Pages

Tuesday 13 February 2018

NASIHAT IMAN SYEIKH MUHD ZAINUL ASRI 2

اللّهمّ صلّ على سيّدنا محمّد.

Manusia ini selalu berangan angan dengan pekara yang jauh kehadapan. Sedangkan mereka lupa akan kematian. Padahal kematian itu dekat sahaja dengan kita .

" Ciptalah nama bagi nama kita ada dalam Syurga. Cipta nama kita bagi nama kita tersenarai sebagai PENGHUNI SYURGA ALLAH..  Tiket Syurga beli di sini (dunia), baru ada tempat di sana (SYURGA)"

"Selagi mana kita belum beramal,  kita tidak akan tahu macam mana rasa mesra dengan Allah SWT.

"Ibarat lastik..sekuat mana ditarik sejauh itulah batu akan pergi....begitu juga dalam mendapatkan CINTA ALLAH... Sekuat mana kemahuan kita dalam mendapatkan CINTA ALLAH... setara itulah CINTA akan diperolehi"

"Kita tidak akan ditolong oleh ALLAH SWT, kalau kita tidak yakin kepada ALLAH. ALLAH SWT akan tolong kita mengikut berapa kadar kita yakin kepada DIA".

Orang yang banyak buat dosa di bumi bererti dia sedang mengutip bahan-bahan untuk membakar dirinya sendiri kelak.

"Kalau dunia ada di dalam hati kita, habis kita, virus makan dalam, rosak semuanya, hilang khusyuk sembahyang, hilang barakah, hilang pandangan ALLAH. Tiada keredhaan ALLAH... Jadi, jangan duduk dalam KETIDAKREDHAAN ALLAH kepada kita."

"Buang apa saja selain dari ALLAH yang ada dalam hati. Jiwa yang ada selain ALLAH  tidak akan tenang. Dia tak duk di level mutmainnah. Dia sentiasa keluh kesah, dia tak tenang, dia tak ada bahagia.. Kalau ALLAH uji, kelam kabut... berselerak!"
Sedangkan, orang yang hanya ada ALLAH dalam hati, bila ALLAH uji, semakin dekat dia dengan ALLAH, semakin kuat dia bergantung dengan ALLAH, semakin kejap.''

Semakin bertambah MA'RIFATULLAH kita di dunia, semakin bertambah rasa seronok ketika melihat ALLAH SWT di SYURGA.

"Sucikan hati sesuci-sucinya. Bersihkan sebersih- bersihnya, bagi kilat sekilat-kilatnya. Itulah perjuangan kita di dunia ini. Itulah hati yang dipandang ALLAH.. Hati bersih barulah  ALLAH pandang."

"Rugi sungguh orang yang ada hati tapi tak guna untuk mengenal TUHAN."

“Hati yang rendah adalah hati orang yang selalu merasakan dia berdosa.”

“Sesiapa menjaga pandangannya, maka ALLAH akan memberi (untuknya) kemanisan dalam beribadat.”

"Laluan kepada TUHAN ialah laluan yang dipenuhi dengan ujian. Para WALI menempuhi ujian dengan cinta."

Lebih ditakuti ialah bilamana NABI SAW tidak perhati kita. Macam mana tidak diperhati NABI? kita  lupa (selawat) kepada NABI SAW.
اللهم صل على سيدنا محمد

No comments:

Post a Comment