Pages

Wednesday 21 October 2015

Pasti.

Saban hari, kita semua melangkah ke hadapan mendekati mati, tiada siapa yang melangkah ke belakang menjauhi mati.

Nabi SAW juga menganjurkan kita membanyakkan membaca surah Al-Mulk, sebagai peneman di dalam kubur. Bacalah paling kurang seminggu sekali. Jika keperluannya ialah luasnya kubur, maka surah Al-Mulk akan membantu meluaskan kubur untuknya, jika keperluannya ialah cerahnya kubur, maka surah Al-Mulk akan membantu memberi cahaya di dalam kubur untuknya dan seumpamanya. Surah ini cuma 30 ayat, tak ambil masa yang lama pun untuk dibaca. Bawa surah ini kemana-mana dan isi masa yang terluang membacanya.

Seluruh anggota badan kecuali mulut akan menjadi saksi maksiat dan kesalahan yang dilakukan, yang akan ditayangkan di hadapan seluruh manusia. Ada setengah perawi mengatakan yang malunya manusia ketika itu sehinggakan daging-daging di mukanya gugur satu persatu. Maka perbanyakkan selawat kepada Nabi SAW, kerana dengan itu, Nabi SAW akan menunggu kita untuk memberikan syafaatnya.

Sesetengah perawi mengatakan perjalanan siratul mustaqim terbahagi kepada: 1 ribu tahun menaik, 1 ribu tahun mendatar dan 1 ribu tahun menurun. Jumlah semuanya - 3 ribu tahun. Titian itu sangat halus dan disifatkan seumpama rambut yang dibelah tujuh. Ada orang melintasnya seperti kilat yang menyambar, ada orang laju seperti menunggang kuda, ada yang perlahan-lahan tapi selamat juga akhirnya.

Imam Ja’far Ash-Shadiq berkata:
“Jangan tinggalkan membaca surat Ar-Rahman, bangunlah malam bersamanya, surat ini tidak mententeramkan hati orang-orang munafik, kamu akan menjumpai Tuhannya bersamanya pada hari kiamat, wujudnya seperti wujud manusia yang paling indah, dan baunya paling harum. Pada hari kiamat tidak ada seorangpun yang berdiri di hadapan Allah yang lebih dekat dengan-Nya daripadanya. Pada saat itu Allah berfirman padanya: Siapakah orang yang sering bangun malam bersamamu saat di dunia dan tekun membacamu. Ia menjawab: Ya Rabbi, fulan bin fulan, lalu wajah mereka menjadi putih, dan ia berkata kepada mereka: Berilah syafaat orang-orang yang mencintai kalian, kemudian mereka memberi syafaat sampai yang terakhir dan tidak ada seorang pun yang tertinggal dari orang-orang yang berhak menerima syafaat mereka. Lalu ia berkata kepada mereka: Masuklah kalian ke surga, dan tinggallah di dalamnya sebagaimana yang kalian inginkan.”

(Tsawabul A’mal, hlm 117).

Moga Alla SWT redha akan kita dan Rasulullah SAW mengakui kita ini umatnya..... kembali dengan keadaan husnul khatimah, melepaskan kita dari azab kubur dan azab neraka Jahannam... dan masuk kita kedalan Jannah....

No comments:

Post a Comment