Pages

Saturday 19 August 2017

BERHATI-HATILAH DENGAN FIRASAT ORANG MUKMIN

Berhati-hatilah dan beradablah kamu ketika kamu sedang duduk bersama dengan sebahagian orang. Baik itu ketika kamu bersama Para Auliya, Para Ulama dan orang-orang soleh.

Sebahagian mereka itu dapat mengetahui apa-apa yang berada di dalam hati kamu, apa yang kamu fikirkan. Dengan cahaya yang Allah berikan kepada mereka sebab itu Rasulullah ﷺ bersabda "Takutlah kalian dengan firasat orang mukmin kerana sesungguhnya mereka memandang dengan cahaya Allah."

Semuanya adalah kurniaannya Allah, kekuasanya Allah. Tiada apa yang mustahil bagi Allah. Mereka melihat dengan cahayanya Allah. Kekuatan dari Allah, cahaya dari Allah, anugerah dari Allah. Semuanya adalah milik Allah سبحانه  وتعالى.

Oleh kerana itu, buat apa kita sibukkan diri kita dengan perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat? Memenatkan otak kita memikirkan hubungan kita dengan manusia? Untuk apa kita habiskan waktu-waktu kita dengan perkara yang sia-sia?

Apa yang kita perlukan adalah untuk menambah hubungan kita dengan Allah سبحانه  وتعالى. Menambah kecintaan kita kepada Allah dan Baginda Rasulullah ﷺ. Bagaimana kita ingin menambah hubungan kita dengan Allah?

Iaitu dengan kita beradab dengan Allah سبحانه  وتعالى menunaikan segala haknya Allah, kita beradab dengan Baginda Rasulullah ﷺ dengan kita menghidupkan sunnah-sunah Baginda ﷺ dalam kehidupan kita.

Dan juga kita menghormati dan beradab dengan Ahlul Bait dan Para Sahabat Baginda Nabi ﷺ. Begitu juga dengan Para Auliya, Para Ulama dan orang-orang soleh.

Muliakan mereka yang dimuliakan oleh Allah, pandanglah mereka dengan pandangan penuh takzim dengan harapan mudah-mudahan Allah memandang hati kita kerana pandangan mereka itu tidak sama seperti pandangan kita. Pandangan mereka yakni Kekasih-Kekasih Allah itu dapat menembusi kepada hati kita.

[SYEIKH AWN BIN MU'EEN AL-QODDOUMI HAFIDZOHULLAH]

FB: The Capal

No comments:

Post a Comment