Pages

Thursday 7 September 2017

KEBAIKAN ISLAM SESEORANG

Kebaikan Islam seseorang itu adalah dirinya meninggalkan perkara yang tiada kena mengena dengan dirinya. Perkara yang ada kena mengena dengan diri seseorang itu adalah perkara yang diwajibkan oleh Allah  سبحانه وتعالى maka itu ada kena mengena dengan diri seseorang itu. Begitu juga perkara yang diharamkan oleh Allah سبحانه وتعالى itu ada kena mengena dengan dirinya.

Akan tetapi, kalau dia melakukan sesuatu perkara yang tiada kena mengena dengan perkara wajib, meninggalkan perkara yang haram ataupun membuat perkara yang sunnah dan meninggalkan perkara yang makruh maka ini adalah perkara yang tiada kena mengena dengan dirinya.

Dan juga jangan kita ini menyibukkan diri kita dengan perkara yang tak ada kena mengena dengan diri kita. Contohnya mengumpat, memfitnah, mengambil tahu perihal orang lain yang tiada kena dengan urusan akhirat dan sebagainya.

Nabi ﷺ melarang kita daripada:

1)Banyak berkata-kata yakni berkata-kata perkara yang tidak mendatangkan manfaat lebih-lebih lagi dalam urusan akhirat. Dan ketahuilah sifat Nabi ﷺ itu adalah sikit berkata-kata dan berkata apabila perlu yang mendatangkan manfaat.

2)Banyak bertanya perkara yang tak ada kena mengena dengan diri kita yakni mengambil tahu perihal orang lain yang langsung tidak menambahkan kebaikan, manfaat kepada diri apatah lagi urusan akhirat.

3)Mensia-siakan harta yang kita perolehi yakni membelanjakan harta pada tempat-tempat yang tidak sepatutnya, tidak perlu, membazir dan sebagainya.

Dan berkatalah dalam tiga keadaan ini yang mana perlunya seseorang itu untuk bercakap:

1)Bercakap untuk mengajak kepada kebaikan, memberikan manfaat pada diri sendiri dan orang lain.

2)Bercakap untuk mencegah kemungkaran, menghalang daripada berlakunya kemaksiatan dan sebagainya.

3)Bercakap untuk memperbaiki ataupun mengeratkan lagi hubungan silaturrahim sesama kita.

[SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment