Pages

Tuesday 22 August 2017

PERINGATAN ALLAH DALAM HADIS QUDSI BAH AKHIR.

PERINGATAN KE 31

Allah berfirman:

“Wahai Manusia! Kedudukanmu di sisi-Ku akan ditentukan oleh seberapa besar kecenderunganmu pada dunia dan kecintaanmu pada-Ku.

Aku tak mungkin mengumpulkan cinta kepada-Ku dan cinta pada harta dalam satu hati.

Wahai manusia! Waraklah engkau maka engkau akan dapat mengenal-Ku. Berlapar-laparlah engkau, maka engkau dapat melihat-Ku. Ikhlaslah dalam beribadah kepada-Ku maka engkau sampai pada-Ku. Bersihkan amal perbuatanmu dari sikap riak, maka Aku akan menyelubungimu dengan cinta kasih-Ku. Ingatlah selalu kepada-Ku, maka Aku akan selalu menyebutmu dihadapan para malaikat-Ku.

Wahai manusia! Yang ada di dalam hatimu selain Allah dan engkau berharap pada selain Allah. Lantas sampai bilakah engkau akan menyebut nama Allah, sementara engkau takut pada selain Allah?

Andaikata engkau sungguh-sungguh kenal pada Allah, nescaya engkau tak akan pernah merasa berduka oleh selain Allah dan tidak akan pernah merasa takut kecuali pada Allah. Dan mulutmu tidak akan pernah berhenti menyebut-nyebut nama Allah.

Sesungguhnya sikap tidak mahu menghentikan perbuatan dosa adalah pertaubatan orang-orang pendusta.

Wahai manusia! Andaikata engkau takut pada api neraka sebagaimana engkau takut pada kemiskinan, nescaya akan Ku-cukupi keperluan hidupmu melalui cara-cara yang tak terjangkau oleh otakmu.

Wahai manusia! Andaikata engkau tergila-gila pada syurga sebagaimana engkau tergila-gila pada dunia, maka Aku akan memberikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

Andaikata engkau selalu mengingat-Ku sebagaimana engkau mengingat sesamamu, maka para malaikat akan memohonkan kesejahteraan dan ketenteraman hidup untukmu, pagi dan petang

Andaikata engkau tergila-gila dalam beribadah kepada-Ku sebagaimana engkau tergila-gila pada dunia, maka Aku akan memberikan kemuliaan kepadamu sebagaimana kemuliaan para rasul. Oleh sebab itu, janganlah kau penuhi hatimu dengan gila pada dunia, kerana tak lama lagi dunia ini akan hancur”

PERINGATAN KE 32

Allah berfirman:

“Kesanggupanmu untuk meninggalkan sedikit maksiat saja adalah lebih ringan dibanding dengan kesanggupanmu untuk menanggung siksa di neraka Jahanam yang tak terbilang banyaknya. ‘Sesungguhnya siksa neraka Jahanam itu amat dahsyat’.

Sedangkan kesanggupanmu untuk melaksanakan sedikit saja dari perintah Allah akan menyebabkan ketenteraman dan kenikmatan hidup selamanya.

Wahai manusia! Percayalah dengan sungguh-sungguh atas jaminan yang Kuberikan padamu sebelum memberikan rezekimu pada orang lain.

Hindari kegilaan pada dunia sebelum Ku-jauhkan dunia darimu. Bersihkan dirimu dari sesuatu yang tidak jelas status hukumnya(syubhat), sebelum amal kebajikanmu terhapus di hari pertanggungjawapan amal kelak.

Bangunlah hatimu dengan banyak mengingat akhirat, kerana sesungguhnya tak ada tempat tinggal untukmu selain kubur.

Wahai manusia! Barangsiapa tergila-gila pada syurga, maka ia akan segera melakukan kebajikan. Barangsiapa yang takut pada siksa api neraka, maka ia akan meninggalkan keburukan. Barangsiapa menahan diri dari kesenangan dunia, maka ia akan meraih kedudukan yang tinggi.

Wahai Musa ibn ‘Imran! Jika sebuah musibah menimpamu, sedangkan engkau dalam keadaan kotor, maka janganlah kau mencela selain pada dirimu sendiri.

