Pages

Monday 12 October 2015

Golongan As-Sobirin

"Dalam perjalanan seseorang itu, ke suatu tempat terkadang kita mengalami tanjakan, kadang turun, kadang melewati jalan yang mulus rata, kadang-kadang melewati jalan berlubang dan penuh kerikil, demikian halnya dalam menjalani kehidupan ini tidak selamanya bahagia."

"Didalam hidup ini, tidak ada orang yang tidak mengalami masalah dan kesulitan karena memang itulah episod kehidupan, namun untuk orang yang mukmin, orang yang luar biasa adalah orang yang mampu menciptakan dan memandang seluruh hidupnya didalam dunia ini positif, dan kesulitan menjadi bernilai positif juga baginya."

"Dan dia tidak pernah lupa bersyukur ketika mendapatkan kesenangan dan selalu bersabar ketika mendapatkan kesulitan atau musibah. Memang sangat menakjubkan keadaan orang-orang yang beriman itu, kerana segala urusannya adalah sangat baik baginya."

"Dan untuk itu tidak terjadi kecuali bagi seseorang yang beriman di mana apabila mendapat kesenangan dia bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى. Maka yang demikian itu sangat baik baginya. Dan apabila dia tertimpa kesusahan, dia sabar kepada Allah سبحانه وتعالى, maka yang demikian itu adalah sangatlah baik baginya.”

"Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Aku, tiada sekutu bagi-Ku dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Ku. Barangsiapa yang tidak rela dengan ketentuan-Ku, tidak sabar terhadap ujian-Ku, tidak mensyukuri nikmat-Ku, dan tidak puas dengan pemberian-Ku, maka hendaklah dia menyembah tuhan selain-Ku."

"Barangsiapa yang sedih terhadap kehidupan dunia ini, seolah-olah dia sedang murka kepada Allah سبحانه وتعالى. Siapa yang mengeluh atas suatu musibah, bererti ia telah mengeluhkan Allah سبحانه وتعالى. Sedangkan, hidup ini hanyalah sementara dan kita dihantar kedunia ini tujuannya adalah untuk diuji. Adakah kita menyangka, kita diciptakan diatas dunia ini Allah سبحانه وتعالى membiarkan kita saja? Macam auto-pilot dibiarkan sahaja sesuka hati kita? Tidak. Tidak."

"Didalam Al-Quran, Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Adakah kamu menyangka bahawa kamu mengaku sudah beriman, kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu ujian seperti yang telah berlaku kepada kaum-kaum yang terdahulu daripada kamu?"

"Kaum-kaum yang terdahulu, mereka telah ditimpa kemiskinan kemusnahan hartabenda, dan serangan penyakit, serta digoncangkan oleh ancaman bahaya musuh. Sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersama mereka. Bilakah datangnya pertolongan Allah?"

"Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah سبحانه وتعالى itu dekat. Maka bersabarlah kamu dan berpegang teguhlah kamu kepada agama Allah سبحانه وتعالى. Ganjaran orang-orang yang sabar dan redha terhadap ketentuan Allah سبحانه وتعالى adalah syurga. Dan syurga itu mahal. Apabila kita Bersabar atas Musibah dan Ujian kita akan mendapat sembilan ratus Hasanah."

"Allah سبحانه وتعالى memuji orang-orang yang sabar didalam Al-Quran. Dan banyak lagi kelebihan orang-orang yang sabar. Apabila Allah سبحانه وتعالى ingin meninggikan darjat seseorang maka Allah akan memberikan ujian musibah kepadanya. Demikianlah ujian bagi orang-orang yang beriman. Moga-moga kita dapat bersabar dan redha dengan ujian ataupon musibah yang Allah سبحانه وتعالى keatas kita."

Guru mulia kami. Tasawwuf. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment