Pages

Friday 25 August 2017

JANGAN LUPA MEMPERBANYAKAN SELAWAT DAN SALAM SETIAP HARI

Jangan sesekali kita lupa untuk berselawat kepada Nabi Muhammad ﷺ setiap hari baik di waktu pagi mahupun petang harinya.

Mudah-mudahan segala selawat dan salam yang kita bacakan akan disampaikan kepada Rasulullah ﷺ. Mudah-mudahan kita akan mendapat anugerah yang paling tinggi di sisi Allahسبحانه  وتعالى iaitu hubungan yang tidak akan putus lagi.

Hubungan  kita dengan Rasulullah ﷺ agar kita hidup dalam dunia ini dalam keadaan aman, kita masuk ke dalam kubur, ke alam barzakh dalam keadaan aman. Kita dibangkitkan di akhirat nanti dalam keadaan aman dan juga kita dimasukkan ke dalam syurga bersama-sama Rasulullah ﷺ dan orang-orang yang aman InshaAllah.

Di dalam hadis Rasulullah ﷺ bersabda "Barangsiapa yang berselawat kepada aku sebanyak 1 kali maka Allah akan berselawat ke atasnya 10 kali." Ertinya kalau kita berselawat kepada Rasulullah ﷺ bermakna rahmat Allah itu ada. 10 rahmat itu adalah nikmat yang besar diberikan oleh Allah  سبحانه وتعالى.

Lagi-lagi pada zaman ini kita sangat memerlukan rahmat Allah kerana tanpa rahmat Allah maka sudah pasti kita akan menjadi orang yang teruk dan jauh daripada Allah سبحانه وتعالى.

Allah berfirman di dalam Al-Quran mengatakan "Nabi Muhammad ﷺ itu adalah rahmat bagi sekalian alam." Rahmat kepada orang muslim. Bukan kepada orang muslim sahaja tetapi juga kepada orang kafir, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan semua yang ada di alam ini.

Kalau kita membaca sirah Rasulullah ﷺ maka kita akan tahu bagaimana rahmat Rasulullah ﷺ kepada haiwan dan juga kepada manusia.

Kerana itu kita kena dekatkan diri kita kepada Rasulullah ﷺ dengan memperbanyakan selawat kepada Rasulullah ﷺ.

Kalau seseorang itu selalu berselawat kepada Rasulullah ﷺ maka pasti rahmat Allah akan turun, pasti rahmat Allah akan berada di dalam hatinya kerana Rasulullah ﷺ itu adalah rahmat dan Allah Maha Pemberi Rahmat.

Selawat itu adalah sebab turunnya rahmat Allah. Jadi orang yang selalu berselawat kepada Rasulullah ﷺ ini pasti adalah orang yang mengikuti kepada akhlak Rasulullah ﷺ.

[HABIB MAHDI BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH]

#thecapal

No comments:

Post a Comment