Pages

Wednesday 30 August 2017

ADAB BERSALAMAN

Saidina Anas Bin Malik Radhiyallahu'Anhu berkata "Rasulullah  ﷺ bilamana bersalaman dengan seseorang lelaki maka tidak akan melepaskan tangannya daripada tangan lelaki itu sehingga lelaki itu akan melepaskan tangannya daripada tangan Rasulullah ﷺ.

Dan Rasulullah ﷺ tidak pernah memalingkan wajahnya ketika seseorang yang bersalaman dengan Rasulullah ﷺ sehingga seseorang itu yang memalingkan wajahnya daripada Rasulullah ﷺ . Dan Rasulullah ﷺ tidak pernah duduk melunjurkan akan kakinya di depan seseorang yang duduk dengan Rasulullah ﷺ."

Ini adalah berkaitan dengan adab yang diajarkan oleh Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ bersabda "Tidak akan berjumpa dua orang Islam dan bersalaman melainkan Allah سبحانه وتعالى akan menggugurkan dosa orang itu umpama gugurnya daun kering daripada pokok."

Seseorang yang bersalaman ketika berjumpa akan digugurkan, dihapuskan dosanya oleh Allah سبحانه وتعالى. Bersalaman itu tidak semestinya sampai perlu mencium-cium tangan kerana apa yang dinilai di sisi Allah سبحانه وتعالى adalah apa yang berada di dalam hati seseorang. Hikmah bersalaman itu adalah sebagai simbolik penghormatan dan juga untuk menjalin hubungan yang baik dengan seseorang.

HABIB ALI ZAENAL ABIDIN BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH

No comments:

Post a Comment