Pages

Friday 9 December 2011

KISAH IBLIS MENGHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W ( SIRI 8 )

SOALAN RASULULLAH SAW ( 10 ) :

" Bagaimanakah tipudaya engkau kepada umatku ? ".

Maka sembah Iblis : "Adalah umat tuan hamba itu ada 3 macam :
( 1 ). Seperti air hujan dari langit yang menghidupkan segala tumbuh tumbuhan lagi banyak manfaatnya dan pertolongan kepada yang lainnya iaitu guru guru yang memberi nasihat kepada manusia supaya mengerjakan perintah Allah dan menjauhi segala tegahannya dan kata Jibril a.s " Adapun para ulama itu pelita dunia dan pelita akhirat ."
( 2 ). Umat tuanhamba itu seperti tanah iaitu sabar,syukur dan redha akan kurnia Tuhan kepadanya serta berbuat amal yang saleh dan tawakal kepada Allah dan banyak berbuat kebajikan.
( 3 ). Umat tuan hamba itu keadaannya seperti Firaun terlampau sangat tamak dengan harta dunia dhilangkan amal akhirat. Maka sukacitalah hamba kepadanya lalu hamba masuk kedalam tubuhnya,hamba putar hatinya menuju lautan derhaka. Apabila sudah tetap ke jalan kejahatan hamba bawa kemana kehendak hamba pergi,jadi sentiasa ia bimbang kepada dunia dan tiada suka menuntut ilmu, dijadikan dirinya tiada kelapangan pada beramal,dan tiada mengeluarkan zakat hartanya dan setengah yang miskin apabila hendak beribadat,hamba goda ia agar kaya dahulu,maka apabila dimakbulkan oleh Allah kesenangan,maka dilupakannya berbuat amal,tiada mahu mengeluarkan zakat hartanya seperti Qarun dengan mahligainya dan dirinya serta harta bendanya habis terbenam kedalam bumi kerana ia tidak mahu membelanjakan pada tiap tiap jalan yang memberi kebajikan dan jika terkena sakit tiada sabar,ia sentiasa bimbang hatinya akan hartanya dan setengahnya yang kaya asyik dengan berebut dunianya,cakap besar sesama Islam dan benci kepada orang miskin dan menghinakan kepada mereka itu dan gemar mengeluarkan hartanya kepada berbagai bagai jalan yang maksiat dan menaburkan hartanya kepada perempuan perempuan jahat dan tempat tempat judi dan pesta. "

SOALAN RASULULLAH SAW ( 11 ) :

"Siapa pula serupa dengan engkau wahai Iblis ?"

Maka sembah Iblis : " Iaitu orang yang meringankan syariat tuan hamba dan yang membenci orang orang belajar agama Islam."


SOALAN RASULULLAH SAW ( 12 ) :


" Siapa pula yang mencahayakan muka engkau ?"

Maka sembah iblis : "Iaitu orang yang berdosa dan bersumpah bohong dan saksi bohong dan menyalahi janji."

SOALAN RASULULLAH SAW ( 13 ) :

"Apa pula rahsia engkau kepada umatku ?

Maka sembah Iblis : " Jika seorang islam hendak pergi buang air besar,jika tiada membaca doa pelindung syaitan kepada Allah . Nescaya hamba gosokkan najis itu kepada tubuhnya dengan tiada ia sedari sekali kali . Jika masuk ke tandas dahulukan kaki kiri dan jika keluar dari tandas dahulukan pula kaki kanan.


maka jika dibaca doa tersebut larilah hamba.



SOALAN RASULULLAH SAW ( 14 ) :

" Hai Iblis ! Jika umatku bersatu dengan ahlinya, apa hal engkau ? "

Maka sembah Iblis : " Jika seseorang hendak bersetubuh dengan isterinya, jika ia membaca :

Maka larilah hamba daripadanya.Mka jika tiada ia membaca doa tersebut dengan isterinya,maka bercampurlah benih hamba dengan benih isterinya dan jika ia menjadi anak maka gemar anak itu pada pekerjaan maksiat dan malas pada jalan kebajikan dengan sebab lali dan alpa ibu bapanya. Demikian lagi jika mereka makan dan minum jika tiada mereka membaca Bismillah maka hamba yang mendahuluio makanan dan minuman daripadanya..maka makanlah ia padahal tiada kenyang."

No comments:

Post a Comment