Pages

Tuesday 27 October 2015

Memindahkan istana puteri Balqis.


An-Naml:38 - Nabi Sulaiman berkata "Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri?"
An-Naml:39 - Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah".
An-Naml:40 - Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allaha: "Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!" Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: "Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur, kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah".

Maka tersebutlah raja Sulaiman duduk di adap segala bala tenteranya maka titah Sulaiman “Siapa kamu dapat membawa mahligai Balqis dengan Balqis sekali dengan saat ini juga datang kepadaku”. Maka kata Ifrit “Hambalah membawa Balqis dengan sehari semalam datang ke hadrat ini. Laqowalaha Taa’laya Qoala Yaa Ayahaa Al Malaa Ayakama Yaa Tayanaya Ba A’rosha Haa Qobala Ana Yaatawanaya Masalamayana. Qoala A’faroyata Mana Al Jana Anaa Atayaka Baha Qobala Ana Taqowama Mana Maqoamaka Wa Anaya A’layaha Laqowaya Amayana ertinya maka kata Sulaiman “Bawalah Balqis itu kemari sementara belum ia membawa agama Asalama” maka kata Ifrit “Hambamulah membawa ia dalam sehari semalam ini datanglah ia kemari”. Maka sembah Ashofa anak Barokhoyaa “Hambamulah membawa Balqis itu di dalam seketika ini juga datanglah ia kemari.

Laqowalaha Taa’laya Qoala Aladzaya A’nadaha A’lama Mana Al Kataaba Anaa Atayaka Baha Qobala Ana Yarotada Alayaka Thorofaka Falamaa Roaha Masataqoroa A’nadaha Qoala Hazaa Mana Fadhola Robaya ertinya maka Ashofa anak Barokhoyaa pun mengadah ke langit katanya Yaa Hayaa Yaa Asawaa Hayaa. Belum sudah nama dua itu di sebutnya maka adalah terhantar mahligai Balqis dengan puterinya Balqis dan segala bani-bani perwaranya di halaman mahligai Sulaiman dengan kudrat Roba Al A’lamayana. Yaa Haya Yaa Asawaa Hayaa itu dengan bahasa Ibrani dan pada bahasa Qoroana Yaa Haya Yaa Qoyawama. Adapun di dalam Qoroana tiga tempat jua yang tersebut nama tuhan yang maha tinggi itu pertama surat Al Baqorota Allaha Laa Alaha Alaa Hawa Al Haya Al Qoyawama dan surat Thoha Wa A’nata Al Wajawaha Lalahaya Al Qoyawama inilah maha besar nama tuhan.

Setelah Ashofa menyebut nama yang maha besar itu maka puteri Balqis dengan segala dayangnya dan mahligai dari negeri Saba dengan sekelip mata mahligai Balqis datang kehadapan Sulaiman. Maka Balqis dengan segala perwaranya pun berkata “Akan mahligai itu di mana ketika ini”. Maka kata Balqis Laqowalaha Taa’laya Falamaa Jaata Qoyala Ahakadzaa A’roshaka Qoalata Kaanaha Hawa Wa Awa Tayanaa Al A’lama Mana Qobalahaa Wa Kanaa Masalamayana ertinya kata Balqis “Betapa perinya maka datang kemari ini”. Maka menyungguhkanlah Balqis katanya “Sungguhnyalah bahawa bencilah aku akan yang aku sembah senantiasa. Telah kuketahuilah hanyalah tuhan yang maha besar jua tuhan yang esa pada zatnya dan tiada sebagainya yang lain.

Laqowalaha Taa’laya Qoalata Roba Anaya Zholamata Nafasaya Wa Asalamata Maa’ Salayamaana Lalaha Roba Al A’lamayana ertinya maka Balqis pun mengadah ke langit dengan serunya demikian katanya “Ya tuhanku, bahawa aku menganiayai diriku. Bahawa imanlah aku serta Sulaiman dan kuserahkanlah diriku kepada Allaha Taa’laya ia juga memelihara akan semesta alam sekelian. Bahawa ia jua tuhan yang di puji Sulaiman dan aku memuji”.

Maka oleh Sulaiman mahligai Balqis itu di tambaknya dengan kaca seperti warna air laut rupanya kerana ada nabi Allaha Sulaiman mendengar warta jin akan Balqis itu berbulu kakinya. Maka iapun hendak di cuba Sulaiman maka puteri Bakqis dengan segala perwaranya pun turun hendak melihat halaman kaca itu. Laqowalaha Taa’laya Wa Kashafata A’na Saaqoyahaa ertinya maka di sinsing kainnya oleh puteri Balqis sampai ke lututnya. Maka di lihat Sulaiman tiada sungguh seperti kata jin itu bahawa akan betis Balqis itu bercahaya-cahaya brsinar-sinar pada segala kaca itu. Maka Sulaiman pun memandang kepada Ashofa anak Barokhoyaa maka kata Sulaiman “Ya Ashofa, bacakanlah khutbah nikah akan daku dengan redha ia ku ambil akan isterinya aku”.

Maka Balqis pun masuklah agama Asalama maka titah Sulaiman kepada Sakandaroyata “Perbuatkan aku mahligai apabila sudah mahligai itu kuberikan puteri Balqis”. Maka di dalam mahligai dirikan orang empat batang tiang daripada hablur namanya tiga ratus depa tinggi dan hujung tiang itu di perbuat empat kerusi. Maka kerusi itupun di letakkannya tahta zamrut dan pada suatu kerusi itu di lihatnya negeri Ajam dan pada suatu kerusi itu di lihatnya negeri Yaman.

Sumber: Kitab Qoshosho Al Anabayaa

No comments:

Post a Comment