Pages

Sunday 6 September 2015

WUJUD DIRIMU DALIL YANG NYATA WUJUDNYA ALLAH

Di zaman Nabi saw lagi, ada segelintir manusia munafik yang datang menemui Nabi saw untuk bertanyakan beberapa soalan agama. Tujuan kedatangan mereka sebenarnya bukan untuk beriman kepada Nabi saw, tetapi sekadar untuk tahu apakah Nabi saw boleh menjawab persoalan mereka, dan sekadar untuk menguji dengan ego keakuan.

Misalnya, ada yang meminta-minta dalil dan fakta demi menyakinkan mereka bahawa Nabi saw pernah pergi dari Masjid Al-Haram ke Masjid Al-Aqsa lalu naik ke Langit dan pulang ke rumahnya hanya tak sampai pun dalam satu malam sahaja. Sedangkan penyataan darihal Masjidil Al Aqsa itu sahih namun hati mereka tetap terhijab dari melihat cahaya hakiki... kebenaran terhijab disebalik keakuan diri mereka.

Manusia sering meminta dalil akalnya namun ketika dihurai dengan hakikat... hati mereka masih tertutup rapat... kerana pintu kaabah sirri(hati) tetap tertutup, dan tidak sering dibuka.
Demikianlah juga, memang ada segelintir manusia yang tidak akan mengimani Yang Haq selagi tidak ada dalil dan faktanya yang dapat memuaskan akal mereka. Seolah-olah akal mereka itulah Tuhan mereka yang haq. Maka di manakah sebenarnya letak kekuatan dan kesahihan iman itu ketika akal hanya diletakkan diketinggian bukit Thursina tidak diketinggian alam melepasi Sidratul Muntaha?

Bagaimana memenuhi hasrat akal bagi mengimani Tuhan yg Zat-Nya Ghaib Mutlak, Malaikat yang halus tiada berjirim dan berjisim, Nabi-nabi yang tak pernah dilihat dek mata kecuali pengkhabaran berita yang sudah menjadi sejarah, hari akhirat serta syurga dan neraka yang ilusi dan khayal disisi akal, kitab Lauhul Mahfuz yang mencatat Qada dan Qadar yang tidak pernah terlihat dengan indera... kecuali dikhabar oleh Rasul-Nya dan diyakini dengan hati tanpa dalil yg nyata dimata akal.

"Aku dengar...aku taat..." penyataan keimanan yang tidak memerlukan dalil apapun. Percaya kepada perkara-perkara Ghaib menjadi syarat beriman kepada alam hakikat disebalik alam syariat yg kelihatan nyata...namun ada sesuatu disebalik sesuatu.

Sesungguhnya bukan dalil dan kenyataan mengenai Yang Haq itu tidak ada, tetapi ada manusia yang masih gagal untuk memandang dalil dan kenyataan itu secara terang dan tersirat. Dalil yang cukup terang ialah bagaimana Allah menzahirkan tubuh dan nyawa mereka sendiri! Adakah sifat-sifat yang nyata pada dirimu itu tidak cukup untuk memberi bukti akan hak-hak Allah Yang Haq? Adakah kamu yang mentadbir dirimu... atau selain kamu?

Apakah kamu yang tahu ketika tahumu atau dipertahukan? Apakah kamu yang hidup ketika hidupmu atau diperhidupkan? Apakah kamu punya kehendak ketika merasa berkehendak atau diperkehendakkan? Apakah kamu melihat atau diperlihatkan? Apakah kata-kata itu lahir dari kalammu atau kamu diperkatakan melalui anak lidahmu? Apakah kamu berupaya dengan kuasa dari sifatmu atau diperkuasakan? Apakah penzahiran ribuan dari sifat-sifatmu atau disifati oleh yang Maha Sempurna sifat-sifat-Nya... maka nikmat Tuhan yang mana yang hendak engkau dustakan!
Perhatikanlah dengan hati yang dalam... agar kamu tidak menjadi Tuhan yang diperintah untuk dinafikan...

(Ustaz Iqbal Zain.)

No comments:

Post a Comment