Pages

Wednesday 28 October 2015

Fikir atas Iman .

"Dimanakah kepentingan yang kita letakkan untuk diri kita, didalam membantu agama Allah سبحانه وتعالى. Dimanakah iman kita? Seseorang pemikir yang hebat, dia memikirkan bagaimana untuk mentaati perintah Allah, membantu agama Allah, berjuang dijalan Allah سبحانه وتعالى. Itu adalah seorang pemikir yang besar, hebat. Pemikir inilah yang dipuji oleh rasulullah ﷺ."

"Seseorang pemikir itu, kalau tidak mendapat hidayah daripada Allah سبحانه وتعالى. Maka dia akan tertipu dengan dirinya sendiri. Seseorang pemikir itu, dia mungkin hebat didalam ilmu peperangan, ilmu ekonomi, ilmu politik, apa sahaja ilmu dia tetap jahil jika tidak memikirkan tentang ilmu agama islam."

"Abu jahal semua ilmu abu jahal ada. Abu jahal pandai ekonomi, politik, ilmu nasab, dan sebagainya. Sehingga dia digelar abu hikmah. Akan tetapi, dia tetap disebut oleh Rasulullah ﷺ sebagai abu jahal. Tetap jahil, Kerana dia tidak mahu beriman kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Kalau seorang pemikir itu dia hebat didalam bab dunia. Akan tetapi syariat Allah سبحانه وتعالى dia melanggarnya. Dengan senang-senang sahaja. Dia digelar sebagai abu jahal, seperti ketua quraisy yang dinamakan sebagai kejahilan. Dan tidak dinamakan sebagai ahli ilmu."

"Apabila seseorang itu didalam kejahilan, maka hendaklah dia menuntut ilmu. Apabila dia mendengar hendaklah taat. Jangan berdegil. Jangan kita melawan syariat Allah سبحانه وتعالى. Dan penyakit hati yang terbesar sekali daripada ujub, riak, takabur adalah kufur kepada Allah سبحانه وتعالى. Yakni Dia tidak beriman kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Ini adalah penyakit hati yang paling serius sekali. Hati orang yang tidak beriman. Didalam Al-Quran ada menceritakan orang yang tidak beriman dan merasa sombong diatas dunia. Diakhirat nanti, mereka yang tidak beriman angkat dirantai dileher-leher mereka."

"Mereka akan diangkat dengan rantai dileher mereka. Mereka diseret dengan dagu mereka diatas lantai. Didalam ayat yang lain, muka mereka diseret dahulu. Dan kemudian dihumbankan kedalam api neraka Allah سبحانه وتعالى. Mereka menerima dengan seburuk-buruk layanan didalam sana."

"Tidaklah seseorang itu taat dan beriman kepada perintah Allah سبحانه وتعالى, hanyalah dengan taufiq dan hidayah Allah. Maka, pentingnya kita untuk merawat penyakit didalam hati kita. Mengubati penyakit-penyakit ini. Marilah kita menjadi pemikir yang besar dan hebat."

"Seseorang pemikir yang hebat, dia memikirkan bagaimana untuk mentaati perintah Allah, membantu agama Allah, berjuang dijalan Allah سبحانه وتعالى. Itu adalah seorang pemikir yang besar, hebat. Pemikir inilah yang dipuji oleh rasulullah ﷺ. Lebih lebih lagi diakhir zaman. Semoga Allah سبحانه وتعالى mengurniakan kita kesudahan yang baik dan istiqamah didalam iman."

Daripada Sheikh Imran Anguilla Al-Hafiz

No comments:

Post a Comment