Wahai Musa! Kefakiran itu adalah salah satu kebajikan. Ia adalah kematian yang agung.

Wahai Musa! Barangsiapa yang enggan minta pendapat pada orang lain, ia akan menyesal kemudian. Barangsiapa memohon petunjuk (istikharah) pada Allah, ia tak akan pernah menyesal”

PERINGATAN KE 33

Allah berfirman:

“Barangsiapa gila populariti dalam beramal tak ada bezanya dengan orang yang memikul air untuk dipindahkan ke atas gunung.  Ia hanya memperoleh payah dan lelah. Amal perbuatannya tertolak sama sekali. Tatkala gunung itu telah menyatu dengan air, sedikit pun gunung itu tidak meleleh.

Wahai manusia! Ketahuilah bahawa Aku tidak akan pernah menerima amal perbuatan yang tidak didorong untuk mencari keredhaan-Ku semata. Amat beruntung orang-orang yang ikhlas!

Wahai manusia! Apabila orang miskin datang kepadamu, maka sambutlah ia dengan ucapan: “Selamat datang tanda-tanda keagungan orang-orang saleh”. Jika yang datang kepadamu orang kaya, sambutlah dengan ucapan: “Telah datang dosa-dosa yang mempercepat siksaan”. Jika engkau melihat tamu tertahan di sana, ucapkanlah: “Aku berlindung pada Allah dari godaan setan yang terkutuk”.

Wahai manusia! Harta kekayaan itu adalah milik-Ku.

Engkau adalah hamba-Ku dan tamu itu adalah utusan-Ku. Tidak takutkah engkau jika Aku mencabut nikmat-Ku?

Rezeki itu adalah milik-Ku. Syukur itu adalah hakmu. Tetapi keuntungannya akan kembali pada dirimu jua. Tidakkah engkau akan memuji-Ku atas segala nikmat yang Aku berikan padamu?

Wahai manusia! Ada tiga kewajipan bagimu: pertama, mengeluarkan zakat, kedua, menyambung ikatan tali persaudaraan, ketiga, mengurus keperluan keluarga dan tamumu

Apabila engkau tidak melaksanakan segala yang Ku perintah, maka Ku-jadikan engkau sebagai bencana bagi seluruh alam.

Wahai manusia! Jika engkau tidak menjaga hak tetanggamu sebagaimana engkau menjaga hak keluargamu, maka Aku tidak akan memperhatikan dirimu, tidak akan menerima amal perbuatanmu dan tidak akan mengabulkan permohonanmu.

Wahai manusia! Jika engkau berserah diri pada makhluk sesamamu, maka Aku akan menyerahkan urusanmu kepada dia.

Janganlah engkau sombong pada makhluk-Ku, kerana sesungguhnya awal kejadianmu hanyalah setetes sperma yang Aku keluarkan melalui saluran kencing diantara tulang sulbi dan tulang dada.

Janganlah engkau memandang segala sesuatu yang Ku-haramkan, kerana sesungguhnya organ tubuhmu yang pertama kali akan dimakan ulat adalah kedua belah matamu.

Ketahuilah bahawa engkau akan dihisab atas apa yang kau lihat dan apa yang kau cintai. Ingatlah selalu pada kedudukanmu di sisi-Ku kelak, kerana tak sekejap pun Aku melupakan segala rahasiamu yang tersembunyi dalam hidupmu.

Aku Maha Mengetahui segala apa yang tersimpan dalam lubuk hati”

PERINGATAN KE 34

Allah berfirman:

“Wahai manusia! Mengabdilah padaKu, kerana Aku sangat mencintai orang yang mengabdikan dirinya pada-Ku dan Aku akan memerintahkan hamba-hamba-Ku untuk melayani dia.

Engkau tidak tahu berapa banyak dosa yang telah engkau perbuat selama usiamu yang telah berlalu, dan tidak tahu juga seberapa banyak lagi dosa yang akan engkau perbuat dalam sisa usiamu.

Oleh kerana itu janganlah sekali-kali engkau melupakan Aku.

Sesungguhnya Aku Maha Kuasa melakukan apa yang Ku-kehendaki.

Berbaktilah pada-Ku! Dirimu hanyalah hamba yang hina. Sedangkan Aku adalah Tuhan yang Maha Agung.

