Pages

Friday 20 November 2015

Taman-Taman Syurga.

"Didalam peristiwa Israk mikraj Rasulullah ﷺ. Yang mana berjumpa Rasulullah yang telah berjumpa dengan Nabi yang sedang merindui kita semua dan menyampaikan salam kepada nya, mengenai keindahan syurga yang menanti kita dengan menyuruh kita menanam beberapa pohon-pohon syurga supaya ianya tampak cantik."

"Peristiwa Israk Mikraj adalah suatu peristiwa yang sangat agung sekali. Peristiwa yang mana Nabi Muhammad ﷺ dalam perjalanan yang panjang menziarahi kepada Syurga dan menziarahi kepada Neraka. Melihat bagaimana azab dan seksaan yang diterima oleh Para penghuni neraka."

"Dan melihat penuh kenikmatan yang diperolehi mahligai, bidadari, keseronokkan dan kenikmatan yang dimiliki oleh penghuni-penghuni syurga yang mana Nabi Muhammad ﷺ saksikan dengan matanya. Nabi Muhammad ﷺ khabarkan kepada kita mengenai Syurga bukan hanya ambil dengan angin tanpa melihatnya. Bukan sekadar cerita. Tidak!"

"Akan tetapi, Rasulullah ﷺ melihat Syurga itu sendiri. Nabi ﷺ pernah melihat Neraka. Menyaksikan azab dan seksaan dan Nabi ﷺ khabarkan kepada kita. Dan Nabi ﷺ takutkan kepada kita mengenai Nerana bukan hanya biasa tetapi kerana Nabi ﷺ telah menyaksikan bagaimana dahsyatnya seksaan api neraka."

"Dan Nabi Muhammad ﷺ sentiasa memberi semangat dan motivasi kepada kita mengenai syurga Allah dan Nabi ﷺ telah melihat dengan mata kepalanya sendiri bagaimana Kehebatan syurga tersebut.
Dan peristiwa Israk wal Mikraj Nabi ﷺ bertemu dengan Nabi Ibrahim عليه السلام di Baitul Ma'mur di langit ketujuh. Baitul Ma'mur yang dikelilingi dan ditawaf oleh Para Malaikat."

"Sekali tawaf ada tujuh puluh ribu malaikat, Malaikat bertawaf mengelilingi kepada Baitul Ma'mur dan jika satu orang Malaikat telah sempurna tujuh kali tawaf Baitul Ma'mur dan keluar daripada tempat tawaf. Maka dia yakni Malaikat tidak akan dapat giliran sehingga hari kiamat untuk tawaf di Baitul Ma'mur tersebut."

"Rasulullah ﷺ mengatakan bahawa kerana begitu ramainya Para Malaikat yang dalam menunggu giliran untuk tawaf di Baitul Ma'mur tersebut di langit ketujuh. Nabi Muhammad ﷺ telah berjumpa dengan Nabi Ibrahim عليه السلام yang ketika itu sedang duduk bersandar di Baitul Ma'mur di langit ketujuh. Rasululullah ﷺ adalah cucu kepada Nabi Ibrahim."

"Dan Nabi Ibrahim adalah moyang kepada Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ mengatakan kepada Para Sahabat; "Aku melihat ketika berjumpa dengan Nabi Ibrahim عليه السلام Wajahnya seiras dengan wajahku dan wajahku seiras dengan wajahnya. Aku adalah cucunya."

"Nabi Ibrahim mengatakan kepada Nabi Muhammad ﷺ; "Wahai Muhammad, "Katakan kepada Ummatmu, sampaikan Salam kepada mereka. "Siapa yang menyampaikan salam? Nabi Ibrahim عليه السلام salah seorang Nabi Ulul Azmi. Kepada siapa disampaikan salam? Ummat Nabi Muhammad ﷺ."

"Umat nabi yakni kita semua. Ada seorang Nabi yang sedang Merindui kepada kita daripada Baitul Ma'mur di langit ketujuh. Nabi Ibrahim mengatakan; "Wahai Muhammad, Sampaikan salamku kepada Ummatmu dan katakan kepada mereka bahawa Tanah syurga itu begitu subur harum dan juga wangi. Katakan kepada mereka kelazatan syurga itu sangat indah, kebun kebun disyurga lapangannya sangat indah."

"Tetapi katakan Ummatmu untuk tanam seberapa banyak pohon-pohon Syurga supaya ianya bertambah indah dan katakan kepada mereka bahawa pohon-pohon Syurga itu adalah dengan ucapan; "Subhanallah, Walhamdulillah, walaa ilahaillah, Wallahuakhbar, walaa haula walaa quata illaa Billahil aliyil azim."

"Minta kepada Ummatmu untuk memperbanyakkan ucapan tersebut kerana dengan satu ucapan Subhanallah, maka satu pohon syurga ditanam. Sati Alhamdulillah, satu lagi pohon syurga. Seorang yang mempunyai tanah manakah yang dia lagi suka. Adakah tanah yang lapang yang tidak mempunyai apa-apa?"

"Ataupun tanah yang mempunyai kebun-kebun dengan tanaman pohom-pohon yang rendang yang indah dengan keindahan sungai yang mengalir di tepi-tepi pohon sehingga ia mengalir keluar?
Ini adalah menunjukkan keindahan syurga."

"Diatas dunia manusia berebut-berebut untuk memiliki tanah diatas dunia. Demikian, kebun tanah disyurga adalah lebih baik. tanah dan kebun disyurga hanyalah sebagai cerita bagi sesetengah orang. Dan Seorang yang menanam yang mana dia telah memiliki satu pokok disyurga."

"Adakah Allah سبحانه وتعالى tidak akan menjumpakan pemilik kebun tersebut dengan kebun tersebut? Adakah Allah سبحانه وتعالى akan memberikan selama-lamanya didalam Api Neraka Allah? Sedangkan ada sesuatu yang dimiliki dalam Syurga Allah. Sudah pasti tidak. Allah سبحانه وتعالى bersifat adil."

"Apabila seseorang itu telah mendapatkan assetnya telah mendapatkan Propertynya di dalam taman yang dinamakan Syurga dan Jannah Allah سبحانه وتعالى. Allah سبحانه وتعالى tidak akan mengecewakan seseorang itu untuk mendapatkan apa yang telah dimilikinya, apa yang telah ditanamnya, apa yang telah disemainya, apa yang telah ditetapkan di dalam Syurga. Allah سبحانه وتعالى sahaja lah yang memberikan kepadanya."

Guru mulia kami. Tasawwuf. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment