Pages

Thursday 17 August 2017

BELAJARLAH MENCINTAI RASULULLAH ﷺ DENGAN KITA MENCONTOHI GENERASI-GENERASI TERDAHULU

Para Sahabat dan Para Salaf dahulu menzahirkan pelbagai bentuk untuk memuji kepada Nabi ﷺ bagi menzahirkan kasih sayang mereka baik secara terang-terangan dan ada juga yang menunjukkan kasih sayang kepada Nabi ﷺ dengan cara yang tersembunyi.

Maka kalau kita mengaku dan menyebut kita cinta kepada Nabi ﷺ terlebih dahulu hendaklah kita melihat kepada golongan Para Sahabat dan Para Salaf. Lihat bagaimana mereka ini menunjukkan cinta dan kasih sayang mereka kepada Rasulullah ﷺ supaya kita tahu adakah kita benar-benar mencintai Nabi ﷺ ataupun kita hanya mendakwa diri kita mencintai Nabi ﷺ.

Di dalam kitab sirah yang disebutkan oleh Saidina Anas Bin Malik Radhiyallahu'Anhu "Sudah menjadi kebiasaan kami melihat Nabi ﷺ berjalan bersama Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar pergi dan balik ke mana sahaja pasti mereka akan bersama ibarat tidak dapat dipishkan ketiga-tiganya."

Disebutkan di dalam satu atsar menyebutkan "Suatu hari Nabi Muhammad ﷺ berjalan di Madinah yang di sebelah kanan Nabi ﷺ adalah Saidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu'Anhu dan di sebelah kiri Nabi ﷺ pula adalah Saidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu'Anhu.

Dan Nabi ﷺ sambil berpegangan tangan bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu'Anhu dan Saidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu'Anhu  lalu Baginda Nabi ﷺ mengatakan "Wahai Abu Bakar, wahai Umar. Beginilah kita akan masuk Syurga kelak."

Inilah kasih sayang yang sebenar-benarnya yang ditunjukkan dari Nabi ﷺ kepada Para Sahabat Radhiyallahu Ajmain. Terutama sekali kepada mereka yakni Saidina Abu Bakar Radhiyallahu'Anhu dan Saidina Umar Radhiyallahu'Anhu dan daripada mereka kepada Nabi ﷺ.

Kalau kita lihat banyak lagi kisah-kisah Para Sahabat dan Para Salaf terdahulu yang diceritakan menzahirkan akan kecintaan dan kasih sayang mereka kepada Nabi ﷺ melalui pelbagai cara.

Hari ini kita lihat ada golongan yang kurang senang bilamana kita ingin memuji Nabi ﷺ berkumpul mengadakan maulid, majlis selawat, berqasidah dikatakan tidak boleh, bidaah, sesat dan sebagainya. Ini suatu yang pelik.

Sepatutnya kita tanyakan kepada diri kita masing-masing. Apakah usaha yang telah kita lakukan supaya kita nak diri kita, ahli keluarga kita dan masyarakat kita ini semakin bertambah cinta dan kasih kepada Nabi ﷺ.

Bagaimana kita ini sepatutnya cinta dan kasih kepada Nabi ﷺ Muhammad ﷺ? Bagaimanakah caranya kita ingin membuktikan cinta dan kasih kita kepada Nabi Muhammad ﷺ?

[SYEIKH FERAS SALOU AD-DIMASYQI HAFIDZOHULLAH]

FB: The Capal

No comments:

Post a Comment