Pages

Saturday 10 December 2011

KISAH IBLIS MENGHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W ( SIRI 10 )

SOALAN RASULULLAH SAW ( 22 ) :

"Hai Iblis ! Aku lihat engkau mengintai intai didalam masjid, apakah yang ingin kau buat ?
Apalah pujian pujian engkau ?
Siapakah yang sekaum dengan engkau ?
Engkau gelapkan hati manusia itu dengan sebab apa ?
Siapa yang menyukakan hati engkau ? dan 
Siapa yang menyuburkan badan engkau ?"

Maka sembah Iblis : " Hamba hendak mengacau dan merosakkan orang yang sembahyang disitu,tetapi hamba takut dengan orang yang sedang tidur disitu.
Maka kata Nabi : Kerana apa engkau tiada takut kepada orang yang sembahyang padahal ia dalam keadaan sembahyang dan munajat kepada Tuhannya ? Mengapa engkau takut orang yang sedang tidur disebelahnya sedangkan ia didalam lalai tiada memandang suatu apa pun ?
Maka sembah Iblis : Adapun orang yang sedang sembahyang itu bodoh jahil, hamba merosakkan sembahyangnya itu sangat mudah,tetapi orang yang tidur itu alim.Maka manakala hamba goda dan merosakkan orang yang sembahyang itu hamba takut kalau orang alim itu bangun daripada tidurnya lalu menegur dan membetulkan sembahyang si jahil itu.
Maka sabda Nabi : " Tidur orang alim itu terlebih baik daripada ibadat orang yang jahil."
 seperti 1000 orang beribadat dengan tiada berpelajaran agama sangat senang syaitan mengacau,tetapi seorang pelajar ilmu feqah itu sangat susah syaitan hendak mengodanya.

Iaitu suara orang yang menyanyi yanyi dan berpantun seloka dan suara sebagai bunyi bunyian,kecuali orang yang menyanyi ,berpantun,bernazam memuji muji Tuhan kerana berlagu lagu membaca nasyid dan selawat Nabi.

Yang sekaum dengan ku adalah orang orang yang menipu harta orang dan memakan harta anak yatim dan memakan riba'.

Iaitu dengan sebab mereka itu makan dan minum dengan pencarian yang haram kerana mereka itu gelap mata pada mencari harta yang halal dan mereka yang memperbanyakkan tidur waktu tinggi hari dan meninggalkan sembahyang subuh dan yang memenuhkan perutnya sekenyang kenyangnya.

Orang yang dapat menyukakan hati hamba adalah orang kaya yang bakhil dan orang yang tiada mengeluarkan zakat kepada hamba Allah yang dhaif,tetapi zakatnya dihantar kepada orang lain padahal kaumnya miskin,kerana bahawasanya bakhil itu seteru Allah dan orang yang tak ada mengeluarkan zakat itu akan masuk ke dalam neraka yang bawah bersama sama hamba.

Iaitu orang yang hasad dengki dan orang yang tak ada belajar peraturan agama islam dan segala perempuan perempuan jahat dan tiap tiap perempuan yang mencabul dirinya dan menjualkan maruahnya."

No comments:

Post a Comment