Pages

Wednesday 20 September 2017

KURANGKAN BERCAKAP, BANYAKKAN MENDENGAR

Imam Sufyan Ath-Thawri Rahimahullah mengatakan "Orang yang senyap ini selamat daripada percakapan yang salah dan dia terpelihara daripada percakapan yang buruk dan terselamat daripada perkara yang tidak berfaedah. Siapa senyap dia selamat dan akan memberikan kehebatan kepada tuannya."

Dikisahkan ada seorang datang berjumpa seorang Ulama untuk meminta nasihat. Maka Ulama itu mengatakan "Kalau kamu nak aku boleh berikan nasihat. Kalau kamu nak aku boleh kumpulkan ilmu seluruh Ulama di dunia ini dan aku boleh ringkaskan intipatinya dan berikan kepada kamu.

Dan aku juga boleh ringkaskan hikmah-hikmah kebijaksanaan orang-orang dekat seluruh dunia ini dalam satu perkataan aku boleh beri kepada kamu. Dan aku juga boleh berikan tips perubatan yang mana seluruh dunia ini intipatinya akan aku beri kepada kamu.

Aku akan berikan kamu tiga perkara iaitu:

1)Intipati daripada ilmu seluruh dunia.

2)Intipati hikmah daripada seluruh ahli hikmah seluruh dunia.

3)Intipati tips kesihatan yang paling penting seluruh dunia.

Kalau kamu ditanya sesuatu yang mana kamu tak tahu maka jawab saya tak tahu. Maka kamu akan perolehi ilmu seluruh dunia. Adapun, hikmah kebijaksanaan seluruh dunia. Kalau kamu duduk sama-sama dalam satu kumpulan maka hendaklah kamu jadi orang yang paling banyak senyap dan jadi orang yang paling kurang bercakap.

Dan akhir sekali, intipati kesihatan seluruh dunia adalah kamu berakhlak dengan baik. Kalau kamu berakhlak dengan baik maka kamu telah merehatkan diri kamu daripada penyakit-penyakit dan jikalau kamu berakhlak buruk maka kamu telah menyeksa diri kamu sendiri dan mendapatkan penyakit-penyakit di dalam diri kamu."

[USTAZ ASHRAF BIN MOHAMED OSMAN HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment