Pages

Thursday 7 September 2017

BERKATA-KATALAH APABILA KATA-KATAMU ITU LEBIH INDAH DARIPADA DIAMMU

Suatu hari ketika Nabi ﷺ meluangkan masa bersama isteri Baginda Nabi ﷺ iaitu Saidaitina Shafiyyah Binti Huyyah Radhiyallahu'Anha yang mana dalam keadaan yang agak lama.

Yang mana isteri Baginda Nabi ﷺ ini seorang yang agak rendah orangnya berbanding dengan Saidaitina Aisyah Binti Abu Bakar Radhiyallahu'Anha yang tinggi dan cantik.

Kemudian, apabila Nabi ﷺ menziarahi Saidaitina Aisyah. Ditanya oleh Saidaitina Aisyah kepada Nabi ﷺ. "Wahai Rasulullah. Adakah kamu bersama dengan Shafiyyah sambil ketika itu Saidaitina Aisyah membuat isyarat tangan yang membawa maksud "bersama Shafiyyah yang pendek".

Lalu ditegur oleh Nabi ﷺ. "Wahai Aisyah. Jika apa yang kamu cakapkan itu diletakkan di dalam lautan nescaya percakapan kamu itu akan membuatkan lautan itu bertukar menjadi najis."

Ya Allah!! Dengan hanya satu perkataan yang disebutkan oleh Saidaitina Aisyah Radhiyallahu'Anha​
yang seperti mempersendakan itu telah dikatakan oleh Rasulullah ﷺ akan menyebabkan lautan yang bersih bertukar menjadi najis.

Ini suatu pengajaran buat kita semua kerana Nabi ﷺ memberitahu bahawa dengan lidah ini dengan kata-kata kita ini akan menentukan sama ada kita diberikan kebaikan ataupun keburukan.

Agak-agak bagaimana sekiranya seseorang itu mengatakan perkataan-perkataan yang lebih dahsyat lagi, lebih teruk, membidaahkan orang, mengkafirkan orang lain, menyesatkan orang lain, mengumpat, memfitnah dan sebagainya? Sudah pasti ianya akan lebih teruk daripada itu.

Oleh itu, pentingnya kita menjaga lidah kita semua daripada berkata-kata sesuatu yang tidak patut yang tidak memberikan manfaat pada diri kita dan orang lain.

SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH.

No comments:

Post a Comment