Pages

Friday 23 October 2015

PENYELEWENGAN SYIAH

Antara kandungan khutbah jumaat 23/10/15

Islam merupakan anutan sebahagian besar rakyat malaysia terutama org2 melayu sejak berkurun lamanya...hasil kegigihan pendakwah2 yg dan ulamak ahli sunah wal jamaah terutamanya yg bermahzab imam syafie.... dulu islam dimalaysia hidup dalam aman tanpa ada perpecahan .. bertapak kukuh dalam ajaran aswj tg bermahzab syafie tanpa ada gangguan... tapi sejak2 akhir2 ini mengapa kita begitu cepat terpengaruh dengan syiah yg menyeleweng ini dan begitu cepat menukar agama ke syiah ini ...

Sejak akhir2 ini muncul pelbagai aliran dan fahaman yang menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar berdasarkan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Ajaran-ajaran yang menyeleweng ini, seperti Syiah, Qadiani, Islam liberal dan seumpamanya telah mula bertapak di negara ini. Penganut2 dikesan bergiat aktif menyebarkan ajaran dan kegiatan penyelewengan mereka dalam kalangan masyarakat Islam khususnya di Selangor tanpa bersembunyi lagi. Atas dasar tanggungjawab dan kewajipan menjaga kesucian Islam yang sebenar.

Penyebaran fahaman dan aliran Syiah bukan sahaja telah menggugat kesepaduan dan keharmonian kehidupan umat Islam hari ini bahkan yang paling berbahaya ia telah menyelewengkan umat Islam daripada berpegang kepada akidah dan syariah yang diamalkan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Demi tanggungjawab dan amanah menjaga akidah umat Islam dari dicemari oleh anasir-anasir yang menyeleweng, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor dengan tegas telah memutuskan bahawa ajaran Syiah adalah satu ajaran yang bercanggah dan menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar sama ada dari sudut akidah mahupun syariah.

Antara fahaman dan pegangan Syiah yang menyelewengbersumberkan kita mereka ialah mereka mendakwa bahawa Sayyidina Ali RA sahaja yang layak menjadi pengganti Nabi Muhammad SAW sebagai khalifah yang sah, manakala Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq adalah perampas. Mereka juga telah mengkafirkan para sahabat Nabi SAW terutama Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq, Sayyidina Omar al-Khattab, Sayyidina Osman Bin Affan dan Sayyidatina Aisyah Ummul Mukminin.

Bahkan lebih daripada itu, mereka tergamak melabelkan sayyidina Abu Bakar, Umar, Uthman dan Muawiyah sebagai empat berhala Quraisy, sementara pengikut2 mereka pula adalah musuh-musuh Allah SWT.

Mereka juga mempercayai bahawa para Imam Syiah adalah maksum dan tidak melakukan sebarang dosa. Mereka juga meyakini bahawa Muhammad Bin Hassan al-Askari adalah Imam Mahdi yang dijanjikan, ia akan muncul pada akhir zaman membawa keadilan kepada alam sejagat.Mereka juga mendakwa bahawa Sayyidina Ali RA sahaja yang memiliki al-Quran yang lengkap dan sempurna, manakala al-Quran yang kita baca hari ini adalah tidak sempurna. Mereka mendakwa al-Quran yang sebenar adalahal-Quran yang mengandungi tujuh belas ribu ayat. Dakwaan ini amat bertentangan sekali dengan jaminan Allah SWT tentang kesempurnaan dan bebasnya al-Quran dari sebarang kekurangan.

Antara ajaran Syiah yang menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar juga ialah mereka mengamalkan prinsip at-Taqiyyah iaitu prinsip berpura2 dengan menyembunyikan akidah mereka yang sebenar apabila berada bersama pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka juga meletakkan Sayyidina Ali RA sama taraf dengan Allah SWT. Mereka mendakwa jawatan Khalifah dan Imamah adalah sebahagian dari rukun Islam dan pelantikannya adalah diwasiatkan secara nas. Syiah juga mempercayai bahawa Ilmu Allah boleh berubah-ubah mengikut sesuatu peristiwa yang berlaku kepada manusia.

Dari sudut Syariah dan amalan pula, Syiah menghalalkan perkahwinan mut’ah, iaitu perkahwinan kontrak bagi tempoh tertentu sahaja. Perkahwinan ini pada hakikatnya adalah perzinaan yang diharamkan dgn jelas dlm al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Mereka juga menokok tambah dua kaliamah Syahadah yang telah ditentukan lafaznya, dengan memasukkan Sayyidina Ali dalam lafaz syahadah mereka.

Antara penyelewengan Syiah dalam amalan juga, mereka mengharuskan dan mengamalkan solat jamak dalam semua keadaansekalipun semasa senang dan tidak musafir. Lebih dahsyat lagi setiap kali tibanya tanggal 10 muharram mereka mengadakan upacara menyeksa diridengan memukul dada dan melukakan belakang mereka, sehingga mengalirkan darah, bagi meratapi peristiwa kematian sayyidina Hussain cucunda Rasulullah SAW. Semua ini adalah amalan yang bertentangan dengan perintah Allah SWT yang terdapat dalam al-Quran dan Sunnah Nabi SAW serta pemikiran yang waras. Untuk menjamin pegangan akidah dan amalan mereka itu dapat diterima umum, maka Syiah menetapkan bahawa hanya hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Imam-imam Syiah sahaja yang sah untuk dijadikan sumber hukum,manakala hadith-hadith yang diriwayatkan melalu para sahabat Nabi SAW yang lain, adalah tertolak kerana para perawinya telah kufur setelah kewafatan Nabi SAW.

Sumber : Khutbah Jumaat surau Al Mustaqimah Seksyen 7 Shah Alam.

No comments:

Post a Comment