Pages

Saturday 31 October 2015

Zaman Hawa Nafsu.

“Ummat zaman sekarang ramai yang jahil dalam ilmu agama. Kalau yang ada ilmu pun, ramai yang ilmunya masih tak mampu untuk menundukkan hawa nafsunya. Kita ni, tuntutlah ilmu hingga kita dapat menundukkan hawa nafsu kita.”

"Manusia akhir zaman sering manjakan nafsu mereka. Hal ini akan membuatkan mereka lupa pada Allah سبحانه وتعالى. Zaman ini adalah zaman nafsu. Satu zaman yg dipengaruhi dengan fahaman fahaman Barat. Antara fahaman Barat adalah dgn menggunakan nafsu untuk memuaskan hati masing masing."

"Nafsu yang membawa kegelapan. Manusia akhir zaman itu sering memanjakan nafsu mereka. Nafsu itu mesti dipuaskan. Nafsu nombor satu. Agama itu kemudian. Dibelakangkan. Hal ini akan membuatkan mereka lupa pada Allah سبحانه وتعالى. Nafsu manusia jika tidak dididik ianya akan membawa kepada kegelapan pada hati manusia."

"Yang bilamana ia tidak dikawal, ia akan membawa kepada kegelapan demi kegelapan kerana apabila tidak dipijak nafsu itu tadi maka ia akan sewenang-wenangnya melanggar perintah Allah سبحانه وتعالى. Ia akan sewenang wenangnya membuat dosa, sewenang wenangnya melakukan maksiat dengan tangannya, dengan kakinya, dengan telinganya, dengan matanya dan dengan lidahnya dan ini semua adalah saluran yang membawa kegelapan dalam hati manusia."

"Nafsu itu fitrah dan ianya diperlukan bg mendapatkan zuriat, utk makan minum atau lain lain dalam kehidupan. Tapi ianya akan jadi salah sekiranya disalurkan ke arah yang salah."

"Nasihat yg teramat penting dalam membetulkan worldview kita dalam menilai apa yg sedang berlaku pada fasa akhir zaman ini, segala fitnah dari luar & sesama Muslim, peperangan & fenomena alam dan bagaimana utk kita merespon."

"Pegangan orang-orang soleh itu adalah untuk membawa kedamaian dan keselamatan dan tidak kacau orang lain, tidak maki orang lain dengan lisannya atau perbuatannya hatta dengan hatinya. Pegangan seperti ini sangat sikit yang berpegang kerana susahnya untuk pegang pada perkara tersebut."

"Sebahagian daripada kaum muslimin tergelincir untuk mencaci dan merendahkan pada orang-orang soleh, sebahagian dari mereka memburuk sangka pada para sahabat. Kerana nafsu mereka. Kalau komennya itu terhadap suatu perkara boleh menyebabkan perpecahan dan juga pertelingkahan maka lebih baik ditinggalkan. Jangan kamu sertai mereka."

"Penghujung daripada akhir zaman adalah berada di tempat kita, fasa ini. Nabi Muhammad ﷺ mengatakan jauhi daripada segala jenis fitnah. Apa yang berlaku di luar sana. Peperangan, kekacauan segala macam fitnah. Kalau perkara itu boleh menyebabkan perpecahan dan juga pertelingkahan maka lebih baik kamu tinggalkan."

"Nafsu dan kecintaan itu umpama teman rapat. Jika nafsu itu digunakan ke arah keburukkan, maka kecintaan ke arah keburukkan itu semakin bertambah. Jadi, gantikanlah ia ke arah kebaikkan, maka kita akan semakin cinta utk melakukkan kebaikkan tersebut. Gantikan dengan cinta yang sejati yang kekal abadi."

Guru mulia kami. Tasawwuf. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment