Pages

Tuesday 22 August 2017

PERINGATAN ALLAH DALAM HADIS QUDSI BAH 6

PERINGATAN KE 26 :

Allah berfirman :

Wahai manusia! Perbanyaklah bekal, kerana perjalananmu amat jauh. Perbaharuilah semangat pengabdianmu pada Allah kerana samudera yang kau harungi amat dalam. Bersungguh-sungguhlah dalam beramal, kerana jambatan yang akan kau lalui amat halus. Ikhlaslah dalam beramal, kerana Sang Pengawas Maha Melihat.

Jika demikian, maka yang menjadi idaman hatimu hanyalah bertempat tinggal di syurga dan dambaanmu hanyalah menuju akhirat. Dan imbalan pahala bagimu adalah bidadari yang cantik.

Hiduplah untuk-Ku, maka Aku menjadi milikmu.

Dekatlah kepada-Ku dengan membenci dunia dan mencintai orang-orang yang suka berbuat kebajikan.

Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan pahala orang-orang yang berbuat baik.”

PERINGATAN KE 27

Allah berfirman :

“Wahai manusia! Bagaimana mungkin engkau berbuat durhaka, padahal terik matahari saja kau tak kuasa menahan panas.

Sedangkan neraka Jahanam terdiri dari tujuh lapis. Di dalam masing-masing lapisan terdapat api yang saling membakar antara yang satu dengan dengan yang lain. Di dalam tiap-tiap lapisan terdapat tujuh puluh ribu macam jurang api. Di dalam setiap jurang terdapat tujuh puluh ribu macam petak lubang. Di dalam tiap petak lubang masih terdapat lagi tujuh puluh ribu petak lubang kecil. Dalam tiap petak lubang kecil itu terdapat tujuh puluh ribu lubang sumur api. Dalam setiap lubang sumur api itu terdapat tujuh puluh ribu peti api. Di dalam setiap peti itu terdapat kalajengking dari api. Di atas setiap peti api itu terdapat tujuh puluh ribu pohon zakkum. Di bawah setiap pohon zakkum terdapat pemimpin dari api. Pada setiap pemimpin ada tujuh puluh ribu malaikat dan ular dari api. Panjang masing-masing ular-ular itu tujuh puluh ribu hasta di dalam mulutnya terdapat lautan racun hitam.

Sedangkan tiap-tiap kalajengking memiliki seribu ekor yang panjangnya tujuh puluh ribu hasta dan memiliki tujuh puluh ribu liter racun merah.

Aku bersumpah demi Aku, demi Gunung Tursina, demi Kitab yang tertulis dengan rapi pada lembaran surat yang terbuka, demi Baitul Makmur, demi langit yang tinggi dan demi lautan yang terhampar.

Wahai manusia! Aku tidak menciptakan neraka kecuali untuk orang-orang kafir, orang yang suka 'membawa mulut' (penghasut), orang yang riak, orang yang suka menyakiti kedua orang tuanya, orang yang tidak mau mengeluarkan zakat dari sebahagian harta kekayaannya, orang yang berzina, orang yang suka makan riba, pemabuk, orang yang berbuat aniaya pada anak yatim, orang yang suka meratapi musibah dan orang yang suka menyakiti hati tetangga, sedangkan terhadap orang yang bertaubat, beriman dan berbuat amal kebajikan; Allah akan menggantikan keburukan-keburukannya dengan kebaikan-kebaikan. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Wahai hamba-Ku! Berbelas kasihlah engkau pada dirimu sendiri, kerana badan itu sangat lemah, sedangkan perjalanan sangat jauh, beban bawaan sangat berat, jambatan ash-shirath sangat halus, Sang Pengawas Maha Melihat dan Sang Hakim adalah Rabbul ‘Alamin.”

PERINGATAN KE 28

Allah berfirman :

"Wahai manusia! Bagaimana mungkin engkau tergila-gila pada dunia fana dan kehidupan yang sementara?

Sesungguhnya bagi orang-orang yang tunduk telah tersedia syurga. Mereka akan memasukinya melalui lapan pintu. Dalam setiap syurga terdapat tujuh puluh ribu taman. Dalam setiap taman terdapat tujuh puluh ribu istana yang terbuat dari permata. Dalam setiap istana terdapat tujuh puluh ribu tempat tinggal yang terbuat dari zamrud. Dalam setiap tempat tinggal terdapat tujuh puluh ribu rumah yang terbuat dari emas merah. Dalam setiap rumah terdapat tujuh puluh ribu bilik yang terbuat dari perak putih. Dalam setiap bilik terdapat tujuh puluh ribu meja makan. Di atas setiap meja terdapat tujuh puluh ribu piring dari permata yang di dalamnya berisi tujuh puluh ribu aneka makanan. Di sekeliling setiap bilik tersedia tujuh puluh ribu tempat tidur yang terbuat dari emas merah yang di atasnya terhampar tujuh puluh ribu permadani sutera polos dan sutera yang dihiasi gambar. Di sekeliling setiap tempat tidur terdapat sungai dari air kehidupan, susu, madu dan tuak. Di tengah-tengah setiap sungai terdapat tujuh puluh ribu jenis buah-buahan. Di dalam setiap rumah terdapat tujuh puluh ribu kemah yang terbuat dari pohon kecil. Di atas tiap-tiap permadani itu duduk bidadari yang cantik molek. Di hadapan mereka ada tujuh puluh ribu pelayan yang masih muda, putih dan bersih laksana telur yang tersimpan. Di atas tiap-tiap bilik tegak dengan megahnya tujuh puluh ribu kubah. Di atas kubah-kubah itu terdapat hadiah yang tak pernah dilihat dengan mata, tak dapat didengar dengan telinga dan tak dapat terlintas dalam angan-angan siapa pun, sebuah pemberian dari Sang Maha Penyayang berupa buah-buahan yang dapat mereka pilih sendiri, daging burung yang menjadi kesukaan mereka dan bidadari yang cantik molek laksana mutiara-mutiara yang tersimpan rapat. Semua itu sebagai balasan atas amal perbuatan yang mereka lakukan.

Mereka tidak akan lagi menemui kematian, tetap dalam usia muda, tidak lagi kenal duka, tidak perlu lagi menjalani ibadah puasa dan sembahyang, tidak akan terkena sakit, tidak akan kencing, tidak akan buang air besar dan mereka akan tinggal selamanya.

Maka barangsiapa yang berharap mendapat syurga dan mengingat keagungan, bidadari dan nikmat-Ku, maka mendekatlah kepada-Ku dengan berbuat jujur, tidak tergila-gila pada dunia dan menerima atas pemberian-Ku yang sedikit.”

PERINGATAN KE 29

Allah berfirman :

“Wahai manusia! Harta kekayaan itu adalah milik-Ku. Hartamu tidak lain hanyalah apa yang kau makan, kemudian habis, apa yang kau pakai kemudian rusak atau yang engkau dermakan kemudian menjadi kekal.

Ada tiga hal dalam hubungan antara Aku denganmu : yang satu hal milik-Ku, yang satu hal milikmu, sedangkan yang satu hal lagi adalah milik antara Aku dan kamu. Satu hal yang menjadi milik-Ku adalah ruhmu. Satu hal lagi yang menjadi milikmu adalah amal perbuatanmu. Sedangkan doa dan urusan pengabulan adalah yang menjadi milik antara Aku dan kamu. Doa itu darimu sedangkan urusan pengabulan adalah dari-Ku.

Wahai manusia! Berhati-hatilah dalam menjalankan aturan dan terimalah pembagian rezeki sebagaimana adanya, maka engkau akan melihat-Ku. Menyembahlah kepada-Ku, engkau akan pulang kembali kepada-Ku. Carilah Aku, engkau akan bertemu dengan-Ku.

Wahai manusia! Jika engkau berperilaku seperti para penguasa yang masuk neraka kerana perbuatan jahat, atau seperti orang Arab yang masuk neraka kerana kedurjanaannya, atau ulama yang masuk neraka kerana rasa dengki, atau pedagang yang masuk neraka kerana pengkhianatannya, atau orang zalim yang masuk neraka kerana kedunguannya, atau ahli ibadah yang masuk neraka kerana riaknya, atau orang kaya yang masuk neraka kerana kesombongannya, atau orang fakir yang masuk neraka kerana kebohongannya, betulkah engkau memang mengharap syurga?”.

PERINGATAN KE 30

Allah berfirman :

“Wahai orang yang beriman! Takutlah pada Allah dengan penuh kesungguhan dan janganlah engkau mati selain dalam keadaan islam.

Wahai manusia! Ilmu tanpa amal adalah seperti petir dan guruh yang tak membawa hujan.

Sedangkan amal tanpa ilmu adalah seperti pohon yang tak berbuah.

Seorang yang berilmu namun tidak mahu beramal tak ubahnya seperti anak panah tanpa tali.

Harta kekayaan yang tak dizakatkan bagaikan orang yang menanam garam di atas batu kerikil.

Nasihat yang diberikan pada orang bodoh bagaikan intan permata di hadapan binatang.

Orang yang berbuat jahat padahal ia berilmu seperti batu bernoda. Nasihat yang disampaikan di hadapan orang yang tidak menyukainya seperti meniup seruling bagi orang yang meninggal.

Bersedekah dengan barang haram sama halnya dengan orang yang mencuci kotoran pada pakaiannya dengan air kencing.

Solat tapi tidak mahu mengeluarkan zakat seperti bangkai tanpa roh.

Orang yang berilmu namun tidak mahu bertaubat, laksana bangunan tanpa struktur.

Patutkah mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi."

Sumber : Al-Mawa'izh Al-Ahadith al-Qudsiyyah, Al-Imam Ghazali.

Bersambung ....

No comments:

Post a Comment