Andaikata semua saudaramu dan orang-orang yang mencintaimu mampu mencium bau busuk dan melihat dosa-dosamu, nescaya mereka tidak pernah sudi duduk bersamamu dan tidak akan sudi juga berdekatan denganmu. Lantas bagaimana ketika setiap hari dosa-dosamu kian bertambah, sementara usiamu sejak lahir dari perut ibumu terus berkurang.

Wahai manusia! Orang yang pecah perahunya dan pulang kembali dengan selapis kayu belaka dalam gelombang lautan yang dahsyat, tidaklah lebih besar bencananya dibandingkan dengan musibah yang terjadi pada dirimu. Oleh kerana itu, yakinlah engkau pada dosa-dosamu dan ragulah pada amal perbuatanmu.

Wahai manusia! Aku memandangmu dengan pandangan penuh ampunan. Aku tutupi seluruh dosamu. Aku sama sekali tidak perlu kepadamu, sedangkan engkau bersama dosa-dosamu sangat perlu kepada-Ku.

Wahai manusia! Hingga bilakah engkau akan sedar? Susah payah engkau membangun dunia padahal dunia ini akan binasa. Engkau hancurkan akhirat padahal akhirat itu akan kekal selamanya.

Wahai manusia! Engkau kenal pada ciptaan-Ku, lalu engkau teramat takut pada murkanya.

Wahai manusia! Andaikata seluruh penghuni langit dan bumi memohonkan ampun dosa-dosamu pada-Ku, masih sangat layak engkau meratapi dosa-dosamu.

Engkau tak pernah tahu dalam keadaan bagaimanakah engkau akan menghadap-Ku.

Wahai Musa Ibn ‘Imran! Dengarlah kata-kata-Ku. Tidaklah sempurna keimanan seseorang sehingga orang lain aman dari kejahatan, kezaliman, tipu daya, hasutan, kesewenang-wenangan dan iri dengkinya.

Wahai Musa! Katakanlah. Kebenaran itu datang dari Tuhanmu. Maka barangsiapa yang mau beriman hendaklah ia beriman, dan barangsiapa mau ingkar biarlah dia ingkar”

PERINGATAN KE 35

Allah berfirman:

Engkau ada di antara dua kenikmatan yang tidak engkau ketahui yang manakah sesungguhnya yang merupakan musuhmu yang paling besar.

Apakah dosa-dosamu yang tak terlihat oleh orang lain ataukah pujian dan sanjungan kepadamu?

Andaikata orang-orang mengetahui dosa-dosamu yang Aku ketahui, sudah pasti mereka tidak akan sudi lagi menerima kehadiranmu.

Itulah nikmat-Ku. Dan yang lebih besar dari nikmat itu adalah kesehatan di mana engkau tidak memerlukan pertolongan mereka, dan bahkan merekalah yang perlu bantuanmu sehingga engkau terlindung dari perbuatan buruk mereka. Kerana itu memujilah pada-Ku.

Kenalilah Aku sebanyak nikmat yang Aku berikan padamu. Bersihkan perbuatanmu dari rasa riak.

Berbekallah seperti bekal sang musafir yang dihantui kekhawatiran.

Jadikanlah amal kebajikanmu memenuhi luas ‘Arasy-Ku.

Wahai manusia! Hatimu yang keras membatu akan menangis kerana amal perbuatanmu. Amal perbuatanmu akan menangis juga kerana badanmu. Badanmu akan menangis juga kerana lantaran mulutmu. Dan mulutmu akan menangis juga kerana matamu.

Wahai manusia! Kekayaan-Ku tidak akan pernah habis selamanya.

Sebanyak engkau berinfak, sebanyak itu pula aku memberi rezeki padamu. Seberapa pula tingkat kebakhilanmu sekadar itu pula Aku menahan rezekimu.

Sikap bakhilmu pada orang miskin kerana prasangkamu yang buruk, tercekam oleh perasaan takut miskin dan tidak percaya kepada-Ku.

Persoalan rezeki adalah persoalan asal kejadianmu. Jika engkau mendambakan rezeki, lalu Aku memberi padamu, maka dermakanlah dan jangan bakhil pada hamba-hamba-Ku. Aku jamin ganti untukmu dan Aku janjikan pahala untukmu. Lantas mengapakah engkau masih juga ragu pada kitab-Ku?

Barangsiapa yang tidak percaya pada janji-Ku dan tidak percaya pada para nabi-Ku, ia benar-benar menentang pada ketuhanan-Ku. Barang siapa yang membangkang pada ketuhanan-Ku, dia akan Ku-jerumuskan ke dalam api neraka”

PERINGATAN KE 36

Allah berfirman:

“Wahai manusia! Aku-lah Allah. Tiada Tuhan kecuali Aku.

Maka sembahlah Aku, bersyukurlah pada-Ku dan janganlah ingkar.

Wahai manusia! Barangsiapa yang menyakiti hati kekasih-Ku, ia benar-benar memerangi-Ku. Aku sangat murka pada orang yang berbuat aniaya pada orang yang menjadikan-Ku sebagai pembelanya.

Barangsiapa menerima dengan hati lapang atas segala pemberian-Ku, Aku akan memberkati rezekinya dan akan mendatanginya harta berlimpah-ruah, meski dia tak pernah mendambakan”

PERINGATAN KE 37

Allah berfirman:

"Wahai manusia! Letakkanlah tanganmu di atas dadamu. Apa yang kau cintai untuk dirimu, maka cintai pula untuk orang lain.

Wahai manusia ! Badanmu lemah. Mulutmu ringan. Sedangkan hatimu angkuh.

Wahai manusia! Tujuan akhirmu adalah kematian. Oleh kerana itu, beramallah untuk menghadapi kematian sebelum kematian itu datang padamu.

Wahai manusia! Aku tidak menciptakan satu organ dari seluruh organ tubuhmu sebelum menciptakan rezeki untukmu.

Wahai manusia! Andaikata Aku ciptakan dirimu buta, nescaya engkau tidak akan punya penglihatan. Jika Ku-ciptakan engkau tuli, nescaya engkau tidak akan punya pendengaran.

Oleh kerana itu, kenalilah Aku sebanyak nikmat yang Kuberikan. Bersyukurlah dan jangan ingkar pada-Ku. Hanya kepadaku engkau akan kembali.

Wahai manusia! Apa yang telah Ku-tetapkan pembagiannya untukmu, maka engkau tak perlu mencari dengan susah-payah. Segala apa yang telah Ku-tetapkan pembagiannya untukmu, ia akan mencarimu hingga terpenuhi keperluanmu.

Wahai manusia! Janganlah engkau bersumpah palsu pada-Ku. Barangsiapa bersumpah palsu pada-Ku, maka Aku akan memasukkan dia ke dalam api neraka.

Wahai manusia! Jika engkau mahu makan rezeki-Ku, maka patuhlah pada-Ku.

Wahai manusia! Janganlah engkau menuntut pada-Ku tentang rezeki esok hari, kerana Aku tak pernah mengharap amal perbuatanmu esok hari.

Wahai manusia! Aku mahu menerima amalmu yang sedikit, sedangkan engkau tak pernah mahu menerima dengan hati lapang atas pemberian-Ku yang tak terhingga.

Wahai manusia! Andaikata Ku-berikan dunia ini pada salah seorang hamba-Ku, sudah pasti akan Ku-berikan pada para nabi-Ku sehingga mereka mengajak para hamba-Ku untuk patuh kepada-Ku dan menegakkan agama-Ku.

Wahai manusia! Beramallah untuk kebaikanmu sendiri sebelum kematian datang menjemputmu

Jangan sampai engkau terpedaya oleh sesuatu yang hina, kerana di atas jejaknya akan meninggalkan bekas-bekas yang menempel pada kulit.

Kehidupan dan angan-angan yang membumbung jangan sampai melalaikan dirimu dari bertaubat. Kerana menunda-nunda pertaubatan akan membuatmu menyesal pada saat penyesalan sudah tidak berguna lagi.

Wahai manusia! Jika engkau tak mahu mengeluarkan hak-Ku dari harta yang Ku-berikan padamu dan hak orang-orang fakir, maka Aku akan menjadikanmu jatuh dalam kekuasaan seorang penguasa yang akan merampas harta kekayaanmu. Dan Aku tak akan memberi balasan pahala padamu.

Wahai manusia! Jika engkau mengharap rahmat-Ku, maka taatlah pada-Ku. Jika engkau takut siksa-Ku, maka takutlah engkau berbuat derhaka pada-Ku

Wahai manusia! Jika dunia datang kepadamu, ingatlah pada kematian.

Jika engkau berduka kerana dosa, ingatlah pada taubat.

Jika engkau mencari harta, ingatlah pada pertanggungjawapan amal di akhirat.

Jika engkau duduk untuk makan, ingatlah pada orang yang kelaparan.

Jika engkau tergoda oleh keinginan menguasai orang lemah, ingatlah pada kekuasan Allah, yang seandainya Dia berkehendak nescaya akan menjadikan orang lemah itu memegang kekuasaan atas dirimu.

Jika sebuah musibah menimpamu, mintalah pertolongan kepada-Ku dengan membaca la haula wala quwwata illa billahi al’-aliyyil’ adzim. Jika engkau sakit, sembuhkanlah dengan sedekah. Jika engkau tertimpa bencana, katakanlah inna lillahi wa inna ilaihi raji’un”.

PERINGATAN KE 38

Allah berfirman:

“Wahai manusia! Berbuatlah baik, kerana ia adalah kunci pintu syurga yang akan membawamu ke sana. Tinggalkanlah keburukan, kerana ia adalah kunci pintu neraka yang akan mengheretmu ke sana.

Wahai manusia! Ketahuilah bahawa apa yang engkau bangun itu akhirnya akan hancur. Usiamu akan habis. Badanmu akan ditimbuni tanah.

Dan apa yang engkau kumpulkan akan menjadi milik para ahli waris.

Dengan demikian, kenikmatan itu akan menjadi milik orang lain, sedangkan engkau bertanggungjawab terhadap hisab. Bahagian yang kau dapat hanyalah seksa dan penyesalan. Sedangkan yang akan menjadi temanmu dalam kubur hanyalah amal soleh.

Oleh kerana itu, hisablah dirimu sebelum engkau dihisab.

Tetaplah patuh kepada-Ku. Hindari larangan-Ku. Terimalah dengan senang hati segala yang Ku-berikan. Masuklah engkau dalam golongan orang-orang yang bersyukur.

Wahai manusia! Barangsiapa melakukan dosa dengan tertawa, maka Aku akan memasukkannya ke dalam neraka dalam keadaan menangis. Sedangkan siapa yang duduk menangis kerana takut pada-Ku, Aku akan memasukkannya ke syurga dalam keadaan tertawa.

Wahai manusia! Betapa banyak orang kaya yang berharap menjadi miskin pada saat hari perhitungan amal. Tidak sedikit orang yang berkuasa menjadi tak bernilai apa-apa kerana kematian. Tidak sedikit sesuatu yang manis berubah menjadi pahit kerana kematian. Betapa banyak orang yang senang atas kenikmatan harta yang diraihnya akhirnya dikeruhkan oleh kematian. Betapa banyak kebahagiaan yang menimbulkan kesedihan berpanjangan.

Wahai manusia! Andaikata binatang-binatang itu tahu pada kematian sebagaimana yang kau ketahui, nescaya mereka tidak akan mahu makan dan minum hingga mereka mati dalam kelaparan dan kehausan.

Wahai manusia! Seandainya engkau hanya ditakdirkan mengalami kematian dan kedahsyatannya, seharusnya engkau tidak merasa tenang tidur pada malam hari dan bersenang-senang pada siang hari lalu bagaimana dengan sesudah kematian yang jauh lebih berat lagi?

Wahai manusia! Rahsia kematian itu, simpanlah di belakangmu dengan kenikmatan yang kau peroleh untuk bekal menuju akhirat.

Dan kecewalah engkau pada kebaikan-kebaikan yang tidak engkau dapatkan.

Janganlah engkau berbahagia dengan harta kekayaan yang Ku-berikan dan jangan pula engkau berputus asa kerana harta.

Wahai manusia! Dari tanah engkau Aku ciptakan. Ke dalam tanah Aku akan kembalikan engkau. Dari tanah Aku akan membangkitkan engkau kembali.

Kerana itu, tinggalkanlah dunia. Bersiap-siaplah untuk menghadapi kematian.

