Pages

Wednesday 7 December 2011

KISAH IBLIS MENGHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W ( SIRI 4 )

SOALAN RASULULLAH SAW ( 3 ).

" Hai Iblis ! Apakah  perbuatan mu kepada makhluk Allah ?"

Maka sembah Iblis : " Ya Nabi Allah , Iaitu satu kemajuan bagi perempuan perempuan yang merenggangkan kedua pehanya kepada lelaki yang bukan suaminya dan setengahnya hingga mengeluarkan benih yang bersalah salahan sifatnya dan hamba goda segala manusia supaya meninggalkan sembahyang dan supaya leka dengan makan minum dan berbuat derhaka, setengahnya hamba lalaikan dengan harta benda  daripada emas ,perak dan rumahnya dan kebun ladangnya supaya hasilnya dibelanjakan diatas segala pekerjaan yang haram. Bahawasanya telah banyak lelaki dan perempuan yang terpesong imannya lalu hamba kerahkan segala bala tentenra hamba daripada jin,iblis,syaitan menarik mereka itu kepada jalan derhaka. Demikian juga pada masa bermain temasya yang bercampur lelaki dan perempuan,maka disitulah hamba lepaskan sebesar besar goda supaya hilang maruah mereka itu hingga meminum arak lagi menarik seorang taulannya dipaksa menyuruh minum arak . apabila arak telah diminum maka hilanglah akal dan fikirannya sera malunya lalu hamba hulurkan tali cinta asyik jadi terbukalah beberapa pintu maksiat yang besar besar, maka datang dengki hasad hingga membawa pada pekerjaan zina.

Maka apabila telah terjadi kasih antara keduanya,maka terpaksalah mereka mencari wang dengan jalan tipudaya dan mencuri dan apabila mereka teringat atas kesalahannya itu lalu hendak bertaubat atau hendak membuat amal ibadat maka hamba halang supaya mereka itu bertangguh dan bertempoh pada sekalian pekerjaan yang kebajikan serta hamba goda bertambah tambah keras supaya melazimkan maksiat itu dan mengambil isteri orang. Maka beberapa banyak umat umat tuanhamba yang telah hamba sesatkan dengan jalan ini serta beberapa jin ,syaitan dan iblis hamba suruh menghasut seluruh anggotanya hingga kedalam badannya.
Apabila kena goda pada hatinya , maka sentiasalah mereka itu riyak dan takabbur,hairan akan dirinya dan melengah lengahkan amalnya dan sombong.Apabila kena goda pada lidahnya,maka sentiasalah mereka gemar berdusta,mencela,mengumpat umpat satu sama lain. Demikianlah hamba menghasut mereka itu siang dan malam, pagi dan petang...

bersambung...

No comments:

Post a Comment