat?" Mereka mengatakan "Kami berzikir kepada Allah سبحانه  وتعالى yang kami dapatkan daripada Nabi ﷺ." Nak disembunyikan tak boleh sebab ada larangan daripada menyembunyikan ilmu.

Menyembunyikan ilmu itu ada ancaman yang berat daripada Allah. Akhirnya mereka terpaksa memberitahu "Rasulullah ﷺ ajarkan kepada kami orang-orang miskin yang tak boleh nak bersedekah, tak mampu nak bersedekah. Kalau kami buat ini maka sama nilainya dengan kami bersedekah."

Apa dia? "Subhanallah 33 kali, Alhamdullilah 33 kali, Allahu akbar 33 kali." Orang-orang kaya ini dengar, orang-orang yang ada harta ini dengar maka mereka orang-orang miskin ini frust dan sekali lagi berjumpa dengan Rasulullah ﷺ.

Mereka mengatakan "Ya Rasulullah. Mereka pun buat juga. Mereka bersedekah dan mereka juga bersedekah. Macam mana dengan kami ini?" Maka Nabi ﷺ tak boleh nak kata apa. Akhirnya Nabi ﷺ mengatakan "Setiap kamu diberikan kelebihan oleh Allah سبحانه  وتعالى maka setiap orang akan mendapatkan kelebihan berdasarkan apa yang diberikan oleh Allah."

Akan tetapi, ingat sesungguhnya yang namanya kekayaan, harta itu. Bahkan yang banyak berlaku bukannya membuatkan mereka ingat, berzikir kepada Allah tetapi membuatkan mereka lupa dan tak berzikir kepada Allah سبحانه  وتعالى.

Sebab ujian itu lebih berat lagi diberikan oleh Allah سبحانه  وتعالى. Harta itu banyak melalaikan. Jadi walaupun Para Sahabat berasa cemburu dengan mereka orang-orang yang dapat menginfakkan harta di jalan Allah tapi Nabi ﷺ juga memberikan kepada mereka daripada amalan yang dapat menyamai tetapi tidak boleh menangini orang yang bersedekah dengan hartanya.

Tapi sebenarnya juga nak bagitahu beratnya sedekah dengan harta yang dimiliki itu sebab harta yang dimiliki itu adalah merupakan daripada ujian yang berat yang diberikan oleh Allah  kepada hamba-Nya.

Sebab itu kekayaan itu adalah satu ujian yang berat. Jangan ingat kita ada duit buat kita senang nak beramal. Memang kalau ikutkan begitu tapi cakapnya senang tapi bila kita nak beramal itu belum tentu lagi kita dapat mengeluarkannya di jalan Allah سبحانه  وتعالى sebab kita ada dua musuh yang paling sangat menjauhkan kita dari bersedekah adalah hawa nafsu kita yang tak pernah kenyang dan cukup dengan apa yang kita ada dan syaitan.

"Anak Adam ini" Kata Nabi ﷺ "Tak pernah cukup. Kalau sekiranya mereka diberikan suatu lembah ataupun gunung itu dijadikan emas. Maka dia akan minta yang kedua. Kalau diberikan yang kedua, dia akan minta yang ketiga. Tak akan cukup sehinggalah tanah itu masuk ke dalam mulut mereka."

Bermakna tunggu mati barulah habis. Kalau tidak nak lagi, nak lagi. Inilah sifatnya anak Adam dalam tamaknya mereka kepada dunia.

Dalam riwayat lain zikir ini adalah yang diajarkan oleh Nabi ﷺ kepada Saidatina Fatimah Radhiyallahu'Anha untuk dibaca sebelum tidur.

[HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment