Pages

Friday 30 October 2015

Kelebihan Zikir

"Kalimat 'zikir' itu adalah bermaksud ingat dan zikir juga membawa maksud sebutan, ingatan. Dan kita disuruh mengingati Allah سبحانه وتعالى Allah. Di dalam Al Qur'an nul kareem banyak perintah supaya kita berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Dan dianjurkan kita berzikir mengingati Allah سبحانه وتعالى pada setiap ketika dan dengan apa keadaan sekalipun. Berzikir samaada dengan lisan, atau dengan hati. Maka, Yang terbaik adalah zikir lisan dengan dihadirkan bersama hati. Allah سبحانه وتعالى bersama dengan orang yang berzikir ni."

"Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi. Dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya. Matahari juga berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Pokok-pokok juga berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Ikan-ikan dilautan berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Dan binatang juga berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Orang yang tidak berzikir ini umpama orang yang mati."

"Orang yang berzikir hidup disisi Allah سبحانه وتعالى dan orang yang tidak berzikir seumpama orang yang mati disisi Allah سبحانه وتعالى. Sedangkan haiwan dan tumbuhan serta makhluk lain juga sentiasa berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Maka apabila berakhirnya riwayat mereka, disitulah mereka berhenti berzikir."

"Zikir itu adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya."

"Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada liberalisme, materialisme dan juga hedonisme."

"Dan didalam kehidupan kita sehari-hari, adakalanya kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah سبحانه وتعالى. Dengan zikir kita dapat kekuatan untuk ingat Allah سبحانه وتعالى. Dan menjauhkan kita daripada bercakap perkara yang sia-sia."

“Makanan orang Mukmin pada zaman Dajjal adalah makanan para malaikat, yakni memuliakan dan mensucikan Allah سبحانه وتعالى. Sesiapa di zaman itu memuliakan dan mensucikan Allah, maka baginya, Allah سبحانه وتعالى akan menghilangkan kelaparannya. Mereka tetap kenyang dengan bertasbih berzikir dengan mengucapkan “Subhanallah“.

"Antara zikir yang kita jadikan amalan kita adalah istighfar. Sebagai tanda kita kasihkan diri kita yang berdosa ini. Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah سبحانه وتعالى. Dan amalkan juga Selawat. Sebagai tanda kita kasihkan Rasulullah ﷺ. Dan yang ketiga, Tasbihat. Subhanallah Alhamdulillah Laailaha illallah Allahu Akbar sebagai tanda kita kasihkan Allah dan bersyukur diatas segala nikmat-Nya."

Daripada Ustaz Don Daniyal Don Biyajid.

No comments:

Post a Comment