Pages

Friday 18 September 2015

As Syamail Muhammadiyah (1)

Rambut Rasulullah saw beralun, apabila rambut bahagian depannya terurai, baginda saw membuat belahan dua. Kalau tak membelah dua, hujung rambutnya dibiarkan sampai ke cuping telinga tapi tak melepasi had itu... dan uban Rasulullah saw hanya 14 helai termasuk dijanggut baginda saw. Baginda SAW memiliki rambut yang panjangnya diatas bahu dan dibawah cuping telinga .

Rasulullah saw kulitnya putih kemerah merahan, dahinya luas, alisnya panjang melengkung bagaikan dua busur panah yang terpisah, dan diantara kedua dua alisnya itu, ada urat yang kelihatan ( timbul ) memerah kalau baginda saw sedang marah. Mata baginda saw hitam pekat dan bulu matanya lentik. Hidung baginda saw mancung dan dihujung hidungnya ada cahaya yang memancar, sampaikan org yang tidak melihatnya betul2, akan menyangka hidung baginda saw lebih mancung dr yg sebenar.
Janggut baginda saw tebal, kedua dua pipinya mulus, mulut baginda saw lebar ( seimbang dgn bentuk wajahnya ). Gigi Rasulullah saw agak jarang tapi teratur rapi.
Sa'id al Jurairi berkata, " aku mendengar Abu Thufail berkata : Aku pernah melihat Rasulullah saw, dan tidak ada seorang pun yang masih hidup di permukaan bumi ini yang pernah melihat baginda selain aku." Sa'id al Jurairi berkata : " jelaskan sifatnya kepadaku!" Abu Thufail menjawab: " Beliau putih, tampan, dan sederhana tinggi."

Baginda SAW punya leher yang indah, tegak dan kuat. Tulang sendinya gagah, bahu baginda saw bidang, bentuk tubuh baginda saw sederhana, badannya berisi seimbang, perut dan dadanya sama rata. Bahagian badannya yang tidak ditumbuhi rambut kelihatan bersih bercahaya, tetapi baginda saw mempunyai bulu lebat yang memanjang seperti garisan dari pangkal leher sampai ke pusat. Telapak tangan baginda saw dan kakinya terasa tebal. Manakala kedua dua puting susu dan perut baginda saw bersih. Dan kedua dua bahu dan dada bahagian atas berbulu halus.
Kedua dua ruas tulang tangan baginda saw panjang, telapak kakinya lebar. Kedua dua telapak tangan dan kakinya terasa tebal. Manakala jari jemari baginda saw panjang. Lekukan telapak kakinya ( bahagian tengah) tidak menyentuh tanah. Kedua dua kaki baginda saw halus ( tumit tipis ) sehinggakan air tidak melekat dikulit kakinya.
Rasulullah saw orangnya berkulit putih, seolah olah terbentuk daripada perak dan rambutnya pula ikal beralun.... sungguh tampan dan segak Rasulullah saw.

Rasulullah saw apabila berjalan, kakinya diangkat dengan kesungguhan, baginda SAW melangkah dengan mantap dan berjalan dengan tenang dan tawadhuk. Bila baginda saw berjalan, pergerakkannya cepat seolah olah baginda saw sedang turun ke tempat yang rendah. Apabila baginda saw menoleh, baginda saw akan memalingkan kedua dua bahunya serentak.
Pandangan matanya terarah ke bawah. Baginda saw menundukkan kepala menatap bumi lebih lama daripada memandang ke langit.
Apabila ada sahabat berjalan, Rasulullah saw akan berjalan dibelakangnya. Apabila bertemu dengan orang lain, baginda saw yang akan terlebih dahulu memberi salam.
Apabila baginda saw berbicara, ada jarak ( yg kecil ) pada gigi hadapan baginda saw. Kelihatan seolah olah ada cahaya yang memancar keluar dari antara celah celahan gigi hadapannya.

No comments:

Post a Comment