Pages

Tuesday 22 September 2015

Apa Yang Perlu Kita Gantung

Teringat satu kata2 dr guru satu masa dulu,dalam maknanya dan penuh simbolik :

" kata Melayu.. jiwa Melayu tapi dinding rumah tak bergantung keris "
( Almarhum Ustaz Ishak Bin Itam.)

Tapi sekarang kita banyak gantung frame gambar2 family... dan juga bawa balik surat2 khabar yg mmg ada gambar2 yg lengkap .. yang seksi2 pun ada.. macamana malaikat rahmat nak masuk rumah kita. Mana lebih baik... gantung keris atau gambar2 yg bernyawa selain dr gambar2 khat atau kaabah.

Daripada ‘Aisyah dia menjelaskan, “Aku membeli sebuah bantal bergambar. Apabila Rasulullah melihat ia, dia berdiri di pintu dan tidak terus masuk ke rumah. Aku menyedari air mukanya berubah kelihatan seperti ada sesuatu yang tidak disukainya. Aku berkata, “Wahai Rasulullah, aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya, (tolong beritahu aku) apakah dosa ku?” Rasulullah berkata, “Ada apa dengan bantal ini?” Aku menjawab, “Aku membelinya untuk engkau agar dapat duduk dan bersandar padanya”. Rasulullah berkata, “Pembuat gambar ini akan di-azab pada hari kiamat.” Rasulullah menambah, “Malaikat (pembawa rahmat) tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya terdapat gambar”.
(Hadis Riwayat al-Bukhari, Kitab Jual Beli (3/34), no. 318)

No comments:

Post a Comment