Ketahuilah! Apabila Aku mencintai seorang hamba, maka Aku akan menjauhkan dunia dari dirinya dan Aku akan menggiatkan dia dalam amal-amal akhirat. Aku akan memperlihatkan cacat dunia kepadanya, sehingga dia berhati-hati dan dengan rahmat-Ku dia akan melakukan amal penghuni syurga.

Apabila Aku murka pada seorang hamba, maka Aku memberi kesibukan urusan dunia yang membuat dia lupa pada-Ku dan Aku menggiatkan dia dalam amal duniawi. Maka ia akan termasuk dalam golongan penghuni neraka. Kerana itu, Aku akan memasukkan dia ke dalam api neraka.

Wahai manusia! Usia itu akhirnya akan habis juga walaupun lama.

Dunia ini hanyalah seperti fatamorgana.  Dimana ia menetap sebentar kemudian pergi dan tak kembali lagi.

Wahai manusia! Aku-lah yang menciptakan dirimu. Aku-lah yang memberi rezeki padamu. Aku-lah yang menghidupkan dan mematikanmu. Aku-lah yang membangkitkan kembali dirimu.

Aku-lah yang akan meminta pertanggungjawapan darimu. Jika engkau melakukan perbuatan buruk, Aku mengetahui.

Sedangkan dirimu tak memiliki kekuatan sama sekali atas dirimu, baik memberi kemelaratan, kenikmatan, kematian, kehidupan, dan kebangkitan kembali.

Wahai manusia! Patuhlah kepada-Ku. Jangan engkau mementingkan rezeki, kerana sesungguhnya semuanya telah Aku cukupi. Janganlah engkau risau dengan sesuatu yang telah Ku-jamin.

Wahai manusia! Bagaimana mungkin engkau memikirkan sesuatu yang tak ditakdirkan untukmu dan tak mampu engkau jangkau. Sebagaimana engkau tak akan mendapat pahala amal yang tak engkau lakukan.

Wahai manusia! Barangsiapa yang akhir perjalanannya adalah kematian, bagaimana dia dapat berbahagia dengan dunia? Barangsiapa yang akhir tempat tinggalnya adalah kubur, bagaimana ia bersuka-ria dalam rumahnya di dunia?

Wahai manusia! Rezeki yang sedikit, tetapi engkau syukuri adalah lebih baik dari pada rezeki yang banyak, namun tidak engkau syukuri.

Wahai manusia! Hartamu yang terbaik adalah harta yang kau bawa menghadap pada-Ku. Hartamu yang terburuk adalah harta yang kau tinggal di dunia.

Untuk itu, bersegeralah engkau melakukan kebajikan sebelum maut menjemputmu, maka engkau akan menemukan kebajikan itu berada di sisi-Ku.

Wahai manusia! Barangsiapa dilanda duka, Aku-lah yang memberi jalan keluar bagi kedukaannya. Barangsiapa yang memohon ampun, Aku-lah yang akan memberikan ampun. Barangsiapa yang bertaubat, Aku-lah yang akan menghindarkan dia dari perbuatan derhaka. Barangsiapa yang telanjang, Aku-lah yang memberi pakaian kepadanya.  Barangsiapa yang merasa ketakutan, Aku-lah yang memberikan keamanan kepadanya. Barangsiapa yang lapar, Aku-lah yang mengenyangkan.

Jika hamba-Ku patuh dan menerima atas segala keputusan-Ku, maka Aku memberikan kemudahan atas segala urusannya dan mengukuhkan kekuatannya serta melapangkan dadanya.

Wahai Musa! Barangsiapa yang mencari kekayaan dari harta fakir miskin dan anak yatim, maka Aku akan menjadikan ia fakir dan akan menyiksanya di akhirat.  Barangsiapa yang menganiaya orang-orang miskin dan orang lemah, maka Aku akan membalas dengan menghancurkan kekuasaan yang dia bangun dan kelak Aku akan menempatkannya di neraka.  Sesungguhnya ini benar-benar terdapat dalam kitab-kita terdahulu, iaitu kitab Ibrahim dan Musa.”

Wallahu a'lam..

Sumber : Al-Mawa'izh fi Al-Ahadith al-Qudsiyyah, Al-Imam Ghazali.

No comments:

Post a Comment