Pages

Thursday 7 September 2017

BERUNTUNGNYA ORANG YANG SIBUK BERZIKIR KERANA PARA MALAIKAT BERSAMANYA DAN MENDOAKANNYA

Allah سبحانه وتعالى akan mengangkat darjat mereka yakni orang-orang yang berzikir kepada Allah سبحانه  وتعالى dalam keadaan penuh asyik dan kecintaan kepada-Nya.

Rasulullah ﷺ mengatakan "Sekiranya kamu sentiasa sibuk berzikir nescaya Para Malaikat akan berjabat tangan dengan kamu ketika kamu berjalan dan ketika kamu tidur."

Dalam hadis yang lain Rasulullah ﷺ menyebutkan "Perumpamaan antara orang yang berzikir dengan orang yang tidak berzikir itu umpama orang yang hidup dengan orang yang mati."

Orang yang sentiasa membasahkan lidahnya, memanfaatkan waktunya untuk mengingati Allah dengan zikrullah maka sudah pasti hatinya akan hidup, memperolehi ketenangan, kenikmatan dari Allah سبحانه وتعالى.

Manakala orang-orang yang lalai tidak membasahkan nikmat kurniaan lidahnya itu untuk berzikir, mengingati Allah maka hatinya akan menjadi mati, keras sepertimana orang yang tidak mempunyai nyawa.

Saidina Salman Al-Farisi Radhiyallahu'Anhu mengatakan "Apabila seseorang hamba mengingati Allah سبحانه وتعالى dalam keadaan senang, kelapangan, kemewahan. Kemudian apabila dia mengalami penderitaan dan kesusahan.

Maka Para Malaikat akan berkata kepada Allah سبحانه  وتعالى bahawasanya "Suara hamba-Mu yang doif dalam kesusahan itu biasa didengar. Lalu mereka memohon bantuan daripada Allah  سبحانه وتعالى untuknya."

Akan tetapi, sekiranya seseorang itu lalai dan tidak mengingati Allah maka Para Malaikat akan berkata kepada Allah  سبحانه وتعالى bahawa "Kami tidak biasa mendengar suara itu."

Dan ingatlah syurga itu mempunyai 8 pintu. Salah satu daripada pintu syurga itu adalah khas bagi orang-orang berzikir kepada Allah  سبحانه وتعالى.

[HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment