Pages

Thursday 7 September 2017

PERINGATAN MENJAGA LIDAH DARIPADA BERKATA-KATA SESUATU YANG TIDAK SEPATUTNYA DAN TIDAK BERMANFAAT

Apabila kita melihat di dalam hadis banyak peringatan-peringatan yang serius yang diberikan oleh Nabi ﷺ kepada manusia supaya menjaga lidah mereka kerana melalui lidah ini seseorang itu boleh masuk ke dalam syurga ataupun masuk ke dalam neraka.

Melalui lidah ini juga hubungan manusia dengan Allah سبحانه وتعالى itu baik ataupun hubungannya menjadi buruk. Begitu juga dengan melalui lidah ini manusia boleh berhubung, menjaga hubungan dengan baik atau hubungan manusia itu menjadi buruk.

Disebutkan di dalam hadis yang sahih riwayat Muslim. Suatu hari Nabi ﷺ berjumpa dengan seorang Sahabat Baginda iaitu Saidina Mu'adz Bin Jabal dan mengatakan kepada Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu.

"Wahai Mu'adz. Hendakkah engkau aku bagitahu dua perkara yang mana kalau engkau jaga dua perkara ini aku jamin engkau akan masuk Syurga." Maka Saidina Mu'adz Bin Jabal mengatakan "Nak wahai Rasulullah". Lalu Nabi ﷺ mengatakan "Engkau jagalah benda yang berada di antara dua bibir kamu (lidah) dan engkau jagalah yang berada di antara dua celah peha kamu (kemaluan)."

Disebutkan di dalam riwayat yang lain yang mana dalam hadis yang panjang Saidina Mu'adz Bin Jabal bertanya kepada Nabi ﷺ tentang Islam, tentang solat dan Nabi ﷺ menjawab dengan jawapan yang panjang dan di penghujung hadis akhirnya Nabi ﷺ bertanyakan kepada Saidina Mu'adz Bin Jabal Radhiyallahu'Anhu.

"Wahai Mu'adz. Apakah engkau nak aku khabarkan kepada kamu perkara yang menjadi raja kepada semua ini. (Yang menyelamatkan seseorang daripada binasa)." Saidina Mu'adz mengatakan "Nak Ya Rasulullah." Lalu Nabi ﷺ mengatakan "Kamu jagalah lidah kamu (sambil Nabi ﷺ memegang lidah Saidina Mu'adz).

Kemudian, Saidina Mu'adz Bin Jabal bertanya kepada Nabi ﷺ "Wahai Rasulullah. Apakah kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita ucapkan, katakan?" Lalu Nabi ﷺ mengatakan "Apakah tidak benda yang menyebabkan seseorang itu tersungkur, merangkak di dalam api neraka banyak disebabkan lidahnya."

Disebutkan di dalam riwayat yang lain "Tersungkur dengan dahi dia dan juga dengan depan hidung yang mana dia akan merangkak di dalam api neraka menggunakan dahi dan depan hidungnya."

Oleh sebab itu, pentingnya seseorang itu menjaga lidahnya daripada berkata sesuatu yang tidak patut, tidak mendatangkan manfaat pada diri mahupun orang lain apatah lagi perkara yang dilarang Allah سبحانه  وتعالى.

[SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment